La obiect

Inflația a intrat conjunctural în coridorul țintă: 3,49%. Ce și cum s-a scumpit

Cu 3,49%, indicele anual al preţurilor de consum pentru populaţie a reintrat la limită în coridorul țintă de 2,5% plus/minus 1%, după ce prețurile au… Mai mult

13.10.2019

Chestiunea

Ce rămâne după guvernele Dragnea-Tăriceanu: scurt bilanț al facturilor care urmează a fi decontate

Politicile publice ale ultimilor trei ani, de stimulare a creșterii economice prin consumul pe datorie au avut un preț. Au fost majorate veniturile populației (creșterea… Mai mult

10.10.2019

Evenimentul

Demiterea guvernului Dăncilă: Urgențele în suspensie și ce urmează pentru România

  Guvernul Vioricăi Dăncilă a fost demis, moțiunea de cenzură inițiată de Opoziție fiind adoptată joi de Parlament, cu 238 voturi pentru (cu 5 mai… Mai mult

10.10.2019

La obiect

August 2019 – Exporturile, la cel mai scăzut nivel din acest an. Se cronicizează deficitul lunar la mașini și echipamente

  Deficitul comercial pe luna august 2019 a fost de 1.365,4 milioane euro, cu 2,5% mai puțin decât în aceeaşi lună a anului trecut și… Mai mult

10.10.2019

Cronicile

Revizuirea Constituției și modificarea echilibrului puterilor în stat

de Ioan Stanomir 13.2.2014

Constituţiile postcomuniste ale României par să stea sub dublul semn al partizanatului şi al improvizaţiei. Ceea ce lipseşte, invariabil, este apelul la compromis şi la viziunea intelectuală. Textele ce se nasc sunt, pe cale de consecinţă, doar simple texte juridice, lipsite de capacitatea de a asigura buna guvernare şi de a stimula un patriotism civic.

Varianta de revizuire conturată în februarie 2014 este marcată de acelaşi păcat originar evocat anterior. În absenţa unui proiect de durată, a prevalat interesul de a soluţiona, pe termen scurt, un conflict care a opus pe preşedintele Băsescu partidelor din USL.
Rolul acestei noi constituţii este acela de a consfinţi această victorie simbolică repurtată împotriva inamicului prezidenţial.
Absenţa unui preambul cu care să se deschidă constituţia este simbolică.
După douăzeci şi patru de ani, nu se poate identifica şi cristaliza acea filosofie politică pe care să se întemeieze comunitatea de cetăţeni. Acolo unde s-a intervenit în articolele de deschidere, rezultatul este dezamăgitor şi criticabil. Biserica Ortodoxă Română este menţionată cu rolul ei istoric, alături de monarhie, într-o formulare mai degrabă relevantă într-un potenţial preambul.

Actualul proces de revizuire a ignorat, deliberat, referendumul din 2009, referendum validat ca atare prin atingerea numărului minim de participanţi. Intenţia noii constituţii este de a realiza un compromis între menţinerea aproape neschimbată a bicameralismului şi acceptarea unei concesii numerice – Camera Deputaţilor îşi vede dimensiunea limitată la maximum 300 de reprezentanţi. Dincolo de acest gest, legea de revizuire menţine un edificiu bicameral care şi-a dovedit limitele. Ea nu reuşeşte să răspundă la întrebarea elementară ce priveşte rolul şi menirea Senatului însuşi. Seria de articole prin care se sugerează că Senatului îi vor reveni o serie de domenii, spre gestionare, este una mai degrabă formală.

De esenţa bicameralismului nostru a fost existenţa unui monocameralism de facto, ce acorda Plenului Camerelor reunite dreptul de a decide în cele mai importante chestiuni politice ca, de exemplu, moţiunea de cenzură. Această viziune nu este modificată în nici un fel. Numărul deputatilor şi al senatorilor este irelavant. Fundamentală ar fi fost schimbarea de paradigmă – or, aici, legea de revizuire nu aduce nimic nou.

Există un domeniu în care actuala lege de revizuire intervine, spre a modifica statutul aleşilor. Prin dispoziţiile ei, ea conduce, pe de o parte, la naşterea unei protecţii sporite la nivel procesual penal şi, pe de altă parte, exclude Înalta Curte de Casaţie şi de Justiţie de la judecarea în primă instanţă a cauzelor care îi implică pe parlamentari. Este aceasta o evoluţie periculoasă.

Legea de revizuire modifică, în termeni reali, natura regimului nostru politic.
Deşi alegerea directă a şefului de stat este menţinută, relevanţa instituţiei prezidenţiale este afectată sever. În fapt, prin seria de amendamente, noua formă avantajează pe deţinătorul poziţiei de sef al guvernului.

Semnificativă pentru această parlamentarizare a regimului este noua manieră de numire a primului ministru. Preşedintele nu mai are nici o marjă de manevră. El este obligat să acţioneze în acord cu voinţa coaliţiei/partidului care a întrunit cele mai multe voturi. Viitorul titular al magistraturii va fi titularul unei funcţiuni ceremoniale. În cazul remanierii, preşedintele este chemat să ducă la îndeplinire punctul de vedere al şefului de guvern.

Deşi au existat puncte de vedere care au sugerat necesitatea modificării mecanismului de adoptare al ordonanţelor de urgenţă, nimic semnificativ nu a fost realizat pe acest plan. Limitatea dreptului la angajarea răspunderii Guvernului la o singură dată pe sesiunea parlamentară nu anulează realitatea preeminenţei executivului în materie de legiferare. Ordonanţele sunt fundamentul acestei supremaţii.

