marți

7 decembrie, 2021

România – Administrație Digitală

Drumul cel mai scurt către relația normală dintre cetățean și stat

România digitală / Comerțul electronic: utilizare mică, potențial uriaș: Cum pot fi escaladate principalele bariere in comertul online romanesc

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

24 mai, 2015

ecomerceDoar 10% dintre romanii cu varste intre 16 ani si 74 de ani au folosit internetul anul trecut pentru a cumpara produse si servicii, Romania fiind pe ultimul loc in UE in ceea ce priveste comertul electronic, arata datele Comisiei Europene.

Totusi, cifrele sunt in crestere, iar pana in 2020, autoritatile vor ca acest procent sa ajunga la 30%. Romanii au cumparat online anul trecut produse de peste un miliard de euro, iar piata creste anual cu 25-30% spun principalii actori din online-ul romanesc, care sustin ca potentialul este enorm.

cursdeguvernare.ro a discutat cu oficialii PayU Romania, cel mai mare procesator local de plati electronice, pentru a vedea care sunt principalele bariere in online-ul romanesc si cum ar putea fi escaladate acestea.

Unde suntem acum. Ce tinte si-au propus autoritatile pana in 2020:


Suntem pe ultimul loc in Uniunea Europeana in privinta achizitiei de bunuri si servicii pe internet. Datele Comisiei Europene arata ca anul trecut doar 10% din populatia cu varsta intre 16-74 de ani a cumparat online bunuri si servicii.

Cifra este si mai mica atunci cand vine vorba de comertul transfrontalier – doar circa 2% dintre romanii cu varste intre 17-74 de ani au cumparat online anul trecut bunuri si servicii de la un magazin online din alta tara UE decat Romania.

În ceea ce priveşte comerţul electronic efectuat de către mediul de afaceri, în 2014 doar 7% dintre IMM-urile din România (până la 250 de angajați) au vândut bunuri şi servicii online, iar întreprinderile mari au atins un procent de 14% pentru acelaşi an.

Pana in 2020, autoritatile si-au propus in Agenda Digitala pentru Romania, ca procentul romanilor cu varste intre 16-74 de ani care cumpara online sa creasca pana la 30%, iar cel al IMM-urilor sa atinga 20%.

Ce spun marii jucatori din online: Romanii au cumparat online produse de peste un miliard de euro in 2014


Ca lucrurile nu stau pe loc o spun cifrele raportate de marii jucatori online. Retailul online autohton a depasit cifra de un miliard de euro in 2014, potrivit estimarilor principalilor jucatori din mediul online romanesc, impreuna cu reprezentantii GPeC (Gala Premiilor ECommerce – unul dintre cele mai importante evenimente de comert online din Romania). Link – AICI.

Mai exact, piata de retail online s-a situat in 2014 intre 1,1 si 1,2 miliarde euro, aproape dubla ca valoare fata de anul 2013 (cand era estimata la aprox. 600 milioane euro). Totusi, segmentul e-commerce din totalul retail-ului este inca mic (intre 2,2 si 2,5%). Varsta medie a celor care cumpara online este cuprinsa intre 25 si 35 de ani, majoritatea cumparatorilor locuiesc in mediul urban (peste 80%) si indiferent de natura produselor cumparate, peste 90% din cumparatorii online prefera sa plateasca ramburs (la livrare).

La nivelul lunii decembrie 2014 se estima ca in Romania existau aproximativ 5.000 de magazine online, cu putin peste cele 4.500 de magazine estimate in 2013.

Marius Costin, PayU Romania: Potentialul este enorm in eCommerce-ul romanesc

cursdeguvernare.ro a adresat mai multe intrebari legate de situatia si barierele din online-ul romanesc catre PayU Romania, cel mai mare procesator local de plati electronice.

„Daca este sa ne luam dupa ultimele statistici europene publicate de Eurostat in martie 2015, doar 6% dintre romanii cu varste intre 16 si 74 de ani au facut o comanda online in ultimele trei luni, indiferent de metoda de plata. E foarte putin. In Europa, media este de 41%. Potentialul este enorm in eCommerce-ul romanesc”, a declarat Marius Costin, director de vanzari PayU Romania.

Principalele bariere in dezvoltarea comertului online din Romania?

