marți

16 aprilie, 2024

16 iunie, 2016

ue turciaAcordul UE – Turcia pentru stoparea fluxului de refugiați înregistrează „rezultate notabile”, potrivit celui de-al doilea Raport al Comisiei Europene pe acest subiect, însă el ar putea fi pus în pericol de voința politică a părților implicate.

În ultimul timp pare că s-a ajuns la un impas în ceea ce privește pașii acestei înțelegeri, cu declarații amenințătoare dinspre  partea turcă.

Ele nu au influențat însă intervențiile care au dus la scădere fluxului de imigranți, pe ruta Turcia – Grecia, de la o medie zilnică de 1.740 persoane în martie, la 47 în luna mai.


Politico dezvăluie în ediția de joi conținutul unei cablograme diplomatice care arată că, potrivit unuia dintre principalii consilieri ai cancelarului Angela Merkel, amenințările președintelui Recep Tayyip Erdoğan cu privire la denunțarea acordului pe emigrație sunt simple ”fanfaronade”.

Erdogan, care a promis să pună capăt înțelegerii cu UE dacă Uniunea nu relaxează regimul de vize pentru cetățenii turci, are un interes superior în menținerea acestui acord, este de părere consilierul german Uwe Corsepius, ar fi declarat un diplomat din Berlin, potrivit unei cablograme văzute de Politico.

“Uwe Corsepius mi-a spus azi că UE trebuie să rămână calmă”, raporta Londrei diplomatul respectiv, pe 13 mai. “Este în interesul strategic al lui Erdogan să păstreze funcțională relația cu UE.”

Motivul conflictului – statul de drept

Prin acord, Uniunea se obliga să elimine vizele pentru cetățenii turci de la 1 iulie, dacă Ankara își respecta la rândul ei obligațiile.


De asemenea, problemele care pun sub semnul întrebării statutul de regim democratic în Turcia s-au acumulat în acest interval, tot mai multe state occidentale exprimând îngrijorări privind evoluțiile din această țară și dubii că Ankara poate beneficia de liberalizarea regimului de vize și accelerarea aderării.

Șansele ca Turcia să poate adera la UE până în 2020 s-au diminuat semnificativ după ce președintele Recep Tayyip Erdoğan a aprobat o lege în legătură despre care multe cancelarii occidentale spun că anulează orice speranță că Turcia poate fi considerată o democrație funcțională pe model occidental.

Legea antiterorism prevede ridicarea imunității parlamentarilor care emit opinii anti-guvernamentale, o reglementare pe care europenii o văd ca pe o punere între paranteze a ambițiilor Ankarei. Principala țintă a legii este formațiunea pro-kurdă HDP, de opoziție, pe care Erdogan a acuzat-o în trecut de complicitate cu teroriștii.

UE a cerut amendarea legislației fiindcă permite abuzuri împotriva opoziției, a societății civile și a presei, dar puterea de la Ankara a declarat de mai multe ori că nu va face acest lucru, indiferent de consecințele asupra relației cu Eruopa.

Turcia nu-și va modifica legile antiteroriste, chiar dacă acest lucru presupune „prăbușirea” acordului cu UE, a declarat marți premierul turc Binali Yildirim.

Ankara nu are de gând să facă acest lucru, chiar dacă asta presupune „prăbușirea” acordului cu Europa, adăugând: „Modificarea legii pentru combaterea terorismului nu va fi niciodată, sub nicio formă, subiect de discuție”.

Cel de-al doilea raport al CE privind Acordul UE – Turcia

Miercuri, Comisia a adoptat cel de-al doilea raport privind Acordul UE-Turcia, în care se arată că, deși s-au înregistrat noi rezultate notabile în ceea ce privește punerea sa în aplicare, progresele făcute până în prezent rămân fragile.

Continuarea punerii în aplicare cu succes a acesteia depinde în principal de voința politică a tuturor părților implicate, subliniază raportul.

Turcia are și ea propriile ei reproșuri la adresa Uniunii. Președintele Recep Tayyip Erdogan le-a atras atenția de mai multe ori liderilor UE că banii promiși întârzie, în condițiile în care Turcia a cheltuit până acum peste nouă miliarde de euro cu refugiații sirieni aflați pe teritoriul său.

rute migratorii ue turcia bloombergStadiul aplicării Acordului

Începând cu 18 martie 2016, toți migranții în situație neregulamentară și solicitanții de azil care sosesc din Turcia în insulele grecești și ale căror cereri de azil au fost declarate inadmisibile ar trebui returnați în Turcia.

