Evenimentul

Proiect: Se schimbă regimul fiscal al impozitării profitului companiilor străine obținut în România

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) va propune Guvernului încă o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea Codului Fiscal şi a Codului de procedură fiscală, după seria care… Mai mult

14.08.2019

Chestiunea

Scurt: 21,4% din românii în vârstă de muncă se află în străinătate. Cum stau celelalte state UE

În 2018, românii au condus detașat în clasamentul european al persoanelor în vârstă de muncă (20-64 de ani) plecate în străinătate. Potrivit datelor comunicate de… Mai mult

13.08.2019

La obiect

Inflaţia a urcat din nou peste pragul de 4%, prin efectul de bază

Indicele anual al preţurilor de consum pentru populaţie a crescut surprinzător la 4,12% ( de la 3,84% în luna precedentă), deși prețurile au scăzut în… Mai mult

12.08.2019

Chestiunea

Contracție surprinzătoare a schimburilor comerciale externe

Scădere, în premieră după mai mulți ani, atât a exporturilor (-5,5%) cât și a importurilor lunare (-6,9%), la nivelul lunii iunie 2019. Ultima situație de… Mai mult

11.08.2019

Cronicile

România – ultimii 10 ani de politici sociale: de la protecția reală, la cheltuială electorală

de Marin Pana 1.7.2012

Cheltuielile cu protecția socială au depășit în anul 2010 pragul de 100 miliarde lei ( mai exact 102,7 miliarde lei, inclusiv costurile administrative), în urma unei creșteri cu circa 20% față de anul precedent, potrivit unei situații prezentate de Institutul Național de Statistică pe baza datelor semidefinitive ale PIB pe 2010.

Prin contrast, veniturile de protecție socială au înregistrat o scădere de aproximativ 7% și s-au situat la doar 72,5 miliarde lei. Astfel, s-a produs un dezechilibru accentuat pe segmentul de protecție socială, cu creșterea de aproape patru ori a ponderii deficitului aferent în PIB și scăderea gradului de acoperire a cheltuielilor sociale cu veniturile colectate în acest scop de la 91% la 71% ( vezi tabelul).

Explicația constă în asumarea de către stat a unor obligații sociale exagerate în anul 2008, pe fondul campaniei electorale și al unor prognoze cu totul nerealiste ( reamintim că se previziona o creștere de 6,5% pe anul 2009, când, în realitate, economia a marcat o scădere de 7,1% ) și menținerea acestora în pofida evidențelor din execuția bugetară.

Păstrarea valorii punctului de pensie, concomitent cu diminuarea salariilor din sectorul bugetar, efectuată în 2010 a accentuat și mai mult deficitul sectorului social și a determinat creșterea necesarului de bani care au trebuit să fie transferați de la bugetul statului ( a se citi impozite pe salarii, profit, accize și TVA, de unde și majorarea cu cinci puncte procentuale a TVA ).

Totodată, aceleași obligații sociale asumate fără o bază solidă, au generat un dezchilibru al bugetului general consolidat, ce a trebuit finanțat în condițiile dificile ale crizei economice mondiale. De aici a rezultat în bună parte creșterea semnificativă a datoriei externe și ajustarea pe alt palier a valorii monedei naționale, pentru a păstra echilibrele macroeconomice într-o plajă rezonabilă.

Creșterea considerabilă a părții care revine oalei mari a bugetului de stat în compensarea deficitului pe segmentul protecției sociale (dincolo de falsa impresie a unor costuri cu pensiile, sănătatea etc., care apar subevaluate dacă le privim doar prin prisma contribuțiilor plătite specific) a amplificat ”autoprotecția”, adică plata unei bune părți din banii primiți de la stat prin impozitarea exagerată a consumului general, inclusiv a beneficiarilor de protecție socială.

Ultimii 10 ani: Destinațiile banilor de protecție socială

Foarte interesante sunt, însă, evoluțiile componentelor de cheltuieli sociale începând cu anul 2000, motiv pentru care le prezentăm in extenso.

Din aceste evoluții ar putea fi desprinse câteva observații care ar putea să ne ghideze pe viitor la alocarea mai judicioasă a fondurilor destinate protecției sociale.

1.Ponderea cheltuielilor cu pensiile pentru limită de vârstă s-a menținut undeva ușor peste 40% (cu excepția anului 2005) până în 2008, după care a urcat brusc și nejustificat în 2008 – 2009, din perspectiva posibilităților reale ale economiei.

2.Ponderea cheltuielilor cu sănătatea, situate pe a doua poziție ca mărime între cele de protecție socială, au atins un maxim în 2005 (28,5%), după care a cunoscut o diminuare pronunțată. Ea s-a diminuat odată cu creșterea sumelor plătite pensionarilor, ceea ce nu pare a fi o idee prea bună, inclusiv din perspectiva stării de sănătate a acestora și a costurilor reale de acces la sistemul sanitar.

