fbpx Modifica setari cookieuri

Analiză

Comerțul, aproape de „business as usual”. Sincronizarea cu producția ?

În pofida restricțiilor impuse de pandemie și a închiderii unor centre comerciale, cifra de afaceri din comerț a revenit puternic în luna mai față de… Mai mult

06.07.2020

La obiect

Problemele versiunii românești a legii muncii flexibile: NEînțelegeri Sindicate – Patronate – Guvern în chestiunea protecției angajaților. Cum procedează alte țări UE

Guvernul urmează să adopte în această săptămână reglementările pentru introducerea muncii flexibile, un proiect ce a generat nemulțumiri puternice din partea sindicatelor. Acestea reclamă că… Mai mult

06.07.2020

La obiect

Calculele relansării de 100 mld.E / Guvernul va putea finanța marele plan foarte simplu: respectând legea

România și-a bugetat, în ultimul deceniu, investiții de 98,9 miliarde de euro, nivel similar cu cel din planul de relansare anunțat miercuri de Guvernul Orban,… Mai mult

05.07.2020

La obiect

România a pierdut un milion de locuitori într-un deceniu

România a pierdut un milion de locuitori într-un deceniu, potrivit datelor comunicate de INS, corelate cu statistica oficială certificată de Eurostat din 2010 încoace. De… Mai mult

03.07.2020

Reforma achizițiilor publice: de ce nu ”se poate”, de ce nu ”se vrea”

de Victor Bratu , 1.5.2018

În ciuda faptului că toate discursurile miniștrilor și guvernului trec reforma achizițiilor publice printre prioritățile momentului, realitatea unui sistem coerent de achiziție pare încă foarte departe.

Ministrul Teodorovici, care a exprimat nemulțumiri față de durata prea mare a procedurilor sau față de eficiența cheltuielilor, e singurul care a oferit, deocamdată, ceva detalii ale viziunii de reformă.

Singurele concepte anunțate public: autoritatea contractantă să nu mai aștepte o soluție definitivă și irevocabilă la contestații, iar achizițiile să se facă în sistem centralizat.

Un studiu european în această speță arată, însă, că soluția e alta, mult mai simplă, dar și mai dezavantajoasă pentru decidenți: Sistemul integral automatizat care asigură și viteza și coerența și transparența achizițiilor publice.

Un studiu spre meditație

(Citiți și: O nouă lege a achizițiilor – statul nu mai așteaptă soluția definitivă a contestației și va plăti, eventual, despăgubiri firmei dezavantajate)

Înainte de a produce o Ordonanță de Urgență, oficialii Palatului Victoria ar trebui să consulte un studiu elaborat pe această temă de către IPOL – Directoratul General Politici Interne, care arată că eficiența maximă a unui sistem național de achiziții publice este atinsă numai dacă procesul de achiziții publice este integral informatizat și automatizat.

Studiul – elaborat în 2018, la solicitarea IMCO (Comisia Piață internă și Protecția consumatorilor din Parlamentul European) de către Prof. Dr. Jörg Becker de la Universitatea din Münster – prezintă principiile de organizare ale unui sistem dar și exemple de bune practici. E vorba de Portugalia (primul stat UE care a adoptat sistemul e-Procurement) și de deja clasicul exemplu, Estonia.

(Descărcați AICI un briefing al analizei sistemelor de achiziții publice)

Preocuparea pentru acestă  temă este un efect al dimensiunii subiectului analizat: cheltuielile publice generate de contractele de achiziții publice se ridică la aproximativ 14% din PIB-ul UE (date 2017 ale Comisiei Europene), echivalentul a aproximativ 2.000 miliarde de euro, una dintre cele mai importante componente ale bugetelor publice naționale.

”Voința factorului decizional” – în capul listei factorilor critici pentru succes

Studiul arată că 6 factori ar trebui să fie luați în considerare de către autoritățile publice care doresc să evite cele mai grave capcane în care pot cădea în derularea, și evident în legiferarea, procedurilor de achiziții publice:

  • Modul de regândire a procedurilor
  • Digitalizare de la cap la coadă / Integrarea sistemelor
  • Asimilarea de către utilizatorul final
  • Înregimentarea furnizorilor
  • Securitate și Autentificare
  • Ușurința de utilizare și accesibilitate

La lista de mai sus, studiul mai adaugă un principiu esențial: Voința factorului decizional de a impune schimbarea de paradigmă.

Aceasta, spune autorul studiului, trebuie să se manifeste prin furnizarea de resurse suficiente (financiare, materiale și de personal) și de expertiză, comunicare regulată și susținere, inclusiv prin exercitarea puterii în cazul, foarte probabil, în care proiectul se blochează.

Condiții esențiale

1.Procedurizarea

Trecerea de la sistemul clasic de achiziții publice la un sistem de tipul ”e-Achiziții” este mult mai mult decât cumpărarea și instalarea unui sistem ITlucru pe care România l-a mai încercat pe ici pe colo.