„Dupa ultimele studii (Millward Brown, spre exemplu), in continuare principala bariera de care se lovesc romanii este faptul ca nu pot atinge si vedea indeaproape produsele pe care le pot cumpara online.

Urmatoarele doua impedimente sunt neincrederea in magazinele online si in furnizarea datelor de card pe Internet”, a spus acesta.

Cum ar putea fi escaladate aceste bariere?

„In primul caz, consumatorii ar trebui sa se informeze foarte bine in privinta politicii de returnare a produselor, de regula afisata foarte detaliat pe site. In online este foarte simplu sa trimiti inapoi la magazin ce nu iti place. In offline e mai complicat.

Legea permite returnarea in 10 zile a produsului fara nici macar sa specifici motivul pentru care il returnezi. Daca nu iti place faci retur.

Mai mult, unele magazine ofera politici de returnare si mai permisive precum returul gratuit sau posibilitatea de a face retur la un produs dupa mai mult de 30 de zile calendaristice.

In cazul in care comanda a fost platita cu cardul online, magazinul este obligat sa returneze cumparatorului banii direct in cont in maximum 28 de zile.

Pentru a creste increderea in platile cu card bancar, PayU a derulat inca de la inceputurile comertului online in Romania diverse programe de informare a consumatorilor privind siguranta platilor online. In afara elementelor de siguranta la care trebuie sa fie atent orice utilizator in pagina de plata (https in adresa din browser si lacatul inchis din partea de jos a paginii), consumatorul trebue sa stie ca, spre exemplu, PayU are peste 40 de categorii de filtre de securitate ce sunt activate la fiecare tranzactie. Mai mult, datele cardului nu sunt stocate nici in baza de date a magazinului si nici a PayU. Datele circula criptat.

Increderea in magazinul online poate fi castigata prin documentare si prin citirea cu mare atentie a termenilor si conditiilor de pe site. De regula, cine a comandat o data de pe un site si a avut o expereinta placuta, atunci va reveni cu siguranta”, a explicat oficialul PayU Romania.

Care sunt principalele motoare de crestere? Cele mai importante tendinte in online?

„Disponibilitatea unui numar mult mai mare de produse online este cu siguranta un motor bun de crestere. Deja unele categorii de produse sunt mai ieftine online decat offline, cum ar fi parfumurile sau serviciile turistice. Preturile mai mici atrag mai multi cumparatori online, iar odata cu prima comanda efectuata vor mai urma si altele. In ultimii ani, unul dintre cei mai importanti factori de crestere l-a reprezentat intrarea online a celor mai multi furnizori de servicii telecom si de utilitati, dar si a marilor retaileri. Pentru ca acestia se bucurau deja increderea consumatorilor, au atras online tot mai multi utilizatori si astfel au generat o crestere cu peste 30% a numarului de utilizatori eCommerce in ultimii ani”, a declarat Marius Costin.

Din perspectiva consumatorului ce probleme sunt in comertul online in Romania si peste hotare si cum s-ar putea rezolva aceste probleme?

„Principalele experiente negative pe care consumatorii le mentioneaza cel mai des sunt legate de intarzierea livrarilor sau livrarea unor produse ce nu corespund mereu cu ce gasesc ei pe site. Astfel, magazinele online, impreuna cu firmele de curierat ar trebui sa gaseasca soltuii mai bune pentru imbunatatirea serviciilor de livrare. Totodata, alocarea unor resurse mai bune pentru detalierea informatiilor despre produse si permiterea adaugarii de opinii sau comentarii la acestea ar creste nu doar increderea in magazinul online, dar ar permite consumatorului sa faca o alegere mai informata. In acest mod s-ar putea reduce si numarul retururilor.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

O mai buna informare cu privire la siguranta cumparaturilor online si a drepturilor pe care le au consumatorii ar ajuta la cresterea increderii in magazine si in sistemele de plata alternative platilor in numerar”, a mai spus acesta pentru Cursdeguvernare.ro.

Pentru acest an, directorul PayU Romania se asteapta ca piata de comert online locala sa creasca cu 25-30% aproximativ, atat ca numar de tranzactii, cat si ca valoare a comenzilor.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

De studiat graficul de mai jos: el reprezintă o parte a analizei apărute în revista (exclusiv print) CRONICILE Curs de Guvernare nr. 88 (titlurile și autorii – LINK...

rrr