Grupul Renault nu rupe legăturile cu Rusia în ciuda faptului că peste 300 de companii occidentale s-au retras deja din această ţară din cauza războiului din Ucraina. Francezii sunt îngrijorați de costurile mult prea mari ale unei ieșiri de pe piața rusă.
Decizia companiei este sprijinită de guvernul Franței, care este cel mai mare acționar al Renault SA, transmite Bloomberg.
Un purtător de cuvânt al companiei a declarat oficial că Renault ”monitorizează” situaţia înainte de a lua o decizie.
Constructorul auto francez vrea să evite o naţionalizare a subsidiarei sale ruseşti, AvtoVaz, care joacă un rol important în relansarea grupului, au declarat pentru Bloomberg sursele care au dorit să îşi păstreze anonimatul.
Renault, singur pe baricadele lui Putin
Renault a rămas singurul mare constructor auto mondial care nu a oprit schimburile comerciale cu Rusia şi nu a oprit producţia la uzinele din Rusia. Rivalul Stellantis NV a anunţat zilele trecute că a suspendat importurile şi exporturile de automobile din Rusia, adăugându-se altor constructori, precum Volkswagen AG, Toyota Motor Corp. şi Mercedes-Benz AG, care au luat decizii similare. Chiar şi Nissan, partenerul japonez al Renault, a oprit exporturile spre Rusia.
Riscul de expropriere a crescut săptămâna aceasta, după ce Rusia a anunţat că ar putea sechestra sau chiar naţionaliza firmele la care pachetul majoritar de acţiuni este deţinut de companiile străine care au decis să plece din Rusia, după invazia Ucrainei.
Mercedes, ce deține o uzină în apropiere de Moscova care acum nu mai funcţionează, a anunţat vineri că are active în valoare de aproximativ două miliarde de euro în Rusia care ar putea fi în pericol de expropriere.
10% din veniturile Renault provin din Rusia
AvtoVaz, la care Renault deţine un pachet de 68% din acţiuni, este producătorul automobilelor marca Lada din perioada sovietică.
În total, Renault depinde de Rusia pentru aproximativ 10% din veniturile sale, ceea ce înseamnă că are cea mai mare expunere pe această piaţă comparativ cu alţi mari producători auto internaţionali. Renault controlează aproximativ 30% din piaţa auto din Rusia şi aproape 40.000 de angajaţi în această ţară.
De la începutul războiului din Ucraina, acţiunile Renault au pierdut un sfert din valoare, iar agenţia de evaluare Fitch a avertizat că relansarea companiei ar putea fi pusă în pericol.
De la începutul invaziei în Ucraina, guvernul francez a făcut foarte puţine declaraţii publice cu privire la Renault. Ministrul francez al Finanţelor, Bruno Le Maire, a spus că firmele private sunt libere să decidă singure dacă vor să îşi păstreze afacerile cu Rusia, atâta timp cât „respectă cu stricteţe sancţiunile”.
Pentru moment, Renault a oprit activitatea la uzina sa de asamblare din apropiere de Moscova până la data de 18 martie, din cauza dificultăţilor de aprovizionare. Alte două uzine deţinute de AvtoVaz la Togliatti şi Izhevsk au fost închise şi ele pentru câteva zile din cauza crizei în aprovizionarea cu componente electrice.