Nu mai puţin îngrijoratoare este viziunea pe care legea de revizuire o conţine în materia Consiliului Superior al Magistraturii. Creşterea numărului de reprezentanţi ai societaţii civile la 4 este o modalitate prin care majorităţile politice câştigă o pârghie de influenţare directă. Stipularea constituţională a dreptului adunărilor de magistraţi de a-şi revoca aleşii din CSM conţine un semnal potenţial de imtimidare la adresa celor care vor fi parte a organismului de garantare al indepedenţei justiţiei.

La un bilanţ provizoriu, actuala lege de revizuire îşi probează limitele. Proiectul adoptat de parlament nu se întemeiază pe o viziune articulată şi nu conduce la creşterea transparenţei guvernării. Adoptarea lui poate conduce la subminarea domniei legii şi la afectarea unor mecanisme democratice esenţiale.

***

Ioan Stanomir este Profesor de drept constituţional la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.2.2014

5 comentarii

  1. malureanu
    13.2.2014, 10:08 pm

    dumneavoastra invocati faptul ca partizanatul politic este o piedica in calea unei Consititutii care sa fie cea „potrivita” (care ar putea fi alt termen, caci orice act fundamental are amprenta politica a celor care au promovat-o)! doar ca nu dvs. sunteti cel ale carui argumente sa fie credibile! cum ar arata o constitutie a PDL (sau a Miscării Populare, ca nu mai stiu exact cu cine „votati” ,evident, echidistant, ca toti militanti pentru Romania europeana!

  2. ioan stanomir
    14.2.2014, 11:26 am

    dl malureanu,sugestiile dvs sunt incorecte. nu sunt membru nici al PDL, nici al PMP.

    • malureanu
      14.2.2014, 10:05 pm

      lachez (din franceza)! PDL, PMP, FD, TB ejusdem farinae! si pentru ca nu sunteti echidistant si ati patronat constant, prin pozitiile dvs., niste semidocti (NB- am uitat de EB), de ce m-ar interesa critica dvs la constitutie si amendamentele pe care le propuneti! nu mai aveti nicio credibilitate, ca si altii care nu au inteles ca democratia si celelalte vorbe mari clamate reperezinta, de fapt, altceva decat debiteaza ei! a bon entendeur salut (tot din franceza)!

  3. Doru
    18.2.2014, 8:16 pm

    Interesant, DL. malureanu sustine ca ideile din articol nu sint credibile pt ca sint scrise de DL. ioan stanomir. tulburator…

    • malureanu
      19.2.2014, 8:15 pm

      domnule Doru, sa ma explic, pentru a nu va tulbura prea mult! Cei care vor sa fie credibili, atunci cand sustin astfel de pozitii (dar nu numai!) trebuie sa fie echidistanti! de ce trebuie sa il citesc pe dl Stanomir,, cand stiu ca prezinta o pozitie POLITICA, careia i-a subordonat argumentele! Gasesc aceeasi pozitie la cei pe care dl Stanomir ii sustine de multi ani (enumerati mai sus!). ar fi fost mai util daca dl stanomir ar fi prezentat, echilibrat, o pozitie stiintifica, nu politica!Atunci as fi citit-o, pentru ca mi-ar fi fost utila sa disting, cum se zice, graul de neghina! Altfel, la TV (ex. B1) am auzit asta de multe ori (inclusiv cand a intervenit, frecvent dl TB).

Lăsați un comentariu


Europa

Parlamentul European a aprobat, la solicitarea europarlamentarilor PNL, alocarea a 50 mil. euro pentru fermierii afectați de pesta porcină

Razvan Diaconu

Plenul Parlamentului European a votat miercuri propria poziție asupra Bugetului Uniunii Europene pentru anul 2020, buget care cuprinde și 50 de milioane de euro pentru… Mai mult

Stiri

Marii beneficiari ai OUG 114 pe Energie fuzionează. Consiliul Concurenţei analizează tranzacția

Adrian N Ionescu

Consiliul Concurenţei analizează tranzacţia prin care AIK Energy LTD preia compania Valahia Gaz SRL, două dintre firmele beneficiare de creșterea a importurilor de gaze ca… Mai mult

Stiri

Proiect / Salariul minim brut pentru angajații cu studii superioare crește la 2620 lei

Vladimir Ionescu

Ministerul Muncii a publicat proiectul de Hotărâre de Guvern prin care salariul minim garantat pe economie crește anul viitor cu 100 de lei, până la… Mai mult

Stiri

Victor Ponta anunță că Pro România nu votează guvernul PNL

Razvan Diaconu

Președintele Pro România, Victor Ponta, a declarat miercuri, după discuțiile cu premierul-desemnat, Ludovic Orban, că parlamentarii Pro România nu vor vota Guvernul PNL. „Nu cred… Mai mult

Europa

McKinsey: Doar 45% din băncile lumii ar supraviețui în recesiune, și asta doar după investiții în digitalizare și inovare

Adrian N Ionescu

Doar 45% din băncile lumii au afaceri suficient de mari și capacitatea de a mobiliza resurse pentru a-și dezvolta afacerile, ca să facă față cu… Mai mult

Stiri

Turcia și Rusia s-au înțeles că controleze în comun zona de securitate din nordul Siriei

Iulian Soare

Turcia și Rusia au încheiat marți un acord care prevede controlul comun asupra zonei din nordul Siriei, aflată la granița cu Turcia, zonă din care… Mai mult

Stiri

Credit Suisse: Numărul chinezilor care figurează printre cei 10% cei mai bogați, l-a depășit pe cel al americanilor

Iulian Soare

Între primii 10% cei mai mari bogaţi ai lumii figurau, la jumătatea acestui an, 100 de milioane de chinezi și 99 de milioane de americani,… Mai mult