fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Institutul de la Măgurele nu mai are Consiliu Științific – 95 de cercetători cer demiterea directorului general, Ministerul pregătește clarificarea legislației

Aproape 100 de cercetători de la celebrul Institut Național de Cercetare Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară Horia Hulubei solicită într-o scrisoare deschisă înlocuirea din… Mai mult

24.06.2020

Analiză

Prețurile energiei – România, fruntașă la scumpirea curentului electric și la ieftinirea gazelor naturale

România s-a situat în a doua jumătate a anului 2019 pe locul patru între statele membre UE la creșterea prețului curentului electric livrat consumatorilor casnici,… Mai mult

24.06.2020

Chestiunea

Planul, proiectele și hărțile megaproiectului de relansare economică a UE propus de Institutul de Studii Economice din Viena. România – între marii beneficiari

Institutul pentru Studii Economice din Viena propune un plan de investiții în valoare de 2.000 de miliarde de euro, care s-ar putea realiza în următorii… Mai mult

23.06.2020

Europa

Tabloul european al Inovării 2020: Marile probleme ale României, care are un decalaj de peste 68% față de media UE

România rămâne cel mai slab inovator din UE, cu un scor în clasamentul indicatorilor de anul trecut situat la doar 31,6% din performanța media a… Mai mult

23.06.2020

Revizuirea Constituției și modificarea echilibrului puterilor în stat

de Ioan Stanomir 13.2.2014

Constituţiile postcomuniste ale României par să stea sub dublul semn al partizanatului şi al improvizaţiei. Ceea ce lipseşte, invariabil, este apelul la compromis şi la viziunea intelectuală. Textele ce se nasc sunt, pe cale de consecinţă, doar simple texte juridice, lipsite de capacitatea de a asigura buna guvernare şi de a stimula un patriotism civic.

Varianta de revizuire conturată în februarie 2014 este marcată de acelaşi păcat originar evocat anterior. În absenţa unui proiect de durată, a prevalat interesul de a soluţiona, pe termen scurt, un conflict care a opus pe preşedintele Băsescu partidelor din USL.
Rolul acestei noi constituţii este acela de a consfinţi această victorie simbolică repurtată împotriva inamicului prezidenţial.
Absenţa unui preambul cu care să se deschidă constituţia este simbolică.
După douăzeci şi patru de ani, nu se poate identifica şi cristaliza acea filosofie politică pe care să se întemeieze comunitatea de cetăţeni. Acolo unde s-a intervenit în articolele de deschidere, rezultatul este dezamăgitor şi criticabil. Biserica Ortodoxă Română este menţionată cu rolul ei istoric, alături de monarhie, într-o formulare mai degrabă relevantă într-un potenţial preambul.

Actualul proces de revizuire a ignorat, deliberat, referendumul din 2009, referendum validat ca atare prin atingerea numărului minim de participanţi. Intenţia noii constituţii este de a realiza un compromis între menţinerea aproape neschimbată a bicameralismului şi acceptarea unei concesii numerice – Camera Deputaţilor îşi vede dimensiunea limitată la maximum 300 de reprezentanţi. Dincolo de acest gest, legea de revizuire menţine un edificiu bicameral care şi-a dovedit limitele. Ea nu reuşeşte să răspundă la întrebarea elementară ce priveşte rolul şi menirea Senatului însuşi. Seria de articole prin care se sugerează că Senatului îi vor reveni o serie de domenii, spre gestionare, este una mai degrabă formală.

De esenţa bicameralismului nostru a fost existenţa unui monocameralism de facto, ce acorda Plenului Camerelor reunite dreptul de a decide în cele mai importante chestiuni politice ca, de exemplu, moţiunea de cenzură. Această viziune nu este modificată în nici un fel. Numărul deputatilor şi al senatorilor este irelavant. Fundamentală ar fi fost schimbarea de paradigmă – or, aici, legea de revizuire nu aduce nimic nou.

Există un domeniu în care actuala lege de revizuire intervine, spre a modifica statutul aleşilor. Prin dispoziţiile ei, ea conduce, pe de o parte, la naşterea unei protecţii sporite la nivel procesual penal şi, pe de altă parte, exclude Înalta Curte de Casaţie şi de Justiţie de la judecarea în primă instanţă a cauzelor care îi implică pe parlamentari. Este aceasta o evoluţie periculoasă.

Legea de revizuire modifică, în termeni reali, natura regimului nostru politic.
Deşi alegerea directă a şefului de stat este menţinută, relevanţa instituţiei prezidenţiale este afectată sever. În fapt, prin seria de amendamente, noua formă avantajează pe deţinătorul poziţiei de sef al guvernului.

Semnificativă pentru această parlamentarizare a regimului este noua manieră de numire a primului ministru. Preşedintele nu mai are nici o marjă de manevră. El este obligat să acţioneze în acord cu voinţa coaliţiei/partidului care a întrunit cele mai multe voturi. Viitorul titular al magistraturii va fi titularul unei funcţiuni ceremoniale. În cazul remanierii, preşedintele este chemat să ducă la îndeplinire punctul de vedere al şefului de guvern.

Deşi au existat puncte de vedere care au sugerat necesitatea modificării mecanismului de adoptare al ordonanţelor de urgenţă, nimic semnificativ nu a fost realizat pe acest plan. Limitatea dreptului la angajarea răspunderii Guvernului la o singură dată pe sesiunea parlamentară nu anulează realitatea preeminenţei executivului în materie de legiferare. Ordonanţele sunt fundamentul acestei supremaţii.