3.Interesul arătat de stat pentru copii și familie a fost maxim în perioada 2005 – 2006, după care orientarea de nuanță electorală a redirijat banii către votanți. Cert este că ponderea cheltuielilor a scăzut invers proporțional cu necesarul generat de scăderea numărului de contribuabili și de îmbătrânirea populației. Ceea ce ar trebui să ne ducă la ideea mutării accentului dinspre vârstnici spre tineri, dinspre trecut spre viitor.

4.Ponderile fondurilor alocate persoanelor cu diverse grade de invaliditate și urmașilor celor ce au lucrat au avut o tendință de creștere, afectând posibilitățile de creștere a sumelor dirijate către alte categorii, inclusiv către pensionarii care îndeplinesc condițiile de vârstă și vechime, ce au ajuns să reprezinte o minoritate ( cam 40% din total, adică două treimi din categoriile care le-au fost asimilate și categorisite tot drept pensionari).

5. Cuantumul de 14,2% care figurează în dreptul șomajului pe 2010 și care a diminuat celelalte ponderi ridică un semn de întrebare. Ea va trebui lămurită, nefiind vorba despre o creștere marcată a veniturilor celor care au rămas fără loc de muncă și nici despre o majorare a ponderii șomerilor indemnizați, aflată la valori sub 50%.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.7.2012

2 comentarii

  1. România – ultimii 10 ani de politici sociale: de la protecția reală, la cheltuială electorală | Critic Atac
    2.7.2012, 10:00 am

    […] De Marin Pana – sursa: cursdeguvernare.ro […]

  2. iooo
    8.10.2012, 4:59 pm

    deficitul de la pensii e fals, e doar contabil doar teoretic si va explic de ce, 1 pensiile de peste 1000 lei se impoziteaza cu 16%, pensiile de peste 750 lei se impoziteaza cu 5,2%
    2 pensiile incasate de pensionari sunt cheltuite moment in care statul incaseaza tva si accize care adunate pot reprezenta intre 30-35% din pensie in fucntie de produsele cumparate de pensionari, deci unde e ma rog deficitul de la pensii statul da cu o mana si ia cu alta mana dar ii pune intru-un alt buzunar, un pensionar vicios si cu pensie mare poate platii 50% din ce primeste prin impozite ,daca nu vrea sa aiba deficit contabil statul sa puna banii la loc, apoi legea pensiilor nu se respecta pensiile trebuie indexate urgent cu 20% pentru anii 2010 2011 si 2012 ,pai daca o lege defavorabila pensionarilor nu se respecta sunt clar la balamuc in tara asta.

Lăsați un comentariu


Stiri

Gabriela Firea, atac la Avocatul Poporului în chestiunea legalității ridicării mașinilor: ”Tinde să devină avocatul nesimţirii”

Vladimir Ionescu

“Instituţia Avocatul Poporului tinde să devină avocatul nesimţirii!”, a scris sâmbătă, pe Facebook, primarul general al Capitalei, gabriela Firea, ca reacție la avertismentul AV legat… Mai mult

Stiri

”Calea Baltică”, urmată de protestatarii din Hong Kong – lanț uman de-a lungul tuturor districtelor

Iulian Soare

Zeci de mii de protestatari din Hong Kong au format vineri seara un lanţ uman într-un protest paşnic, după aproape trei luni de demonstraţii antiguvernamentale.… Mai mult

Stiri

Donald Trump cheamă acasă companiile americane, China anunță taxe vamale pentru importurile din SUA

Iulian Soare

Preşedintele american, Donald Trump, le-a cerut, vineri după-amiază, companiilor americane care au activităţi în China să revină în Statele Unite, în contextul amplificării conflictului comercial… Mai mult

Stiri

Două asociații ale magistraților îi cer președintelui Iohannis să refuze numirea judecătoarei Dana Gârbovan la Ministerul Justiției

Vladimir Ionescu

Asociația “Forumul Judecătorilor din România” și Asociația ”Inițiativa pentru Justiție”, două dintre organizațiile reprezentative ale magistraților, îi solicită președintelui Klaus Iohannis să nu dea curs… Mai mult

Stiri

Viorica Dăncilă, desemnată în unanimitate candidatul PSD la prezidențiale

Vladimir Ionescu

Premierul Viorica Dăncilă a fost aleasă în unanimitate, sâmbătă, la Congresul extraordinar al PSD, candidatul social-democraților la alegerile prezidențiale. “Știu că, alături de voi, voi… Mai mult

Stiri

Avocatul Poporului: Poliția Locală nu poate ridica mașini, prefectul de București trebuie să atace hotărârea

Vladimir Ionescu

Avocatul Poporului îi solicită Prefectului Municipiului București să atace în contencios hotărârea Consiliului General al Municipiului București prin care s-a decis ridicarea mașinilor din oraș.… Mai mult

Stiri

Rusia / Prima centrală nucleară plutitoare se pregătește să traverseze apele arctice

Vladimir Ionescu

Din Murmansk spre Extremul orient, prima centrală nucleară plutitoare din lume începe vineri o călătorie de 5.000 de kilometri în Arctica, în ciuda temerilor militanților… Mai mult