România figurează pe primul loc în statistica Eurostat referitoare la numărul accidentelor mortale de circulație în statele membre UE (cele mai recente date au fost prelucrate pentru anul 2017). Cu un număr total de 99,3 decese /100.000 loc., țara noastră a devansat de puțin „campioana” accidentelor mortale în care au fost implicate autoturisme, Bulgaria, din cauza faptului că ne-am plasat pe primul loc la pietoni și bicicliști.
Pe categorii de decese ale pasagerilor de autoturisme, ne-am plasat pe locul trei, cu o frecvență de 41,3/100.000 loc. semnificativ peste media UE de 22,7/100.000 loc. dar în urma Bulgariei (63,7/100.000 loc.) și Croației (45,0/100.000 loc.), nu mult peste ceea ce se constată în Lituania (39,4/100.000 loc.), Polonia (34,1/100.000 loc.) și Slovacia (31,7/100.000 loc.).
Pentru referință la nivel european, amintim și țările în care acest indicator/100.000 loc. este la nivelurile cele mai scăzute: Malta (11,1), Olanda (11,4), Cipru (11,8) și Marea Britanie (12,4).
De reținut, la noi situația seamănă cu media europeană, mai puțin de jumătate dintre accidentele mortale survenind în cazul autoturismelor ( 46% din total media UE și chiar 42% în cazul nostru). În schimb, ne particularizăm net la nivelul pietonilor, cu o rata a deceselor la suta de mii de locuitori de 37,3, aproape dublă față de media europeană de 10,5 și de peste două ori mai mare decât în Bulgaria (16,5). Practic, dacă în Bulgaria o persoană este de cam patru ori mai în siguranță ca pieton decât într-un autoturism, la noi e cam același lucru, fie ne deplasăm cu mașina mică, fie mergem pe jos.
Deși avem relativ puțini bicicliști, statistica deceselor în cazul lor este de-a dreptul îngrijorătoare, cu o rată de 9,4/100.000 loc., dublă față de cea consemnată în Bulgaria, mult peste cea din Olanda (5,9/100.000 loc.), care are cel mai mare procentaj de utilizatori de bicicletă și de două ori și jumătate peste media UE (3,9/100.000 loc.).
În fine, la fel de surprinzător față de percepția publică ca și situația gravă din rândul bicicliștilor, motocicliștii români ( tot mai prezenți în trafic) se plasează foarte jos în topul european al accidentelor, cu o rată a deceselor la suta de mii de locuitori, cu doar 2,6 față de 7,5 media UE și mult sub situația din țări precum Franța (10,0), Germania (7,1), Cehia (6,5) sau Polonia (6,1).
Ratele de accidente mortale per total
Per total, cele mai mari rate ale accidentelor fatale se înregistrează în state din fostul bloc estic, urmare și a unor cauze care țin de nivelul de trai, calitatea infrastructurii, vechimea parcului auto, calitatea serviciilor medicale și nivelul serviciilor de urgență dar și de influențe socio-culturale. Semnificativ pentru progresele care se pot face, Estonia apare pe locul șase în topul țărilor cu cele mai puține decese din accidente de circulație.
Una peste alta, ce ar trebui să reținem este că, în fiecare an, aproape exact un român din o mie moare în urma unui accident de circulație, nivel dublu față de media UE (49,7/100.000 loc.). Desigur, va trebui să reducem rata relativ ridicată a deceselor la ocupanții autoturismelor, ceea ce se poate dovedi ceva mai dificil ca evoluție în timp.
În schimb, s-ar putea face schimbări și îmbunătățiri mult mai rapide pe segmentele unde, cu totul nedorit și oarecum inexplicabil, conducem detașat în statistica europeană: la pietoni și la bicicliști, categoriile care își testează prea des norocul, prin încălcarea deja intrată în cotidian a regulilor de circulație.