Nu mai puţin îngrijoratoare este viziunea pe care legea de revizuire o conţine în materia Consiliului Superior al Magistraturii. Creşterea numărului de reprezentanţi ai societaţii civile la 4 este o modalitate prin care majorităţile politice câştigă o pârghie de influenţare directă. Stipularea constituţională a dreptului adunărilor de magistraţi de a-şi revoca aleşii din CSM conţine un semnal potenţial de imtimidare la adresa celor care vor fi parte a organismului de garantare al indepedenţei justiţiei.

La un bilanţ provizoriu, actuala lege de revizuire îşi probează limitele. Proiectul adoptat de parlament nu se întemeiază pe o viziune articulată şi nu conduce la creşterea transparenţei guvernării. Adoptarea lui poate conduce la subminarea domniei legii şi la afectarea unor mecanisme democratice esenţiale.

***

Ioan Stanomir este Profesor de drept constituţional la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.2.2014

5 comentarii

  1. malureanu
    13.2.2014, 10:08 pm

    dumneavoastra invocati faptul ca partizanatul politic este o piedica in calea unei Consititutii care sa fie cea „potrivita” (care ar putea fi alt termen, caci orice act fundamental are amprenta politica a celor care au promovat-o)! doar ca nu dvs. sunteti cel ale carui argumente sa fie credibile! cum ar arata o constitutie a PDL (sau a Miscării Populare, ca nu mai stiu exact cu cine „votati” ,evident, echidistant, ca toti militanti pentru Romania europeana!

  2. ioan stanomir
    14.2.2014, 11:26 am

    dl malureanu,sugestiile dvs sunt incorecte. nu sunt membru nici al PDL, nici al PMP.

    • malureanu
      14.2.2014, 10:05 pm

      lachez (din franceza)! PDL, PMP, FD, TB ejusdem farinae! si pentru ca nu sunteti echidistant si ati patronat constant, prin pozitiile dvs., niste semidocti (NB- am uitat de EB), de ce m-ar interesa critica dvs la constitutie si amendamentele pe care le propuneti! nu mai aveti nicio credibilitate, ca si altii care nu au inteles ca democratia si celelalte vorbe mari clamate reperezinta, de fapt, altceva decat debiteaza ei! a bon entendeur salut (tot din franceza)!

  3. Doru
    18.2.2014, 8:16 pm

    Interesant, DL. malureanu sustine ca ideile din articol nu sint credibile pt ca sint scrise de DL. ioan stanomir. tulburator…

    • malureanu
      19.2.2014, 8:15 pm

      domnule Doru, sa ma explic, pentru a nu va tulbura prea mult! Cei care vor sa fie credibili, atunci cand sustin astfel de pozitii (dar nu numai!) trebuie sa fie echidistanti! de ce trebuie sa il citesc pe dl Stanomir,, cand stiu ca prezinta o pozitie POLITICA, careia i-a subordonat argumentele! Gasesc aceeasi pozitie la cei pe care dl Stanomir ii sustine de multi ani (enumerati mai sus!). ar fi fost mai util daca dl stanomir ar fi prezentat, echilibrat, o pozitie stiintifica, nu politica!Atunci as fi citit-o, pentru ca mi-ar fi fost utila sa disting, cum se zice, graul de neghina! Altfel, la TV (ex. B1) am auzit asta de multe ori (inclusiv cand a intervenit, frecvent dl TB).

Lăsați un comentariu


Europa

Eurostat: Marja de profit a companiilor din zona euro, cea mai pronunțată scădere din ultimii 20 de ani în primul trimestru

Vladimir Ionescu

Marjele de profit ale companiilor din zona euro au scăzut la 37,9% în primul trimestru din 2020, față de 39,6% în T4 din 2019, odată… Mai mult

Stiri

Riscul de nerambursare a creditelor a devenit sever – Sondaj BNR

Adrian N Ionescu

Băncile consideră că riscul nerambursării creditelor companiilor și ale persoanelor fizice a crescut în primul trimestru direct la nivelul maxim, „sever”, de la nivelul „moderat… Mai mult

Europa

Economii de 2 miliarde de euro pe an ca urmare a plafonării comisioanelor interbancare pentru tranzacțiile cu cardul – analiză CE

Alexandra Pele

Comisioanele bancare suportate de comercianții și consumatorii europeni au scăzut semnificativ în ultimii doi ani, pe fondul noilor reglementări europene care au generat economii de… Mai mult

Stiri

Banca Mondială promovează România în categoria statelor cu venituri mari. Decizia influențează rating-ul și negocierile pentru aderarea la OECD

Alexandra Pele

Banca Mondială a promovat România în categoria țărilor cu venituri mari, după încorporarea evoluțiilor din 2019 (venit pe locuitor de 12,630 de dolari), ”aspect important… Mai mult

Europa

Mini-summit la Bruxelles pentru deblocarea negocierilor pe pachetul de relansare economică a UE

Victor Bratu

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat organizarea unui mini-summit la Bruxelles pe data de 8 iulie, la care sunt invitați președinții Consiliului,… Mai mult

Europa

Guvernul francez a demisionat – președintele Macron anunțase surprinzător intenția unei remanieri

Iulian Soare

Premierul francez Edouard Philippe (foto) a înaintat preşedintelui Emmanuel Macron, vineri, 3 iulie, demisia guvernului său. Demisia guvernului apare în ziua în care presa franceză… Mai mult

Stiri

Ministerul Sănătății anunță posibilitatea prelungirii stării de alertă. Poliția și Jandarmeria, misiuni de week-end la munte și la mare

Vladimir Ionescu

Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, a anunţat vineri că Guvernul pregăteşte un proiect de lege pentru a fi clarificate noțiunile de boală transmisibilă, de izolare și… Mai mult