Din punct de vedere procedural, retehnologizarea ar trebui să se desfășoare în trei etape:

  • în primul rând, elementele de proces inutile ar trebui eliminate
  • în al doilea rând, procesul trebuie cât mai mult simplificat
  • într-un al treilea pas, abia la final, procesul ar trebui să fie automatizat și dotat cu un sistem informatic adecvat

2. Digitalizarea absolut tuturor proceselor

Dacă digitalizezi doar pași ai procedurii de achiziție Nu este suficient.

Ca să te bucuri de toate beneficiile unui sistem de acest tip este obligatoriu ca întregul proces să fie digitalizat – incepând cu publicarea anunțului și până la plăți sau evaluări, totul trebuie să se desfășoare electonic.

3. Coerența procesului și interoperabilitate

E vorba inclusiv de integrare inter-instituțională și de asocieri de ofertanți.

Chiar dacă instrumentele și procedurile se schimbă, nimic nu funcționează dacă utilizatorii – funcționari sau ofertanți – nu sunt instruiți. Sesiunile de pregătire pentru utilizare efectivă și eficientă contribuie inclusiv la creșterea gradului de acceptare a schimbării.

4.Securizarea împotriva fraudelor

Securitatea sistemului și modul de autentificare sunt factori critici din moment de sistemul conține tranzacții financiare, deci există pericolul de fraudă. În consecință, este obligatoriu să fie rezolvate toate dimensiunile de securitate– confidențialitate, integritate, accesibilitate, răspundere și autentificare.

Exemplele de bune practici

În interiorul UE, Portugalia este primul stat membru care a aplicat sistemul obligatoriu e- Achiziție. Legea a fost adoptată la sfârșitul lunii iulie 2008 și o perioadă de tranziție de numai 15 luni a fost decisă pentru implementare.

Drept urmare, la data de 1 noiembrie 2009, Portugalia a finalizat implementarea sistemului de achiziții publice din care au dispărut hârtia și achizițiile disparate, de la nivel local sau regional.

Estonia a avut șansa să fie condusă de personalități cu viziune care, începând în 2001/2002, au susținut dezvoltarea unui sistem e-Guvernare.

A început cu ”identitatea digitală” și a adăugat constant noi și noi funcțiuni în ceea ce avea să devină peste ani o adevărată platformă ”one stop shop” e-Guvernare.

În ultimii ani, Estonia a desăvârșit inclusiv funcțiile statistice ale platformei sale e-Guvernare, care furnizează cele mai diverse seturi de date în timp real.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.5.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Guvernul pregătește prelungirea stării de alertă cu alte 30 de zile

Razvan Diaconu

Guvernul se reunește miercuri în ședință extraordinară pentru a discuta prelungirea stării de alertă, precum și adoptarea unui raportul privind perioada stării de urgență. Înainte… Mai mult

Stiri

Legea ce introduce coeficienții de ierarhizare a salariilor este neconstituțională – decizie CCR

Vladimir Ionescu

Legea pentru stabilirea coeficienţilor minimali de ierarhizare privind salarizarea personalului la nivel naţional este neconstituţională, a decis marți, cu unanimitate, CCR. Reglementarea a fost inițiată… Mai mult

Stiri

Trei bănci pun în vânzare noi titluri de stat pentru populație, în premieră și în euro

Vladimir Ionescu

BT Capital Partners & Banca Transilvania, BCR și BRD vor pune în vânzare începând de miercuri titluri de stat pentru populație în lei și, în… Mai mult

Digital

Digitalizarea sistemului medical: Cum ar urma să funcționeze RegInterMed, sistemul informatic care va permite implementarea primelor servicii medicale online

Vladimir Ionescu

Ministerul Sănătății și Agenția pentru Digitalizarea României (ADR) lucrează la dezvoltarea unui sistem informatic, finanțat din fonduri europene, care să integreze registrele de sănătate, un… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis cere PSD: Aprobați rapid o lege bună a carantinei, altfel sunteți răspunzători de moartea a zeci de români

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a cerut marți  PSD să nu mai tergiverseze dezbaterile parlamentare pe marginea proiectului de lege privind carantina și izolarea. ”Altfel, sunteți răspunzători… Mai mult

Stiri

Cătălin Predoiu cere Parlamentului transpunerea în legislaţie a unor directive necesare operaţionalizării Parchetului European

Razvan Diaconu

Ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu, i-a trimis o nouă scrisoare preşedintelui Camerei Deputaţilor, Marcel Ciolacu, în care solicită Parlamentului, ”din perspectiva cooperării loiale”, transpunerea în legislaţia… Mai mult

Stiri

„Fără penali în funcţii publice” – inițiativa USR a fost votată în Camera Deputaților

Razvan Diaconu

Camera Deputaţilor a votat marți proiectul legii “Fără penali în funcţii publice”. La vot s-au înregistrat 295 de voturi „pentru” și o singură abținere. Proiectul… Mai mult