Care este situația actuală:

  • Scăderea considerabilă a numărului de treceri neregulamentare. În săptămânile dinaintea punerii în aplicare a acordului, aproximativ 1.740 de migranți treceau zilnic Marea Egee pentru a ajunge pe insulele grecești. În schimb, în luna mai s-au înregistrat în medie 47 de treceri neregulamentare.
  • Returnarea din Grecia în Turcia a migranților în situație neregulamentară. De la primul raport, publicat la 20 aprilie, alți 462 de migranți în situație neregulamentară care nu au solicitat azil, din care 31 de sirieni, au fost până în prezent returnați din Grecia în Turcia, în conformitate cu dreptul UE și cu dreptul internațional și respectând pe deplin principiul nereturnării.
  • Mecanismul „unu la unu” – relocarea din Turcia către UE. S-au înregistrat progrese considerabile în ceea ce privește instituirea unui cadru operațional pentru efectuarea operațiunilor de relocare din Turcia către UE, care vizează, pe de o parte, să contribuie la ameliorarea situației din Turcia și, pe de altă parte, să respecte angajamentul UE de a oferi căi legale de intrare în UE pentru victimele crizei siriene, trimițând un mesaj clar către refugiații sirieni din Turcia: există o cale legală și nu este nevoie să se expună la treceri neregulamentare periculoase. În total, 511 de sirieni au fost relocați până în prezent din Turcia în UE în cadrul mecanismului „unu la unu” (408 de la publicarea primului raport privind progresele realizate), depășind substanțial numărul de returnări din Grecia către Turcia. La Delegația UE la Ankara, Comisia a înființat o echipă care se ocupă cu relocările – aceasta coordonează și sprijină statele membre în operațiunile și contactele lor cu autoritățile turce, UNHCR și OIM.
  • Liberalizarea regimului vizelor. La 4 mai, Comisia a publicat al treilea raport privind progresele realizate de Turcia în îndeplinirea cerințelor din foaia sa de parcurs privind liberalizarea vizelor și a propus eliminarea obligativității vizelor pentru cetățenii turci, cu condiția ca autoritățile turce să îndeplinească, în cel mai scurt timp și așa cum s-au angajat la 18 martie 2016, celelalte șapte obiective de referință rămase. După data de 4 mai, s-au înregistrat noi progrese, în special odată cu intrarea în vigoare a Acordului de readmisie UE-Turcia, pentru care încă mai este nevoie de o decizie finală privind aplicarea efectivă. Comisia va continua să sprijine Turcia în eforturile sale în vederea îndeplinirii obiectivelor de referință rămase și invită Turcia să ia aceste măsuri cât mai curând posibil, pentru ca UE să poată elimina obligativitatea vizelor pentru cetățenii turci.
  • Instrumentul pentru refugiații din Turcia. A fost acordat sprijin financiar suplimentar din partea UE prin intermediul Instrumentului pentru refugiații din Turcia, pentru a sprijini refugiații și comunitățile-gazdă din Turcia. De asemenea, au fost accelerate mecanismele de programare și de elaborare a proiectelor. Până în prezent, au fost încheiate contracte în valoare de 150 de milioane € din bugetul UE, din care în jur de 105 milioane € au fost alocate în special pentru acoperirea cheltuielilor pentru alimente, asistență medicală, cazare și acces la educație. Pe lângă suma de 1 miliard € din bugetul UE, toate statele membre ale UE și-au transmis certificatele de contribuție pentru cele 2 miliarde € promise pentru perioada 2016-2017. Comisia va face tot ce îi stă în putere pentru a accelera plățile efectuate în cadrul Instrumentului, în strânsă cooperare cu autoritățile turce, angajându-se să răspundă la nevoi umanitare și neumanitare în egală măsură, prin încheierea de contracte în valoare de 1 miliard € până la sfârșitul verii.
  • Procesul de aderare. La reuniunea Consiliului din 29 aprilie, Comisia a prezentat proiectul de poziție comună cu privire la capitolul 33 (dispoziții financiare și bugetare), permițându-i acestuia să ia o decizie referitoare la deschiderea acestui capitol, până la sfârșitul lunii iunie. În plus, continuă să se desfășoare într-un ritm accelerat lucrări pregătitoare pentru a realiza progrese în cinci capitole, fără a aduce atingere pozițiilor statelor membre în conformitate cu normele în vigoare. Lucrările pregătitoare sunt pe cale de a fi finalizate în ceea ce privește energia. Comisia va finaliza documentele referitoare la sistemul judiciar și drepturile fundamentale, până la sfârșitul lunii iunie. Comisia a finalizat poziția comună privind educația și cultura, la 2 mai 2016. Nu în ultimul rând, raportul de evaluare actualizat al SEAE privind politica externă, de securitate și de apărare a fost publicat la 20 mai.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: