joi

30 mai, 2024

25 martie, 2018

România este țara unde se înregistrează cea mai mare rată a utilizatorilor de rețele sociale și aplicații de mesagerie online au încredere în știrile și informațiile accesate prin intermediul acestora – 59%, comparativ cu 36% media UE 28.

La polul opus se află respondenții din Italia, Germania și Austria, unde numai 26%, 23, respectiv 21%au încredere în informațiile și știrile disponibile pe rețelele sociale:


Datele apar într-un Eurobarometru referitor la fenomul fake news, realizat la comanda Comisiei Europene, în februarie anul acesta.

Situația din România – mai multă încredere în știrile accesate pe rețelele sociale, decât în cele din ziare

  • 66% din români au încredere în știrile difuzate de posturile de radio și de televiziune
  • ziarele și revistele tipărite beneficiază de 45% încredere
  • 59% la sută dintre românii chestionați au declarat că au încredere în informațiile accesate pe rețelele sociale.
  • doar 37% au încredere în informațiile accesate pe site-urile de știri și publicațiile online.

Concluziile sondajului

  • 85% din respondenți percep fenomenul știrilor false ca fiind o problemă în țara lor
  • 83% din intervievați consideră că știrile sunt o problemă pentru democrație, în general
  • În general, cetățenii au cea mai mare încredere în canalele media tradiționale: radio (70 la sută), TV (66 la sută) și ziare sau reviste tipărite (63 la sută). Portalurile de știri sau publicațiile online nu beneficiază decât de 47 la sută încredere.
  • Persoanele cu un nivel mai mare de educație tind să aibă încredere în informații obținute din mai multe surse, în vreme ce tinerii, cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani, tind să credă știrile și informațiile pe care le accesează pe Internet.
  • Cetățenii europeni cred principalii responsabili pentru stoparea răspândirii știrilro false sunt jurnaliștii (45%), autoritățile naționale  (39%), conducerea presei și televiziunilor (36%).
  • Persoanele care accesează zilnic rețelele sociale și europenii cu nivel de educație mai ridicat sunt cei cei care așteaptă mai mult, în acest domeniu, din partea diferiților actori media.
  • Încrederea în informațiile accesate online este cu atât mai mică cu cât educația utilizatorilor este mai mare.

La nivelul UE , 37% dintre respondenții Eurobarometrului susțin că se lovesc zilnic de știri false, iar 71% din ei cred că pot distinge știrile false. În România,  79% dintre respondeți suțin că pot distinge știrile false pe care le întâlnesc pe diverse canale:


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: