Potrivit datelor comunicate de Eurostat, România s-a situat în anul 2018 pe locul patru între statele UE cu cea mai mică pondere a cheltuielilor pentru transport între statele membre UE. Cu 11,2% din totalul cheltuielilor unei gospodării ( după clasificarea europeană COICOP), ne-am poziționat peste Slovacia (6,6%), Croația (9,7%) și Cehia (10,4%) dar peste media UE (13,2%).
De reținut, pe fondul creșterii mai rapide a veniturilor populației decât a prețurilor la transport, țara noastră a consemnat cea mai mare scădere a părții care revine cheltuielilor de profil în bugetul unei familii, de la 15,1% în 2008 până la valoarea actuală, ceea ce înseamnă o reducere de aproape patru puncte procentuale.
La polul opus, cele mai mari sume cheltuite pentru transport ca efort financiar relativ pentru populație s-au consemnat în Slovenia (16,9%), Lituania, Luxemburg (ambele cu 15,8%), Cipru (14,7%), Franța (14,1%), Germania (13,8%), Ungaria și Marea Britanie (13,7%). Toate, evident, peste media UE.
Pentru referință, mențiomăm că următoarele scăderi ale ponderilor pentru transport între 2008 și 2018 s-au produs în Bulgaria, Cipru (-2,5 puncte procentuale) și Luxemburg (-2 puncte procentuale). În același interval, cele mai mari creșteri ale ponderilor pentru transport au avut loc în Polonia (1,2 puncte procentuale, de la 11,7% la 12,9%), Slovenia (+1pp), Germania, Cehia, și Spania (+0,6pp).
La nivelul întregii Uniuni, banii dați anual pe transport au însumat 1.100 miliarde de euro, echivalentul a 7,2% din PIB sau 2.220 euro pe locuitor. De altfel, această cheltuială figurează pe locul doi între obligațiile unei gospodării europene, după sumele date pentru casă și utilități (24%) dar înaintea (ciudat pentru noi ) celor alocate pentru alimente și băuturi nealcoolice (12,1%).
România s-a situat sub media UE atât la ponderea cheltuielilor pentru transport în PIB (6,7%), cât și ca sumă nominală pe locuitor (710 euro sau mai puțin de o treime față de nivelul european, ceea ce ar conduce la un nivel de circa 60% după ajustarea cu paritatea puterilor de cumpărare).