5 noiembrie, 2013

După două săptămâni de evaluare a economiei românești, echipa FMI a încheiat un acord tehnic cu autoritățile de la București, fără a face concesii prea mari.

Principala cerere refuzată de experții FMI a fost reducerea CAS cu 3%, de la 1 ianuarie. S-a luat în discuție o reducere cu 5% a CAS de la 1 iulie 2014, dar numai cu condiția să fie găsite venituri care să compenseze gaura din buget.

Guvernul susține că o mare realizare este menținerea cotei unice, de 16%, deși admite că FMI nu a cerut explicit creșterea acestei cote.


În schimb, pentru a compensa colectarea slabă, guvernul au anunțat noi majorări de impozite sau introducerea unora noi, dar și majorarea accizelor la carburanți.

Pentru că la 1 octombrie cursul de schimb leu euro a fost mai slab decât anul trecut, ceea ce ar fi însemnat accize mai mici pentru bugetul pe 2014, s-a luat decizia de a schimba modul de calcul: acciza din acest an va fi înmulțită cu rata inflației și se va obține acciza din 2014.

Rezultatele negocierilor cu oficialii de la București au fost prezentate de șefa delegației FMI, Andrea Schaechter, într-o conferinţă de presă, chiar înainte de a părăsi Romania.

Situația actuală

  • Prognoza de creștere economică pentru 2013 afost revizuită cu 0,2 puncte procentuale, la 2,2 %
  • Ținta de deficit bugetar pentru septembrie 2013 a fost îndeplinită, la fel și ținta de arierate ale administrației publice locale
  • Dar, veniturile bugetare au fost sub cele programate, reflectând cererea slabă și, mai ales, profitabilitatea slabă a economiei, mai ales a sectorului bancar.
  • Cererea internă se menține încă slabă, ceea ce conduce la o ajustare a deficitului de cont curent pentru 2013 la 1,2% din PIB
  • Dezinflația a fost mai puternică decât se estima și reflectă scăderea prețurilor produselor agroalimentare
  • România are o povară fiscală prea mare pe muncă, trebuie văzut cum poate fi redusă această povară, astfel încât măsurile să nu provoace o gaură în buget.
  • Cazul Romgaz este un succes, o realizare care se evidențiază în ultimele luni

Măsuri

  • Guvernul își menține intenția de a privatiza CFR Marfă, dar procesul va dura ceva timp. Se va căuta un investitor strategic. Noul termen limită pentru privatizarea companiei este în 2015. Important este ca societatea să fie restructurată și eficientizată
  • Măsurile cheie ale Guvernului: legarea accizelor de inflație, majorarea accizei la carburant și impozitarea construcțiilor speciale
  • Guvernul s-a angajat să îmbunătățească colectarea
  • Scopul măsurilor este de lărgire a bazei de impozitare în cazul companiilor. Deocamdată, doar clădirile sunt impozitate, taxarea fiind aplicată la anul și altor active bilanțiere

Prognoze 2014

  • Proiecția de inflație pentru 2013 este de 2%.
  • Creșterea economică în 2014 este estimată la 2,2%
  • Deficitul de cont curent prognozat pentru 2014 este de 1,8%.


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: