luni

4 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

23 noiembrie, 2020

Construcția segmentului gazoductului pan european BRUA (Bulgaria-România-Ungaria- Austria) pe teritoriul României (Faza 1) a fost finalizată duminică, a confirmat secretarul de stat Dan Dragoș Drăgan.

„Proiectul BRUA faza 1 este finalizat, atât conducta, cât şi staţiile de comprimare. BRUA va duce la diversificarea surselor de aprovizionare şi la consolidarea securităţii energetice. De asemenea, va permite fluxul de gaze de pe platforma Mării Negre”, a declarat Dan Dragoș Drăgan, citat de Agerpres.


Tronsonul românesc al BRUA ar fi trebuit finalizat în decembrie 2020, are 479 de km de conductă între Giurgiu și Nădlac și trei stații de comprimare (SC Jupa, SC Podișor și SC Bibești).

Construcția a  costat 478,6 milioane euro, din care 97,76 milioane euro au fost resurse proprii ale Transgaz (TGN), 170 milioane de euro a fost finanțarea europeană din totalul resurselor atrase de peste 380 milioane de euro.

Finalizarea Fazei 1 a segmentului românesc al BRUA permite fizic „curgerea bidirecțională permanentă între interconectările cu Bulgaria și cu Ungaria”, cu o capacitate de transport spre Ungaria de 1,75 miliarde de metri cubi de gaze naturale pe an, respectiv de 1,5 mld. mc/an spre Bulgaria, potrivit Planului de dezvoltare a Transgaz (TGN), operatorul sistemului național de transport.

Proiectul BRUA are drept obiectiv asigurarea accesului la noi surse de gaze, precum şi facilitarea transportului de gaz caspic către pieţele din Europa Centrală şi de Est.


Proiectul a fost declarat de Comisia Europeană ca fiind de importanţă strategică, dar autoritățile maghiare nu doresc construcția pânăla interconectarea cu Austria, preferând-o pe cea cu Slovacia, în intenția de a concura cu hub-ul de la Viena în stabilirea prețurilor regionale.

Faza 1 este considerată un proiect european de Securitate a Aprovizionării (Security of Supply–SoS), iar Faza 2 este considerată un proiect comercial, iar decizia finală de investiție se va lua doar dacă proiectul este comercial viabil.

Faza 2 vizează creșterea capacității de transport spre Ungaria până la 4,4 miliarde mc pe an, prin construcția unei conducte suplimentare între puncte Recaş și Horia ( în Banat) de aproximativ 50 km și prin creșterea capacității stații de comprimare deja existente.

Investiția aferentă Faei 2 este de 74,5 milioane de euro, dar prspectivele acesteia sunt limitate având în pedere circumstanțele actuale ale pieței gazelor regionale.

Transgaz împreună cu compania omoloagă din Ungaria (FGSZ) „au demarat la finalul anului 2017 procedura de Sezon Deschis Angajant pentru Punctul de Interconectare România–Ungaria (Csanadpalota), procedură ce se află în curs de derulare”, spune documementul TGN citat mai sus.

„Inițial, capacitatea oferită a fost supra-subscrisă demonstrând astfel interesul pieței și asigurând viabilitatea comercială a proiectului BRUA Faza 2, testele economice fiind trecute cu succes”, dar „în termenul legal (până la 14 decembrie 2018), unii utilizatorii de rețea care au rezervat capacitate în cadrul procedurii de Sezon Deschis și-au exercitat dreptul de a renunța la capacitatea rezervată”.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Urmează o  a treia perioadă de depunere a ofertelor de rezervare de capacitate, „în conformitate cu prevederile Manualului Procedurii de Sezon Deschis Angajant RO-HU”, mai spune Transgaz.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: