La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Evenimentul

Comisia von der Leyen vs. Comisia Juncker: Schimbare de echilibru în Europa

Președintele-ales al Comisiei Europene a anunțat marți noua structură a executivului european. României i-a fost atribuit, prin viitorul comisar Rovana Plumb, portofoliul de la Transporturi.… Mai mult

10.09.2019

La obiect

Noua strategie de îndatorare: MFP vrea mai mulți lei de la bănci, BNR se teme de gradul lor mare de expunere pe datoria guvernamentală

Ministerul Finanțelor (MFP) pare să nu fi ținut seama de gradul mare de expunere a băncilor la deținerile de titluri de stat, atunci când și-a… Mai mult

10.09.2019

Chestiunea

Record istoric la deficitul comercial, în iulie 2019. Am trecut pe deficit lunar și la mașini și echipamente de transport

Deficitul comercial pe luna iulie 2019 a urcat brusc la nivelul record istoric de 1.755,5 milioane euro, cu 38% mai mult decât în aceeaşi lună… Mai mult

09.09.2019

Cronicile

România – pe primul loc în UE la numărul accidentelor mortale de circulație

de Marin Pana , 20.8.2019

România figurează pe primul loc în statistica Eurostat referitoare la numărul accidentelor mortale de circulație în statele membre UE (cele mai recente date au fost prelucrate pentru anul 2017). Cu un număr total de 99,3 decese /100.000 loc., țara noastră a devansat de puțin „campioana” accidentelor mortale în care au fost implicate autoturisme, Bulgaria, din cauza faptului că ne-am plasat pe primul loc la pietoni și bicicliști.

Pe categorii de decese ale pasagerilor de autoturisme, ne-am plasat pe locul trei, cu o frecvență de 41,3/100.000 loc. semnificativ peste media UE de 22,7/100.000 loc. dar în urma Bulgariei (63,7/100.000 loc.) și Croației (45,0/100.000 loc.), nu mult peste ceea ce se constată în Lituania (39,4/100.000 loc.), Polonia (34,1/100.000 loc.) și Slovacia (31,7/100.000 loc.).

Pentru referință la nivel european, amintim și țările în care acest indicator/100.000 loc. este la nivelurile cele mai scăzute: Malta (11,1), Olanda (11,4), Cipru (11,8) și Marea Britanie (12,4).

De reținut, la noi situația seamănă cu media europeană, mai puțin de jumătate dintre accidentele mortale survenind în cazul autoturismelor ( 46% din total media UE și chiar 42% în cazul nostru). În schimb, ne particularizăm net la nivelul pietonilor, cu o rata a deceselor la suta de mii de locuitori de 37,3, aproape dublă față de media europeană de 10,5 și de peste două ori mai mare decât în Bulgaria (16,5). Practic, dacă în Bulgaria o persoană este de cam patru ori mai în siguranță ca pieton decât într-un autoturism, la noi e cam același lucru, fie ne deplasăm cu mașina mică, fie mergem pe jos.

Deși avem relativ puțini bicicliști, statistica deceselor în cazul lor este de-a dreptul îngrijorătoare, cu o rată de 9,4/100.000 loc., dublă față de cea consemnată în Bulgaria, mult peste cea din Olanda (5,9/100.000 loc.), care are cel mai mare procentaj de utilizatori de bicicletă și de două ori și jumătate peste media UE (3,9/100.000 loc.).

În fine, la fel de surprinzător față de percepția publică ca și situația gravă din rândul bicicliștilor, motocicliștii români ( tot mai prezenți în trafic) se plasează foarte jos în topul european al accidentelor, cu o rată a deceselor la suta de mii de locuitori, cu  doar 2,6 față de 7,5 media UE și mult sub situația din țări precum Franța (10,0), Germania (7,1), Cehia (6,5) sau Polonia (6,1).

Ratele de accidente mortale per total

Per total, cele mai mari rate ale accidentelor fatale se înregistrează în state din fostul bloc estic, urmare și a unor cauze care țin de nivelul de trai, calitatea infrastructurii, vechimea parcului auto, calitatea serviciilor medicale și nivelul serviciilor de urgență dar și de influențe socio-culturale. Semnificativ pentru progresele care se pot face, Estonia apare pe locul șase în topul țărilor cu cele mai puține decese din accidente de circulație.

Una peste alta, ce ar trebui să reținem este că, în fiecare an, aproape exact un român din o mie moare în urma unui accident de circulație, nivel dublu față de media UE (49,7/100.000 loc.). Desigur, va trebui să reducem rata relativ ridicată a deceselor la ocupanții autoturismelor, ceea ce se poate dovedi ceva mai dificil ca evoluție în timp.

În schimb, s-ar putea face schimbări și îmbunătățiri mult mai rapide pe segmentele unde, cu totul nedorit și oarecum inexplicabil, conducem detașat în statistica europeană: la pietoni și la bicicliști, categoriile care își testează prea des norocul, prin încălcarea deja intrată în cotidian a regulilor de circulație.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 20.8.2019

Lăsați un comentariu


Digital

România și Polonia au semnat un Memorandum de înțelegere în domeniul digital

Vladimir Ionescu

În marja consultărilor interguvernamentale România – Republica Polonă care au avut loc miercuri, la București, ministrul Comunicațiilor, Alexandru Petrescu, a avut o întâlnire bilaterală cu… Mai mult

Stiri

Și președintele și premierul sunt covinși fiecare că CCR le-a făcut dreptate

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis și premierul Viorica Dăncilă interpretează în mod diferit decizia de miercuri a CCR, cei doi considerând însă că verdictul Curții le este… Mai mult

Stiri

Bolt investește 10 milioane de euro, până în 2025, în proiectul Green Plan

Vladimir Ionescu

Bolt, cea mai mare platformă europeană de transport la cerere, anunță că va transforma cursele efectuate prin intermediul aplicației sale în Europa în călătorii neutre… Mai mult

Europa

OUG 114: Prețul gazelor pe piața românească a ajuns la dublul celui de la Viena

Adrian N Ionescu

Tendința scumpirii gazelor pe piața din România, rămasă liberă după restricțiile OUG 114 / 2018, au dus prețul mediu ponderat al tranzacțiilor de la Bursa… Mai mult

Stiri

Decizie CCR: Președintele nu poate refuza revocările și trebuie să numească interimarii, premierul trebuie să ceară Parlamentului votul pentru noua structură a guvernului

Vladimir Ionescu

UPDATE: CCR a transmis comunicatul referitor la situația ocnflictuală existentă între cele două Palate. Motivarea, cu detaliile complete, urmează să apară ulterior. Prezentăm integral comunicatul… Mai mult

Europa

Parlamentul European cere clarificări sau chiar schimbări la portofoliile ”controversate” din noua Comisie

Razvan Diaconu

Lideri ai grupurilor politice reprezentate în Parlamentul European cer președintelui-ales al Comisiei Europene să clarifice, dacă nu să schimbe, atribuțiile și titulaturile unor portofolii atribuite… Mai mult

Europa

Bruxelles / Fondul pentru ajustarea la globalizare, adaptat pentru un Brexit fără acord

Iulian Soare

Atribuțiile Fondului european de ajustare la globalizare (EFG) au fost extinse de UE pentru a cuprinde și ajutarea eventualilor șomeri ce vor rezulta dintr-o ieșire… Mai mult