sâmbătă

20 aprilie, 2024

23 martie, 2020

România a înregistrat în 2019 un deficit de 1,225 miliarde de euro în comerţul cu produse agroalimentare, în creştere cu peste 8% faţă de 2018, când s-a cifrat la 1,133 miliarde de euro, conform datelor Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), transmise la solicitarea Agerpres.

Anul trecut, valoarea exporturilor s-a majorat cu aproape 11%, însumând 7,199 miliarde de euro, în timp importurile au crescut din punct de vedere valoric cu 10,3%, până la 8,424 de miliarde de euro.

Cantitatea totală de produse agroalimentare exportate a fost dublă faţă de cea a importată, însă România continuă să exporte cu precădere materii prime la un preţuri scăzute şi importă produse procesate cu valoare adăugată mare.


În 2019 au fost exportate 19,9 milioane de tone de produse agroalimentare, în creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când s-a consemnat o cantitate de 18,48 milioane de tone, conform datelor MADR.

Importurile de alimente şi produse agricole a totalizat 9,09 milioane de tone anul trecut, fiind în creştere cu 580.000 de tone faţă de anul anterior (8,51 milioane de tone).

Anul trecut, importurile de carne de porc au crescut din punct de vedere valoric faţă de 2018, în condiţiile în care din punct de vedere cantitativ au scăzut uşor, ocupând însă în continuare prima poziţie în topul produselor aduse de pe piaţa externă.

Astfel, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2019 au fost importate 288.417 tone de carne de porc, pentru care s-au cheltuit 629,5 milioane de euro, în timp ce anul anterior s-au adus de pe piaţa UE şi din ţări terţe 294.007 tone, în valoare de 519,2 milioane de euro.


De asemenea, s-au majorat şi importurile de produse de brutărie, patiserie şi biscuiţi, de la 151.019 tone, în valoare de 319,6 milioane de euro, în 2018, la 169.173 tone şi 368,7 milioane de euro cheltuiţi pe aceste produse în ianuarie-decembrie 2019.

În top 5 produse importate de România anul trecut se mai află mai află ciocolata şi alte preparate alimentare care conţin cacao, cu o cantitate de 90.276 tone, în valoare de 331,7 milioane euro, preparatele alimentare nedenumite, cu 71.282 tone, în valoare de 316,8 milioane de euro, şi preparatele pentru hrana animalelor, cu 416.666 tone (286,17 milioane de euro).

În ceea ce priveşte exporturile, România continuă să obţină cele mai mari încasări din livrarea cerealelor în spaţiul intra şi extra comunitar, pe primul loc situându-se în 2019 porumbul, cu 1,243 miliarde de euro pentru o cantitate de 6,767 milioane de tone. În 2018 s-au consemnat exporturi de 4,68 milioane de tone de porumb, în valoare de 876,5 milioane de euro.

Grâul şi meslinul ocupă locul al doilea cu 6,18 milioane de tone şi încasări 1,13 miliarde de euro, fiind urmate seminţe de floarea-soarelui, chiar şi sfărâmate, cu 2,1 milioane de tone (757 milioane de euro), ţigările de foi, trabucuri şi ţigarete cu 38.457 tone (663,3 milioane de euro) şi de alte tutunuri şi înlocuitori de tutun cu 8.585,3 tone şi o valoare de 279,5 milioane de euro.

În 2018, România a înregistrat un deficit de 1,13 miliarde de euro în comerţul cu produse agroalimentare, în creştere cu peste 30% faţă de 2017, când a consemnat 853,9 milioane de euro.

Anii 2013 şi 2014 sunt singurii în care România a încheiat pe excedent în comerţul cu produse agroalimentare, cu un plus de 300 de milioane de euro, respectiv 500 de milioane de euro, după 20 de ani în care importurile au devansat exporturile de alimente şi produse agricole. Din 2015 a revenit din nou pe deficit, înregistrând atunci un minus de 89 de milioane de euro.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: