Chestiunea

Starea Sănătății în UE 2019 / Problema României: Dependența de serviciile spitalicești, cauza principală a ineficienței sistemului

Cheltuielile pentru sănătate ale României au atins un minim istoric și sunt cele mai mici din UE, atât pe cap de locuitor, cât și ca… Mai mult

28.11.2019

Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

La obiect

Prognoza oficială – resetată odată cu președintele CNSP: ajustările indicatorilor cheie

După ce la Comisia Națională de (Strategie și) Prognoză, s-a înlocuit președintele, consecutiv schimbării Guvernului, a fost resetată și dată publicității tradiționala prognoză de toamnă.… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Fiscalitate și Buget 2020: Toți știm ce trebuie, dar nimeni încă nu știe cum. Ecuația financiară imposibilă a viitorului an

Conferința „Buget și fiscalitate 2020: dinspre politica oficială spre mediul de afaceri”, organizată miercuri de cursdeguvernare.ro cu sprijinul AmCham și ASE București și-a atins ținta: Numele… Mai mult

27.11.2019

Cronicile

Reforma achizițiilor publice: de ce nu ”se poate”, de ce nu ”se vrea”

de Victor Bratu , 1.5.2018

În ciuda faptului că toate discursurile miniștrilor și guvernului trec reforma achizițiilor publice printre prioritățile momentului, realitatea unui sistem coerent de achiziție pare încă foarte departe.

Ministrul Teodorovici, care a exprimat nemulțumiri față de durata prea mare a procedurilor sau față de eficiența cheltuielilor, e singurul care a oferit, deocamdată, ceva detalii ale viziunii de reformă.

Singurele concepte anunțate public: autoritatea contractantă să nu mai aștepte o soluție definitivă și irevocabilă la contestații, iar achizițiile să se facă în sistem centralizat.

Un studiu european în această speță arată, însă, că soluția e alta, mult mai simplă, dar și mai dezavantajoasă pentru decidenți: Sistemul integral automatizat care asigură și viteza și coerența și transparența achizițiilor publice.

Un studiu spre meditație

(Citiți și: O nouă lege a achizițiilor – statul nu mai așteaptă soluția definitivă a contestației și va plăti, eventual, despăgubiri firmei dezavantajate)

Înainte de a produce o Ordonanță de Urgență, oficialii Palatului Victoria ar trebui să consulte un studiu elaborat pe această temă de către IPOL – Directoratul General Politici Interne, care arată că eficiența maximă a unui sistem național de achiziții publice este atinsă numai dacă procesul de achiziții publice este integral informatizat și automatizat.

Studiul – elaborat în 2018, la solicitarea IMCO (Comisia Piață internă și Protecția consumatorilor din Parlamentul European) de către Prof. Dr. Jörg Becker de la Universitatea din Münster – prezintă principiile de organizare ale unui sistem dar și exemple de bune practici. E vorba de Portugalia (primul stat UE care a adoptat sistemul e-Procurement) și de deja clasicul exemplu, Estonia.

(Descărcați AICI un briefing al analizei sistemelor de achiziții publice)

Preocuparea pentru acestă  temă este un efect al dimensiunii subiectului analizat: cheltuielile publice generate de contractele de achiziții publice se ridică la aproximativ 14% din PIB-ul UE (date 2017 ale Comisiei Europene), echivalentul a aproximativ 2.000 miliarde de euro, una dintre cele mai importante componente ale bugetelor publice naționale.

”Voința factorului decizional” – în capul listei factorilor critici pentru succes

Studiul arată că 6 factori ar trebui să fie luați în considerare de către autoritățile publice care doresc să evite cele mai grave capcane în care pot cădea în derularea, și evident în legiferarea, procedurilor de achiziții publice:

  • Modul de regândire a procedurilor
  • Digitalizare de la cap la coadă / Integrarea sistemelor
  • Asimilarea de către utilizatorul final
  • Înregimentarea furnizorilor
  • Securitate și Autentificare
  • Ușurința de utilizare și accesibilitate

La lista de mai sus, studiul mai adaugă un principiu esențial: Voința factorului decizional de a impune schimbarea de paradigmă.

Aceasta, spune autorul studiului, trebuie să se manifeste prin furnizarea de resurse suficiente (financiare, materiale și de personal) și de expertiză, comunicare regulată și susținere, inclusiv prin exercitarea puterii în cazul, foarte probabil, în care proiectul se blochează.

Condiții esențiale

1.Procedurizarea

Trecerea de la sistemul clasic de achiziții publice la un sistem de tipul ”e-Achiziții” este mult mai mult decât cumpărarea și instalarea unui sistem ITlucru pe care România l-a mai încercat pe ici pe colo.

Din punct de vedere procedural, retehnologizarea ar trebui să se desfășoare în trei etape:

  • în primul rând, elementele de proces inutile ar trebui eliminate
  • în al doilea rând, procesul trebuie cât mai mult simplificat
  • într-un al treilea pas, abia la final, procesul ar trebui să fie automatizat și dotat cu un sistem informatic adecvat

2. Digitalizarea absolut tuturor proceselor

Dacă digitalizezi doar pași ai procedurii de achiziție Nu este suficient.

Ca să te bucuri de toate beneficiile unui sistem de acest tip este obligatoriu ca întregul proces să fie digitalizat – incepând cu publicarea anunțului și până la plăți sau evaluări, totul trebuie să se desfășoare electonic.

3. Coerența procesului și interoperabilitate

E vorba inclusiv de integrare inter-instituțională și de asocieri de ofertanți.

Chiar dacă instrumentele și procedurile se schimbă, nimic nu funcționează dacă utilizatorii – funcționari sau ofertanți – nu sunt instruiți. Sesiunile de pregătire pentru utilizare efectivă și eficientă contribuie inclusiv la creșterea gradului de acceptare a schimbării.

4.Securizarea împotriva fraudelor

Securitatea sistemului și modul de autentificare sunt factori critici din moment de sistemul conține tranzacții financiare, deci există pericolul de fraudă. În consecință, este obligatoriu să fie rezolvate toate dimensiunile de securitate– confidențialitate, integritate, accesibilitate, răspundere și autentificare.

Exemplele de bune practici

În interiorul UE, Portugalia este primul stat membru care a aplicat sistemul obligatoriu e- Achiziție. Legea a fost adoptată la sfârșitul lunii iulie 2008 și o perioadă de tranziție de numai 15 luni a fost decisă pentru implementare.

Drept urmare, la data de 1 noiembrie 2009, Portugalia a finalizat implementarea sistemului de achiziții publice din care au dispărut hârtia și achizițiile disparate, de la nivel local sau regional.

Estonia a avut șansa să fie condusă de personalități cu viziune care, începând în 2001/2002, au susținut dezvoltarea unui sistem e-Guvernare.

A început cu ”identitatea digitală” și a adăugat constant noi și noi funcțiuni în ceea ce avea să devină peste ani o adevărată platformă ”one stop shop” e-Guvernare.

În ultimii ani, Estonia a desăvârșit inclusiv funcțiile statistice ale platformei sale e-Guvernare, care furnizează cele mai diverse seturi de date în timp real.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.5.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

ANAF: 46.480 de companii au apelat la amnistia fiscală

Vladimir Ionescu

Un număr de 46.480 de contribuabili au depus, până la data de 3 decembrie, notificări sau cereri de anulare a obligațiilor accesorii, în conformitate cu… Mai mult

Stiri

INS: Creștere economică de 4,1% la 9 luni față de 2018, dar în scădere în T3 față de T2

Adrian N Ionescu

Produsul Intern Brut (PIB) a crescut cu 4,1% în primele 9 luni ale anului față de aceeași perioadă a anului trecut, dar și-a încetinut creșterea… Mai mult

Europa

Campanie PPE / Politica climatică europeană a următorului mandat

Vladimir Ionescu

Schimbările climatice sunt o realitate, afectează toți locuitorii planetei, iar Partidul Popular European (PPE) a reușit în ultima decadă să impună pe agenda europeană politici… Mai mult

Stiri

Document / Statul împrumută 177 milioane euro pentru construcția a 2 penitenciare, un centru de pregătire și un centru de recuperare a ofițerilor

Vladimir Ionescu

Statul român vrea să împrumute 177 milioane euro de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei pentru a construi 2 penitenciare noi, un centru de… Mai mult

Stiri

OUG 114: ANRE a colectat 606 mil. lei din suprataxa de 2% pe afacerile companiilor energetice. Va folosi banii la „buna funcţionare”

Adrian N Ionescu

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a colectat până în prezent 606 milioane de lei din contribuţia de 2% din cifra de afaceri a… Mai mult

Stiri

Șerban Pop, fost vicepreședinte ANAF, trimis în judecată pentru luare de mită – 2,5 milioane euro pentru rambursări de TVA

Vladimir Ionescu

Șerban Pop, fost vicepreședinte al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a fost trimis în judecată de procurorii Direcției Naționale Anticorupție într-un dosar în care… Mai mult

Stiri

Tarife mai mici pentru convorbirile în rețele mobile, de la 1 ianuarie 2020

Vladimir Ionescu

Operatorii de telefonie mobilă care activează pe piaţa din România vor percepe, începând cu 1 ianuarie 2020, un tarif maxim de terminare a apelurilor la… Mai mult