La obiect

August 2019 – Exporturile, la cel mai scăzut nivel din acest an. Se cronicizează deficitul lunar la mașini și echipamente

  Deficitul comercial pe luna august 2019 a fost de 1.365,4 milioane euro, cu 2,5% mai puțin decât în aceeaşi lună a anului trecut și… Mai mult

10.10.2019

Analiză

Deficitul bugetar – la ce să ne aşteptăm

Situaţiile oficiale prezentate în ultimii ani în materie de execuţie bugetară arată că trimestrul trei, de finalul căruia ne apropiem deja (cu un sold de… Mai mult

09.10.2019

La obiect

România şi ţintele fixate prin strategia Europa 2020. Punctele tari și punctele slabe

Prin strategia Europa 2020 (adoptată de Consiliul European în iunie 2010) , au fost stabilite ţinte la cinci indicatori apreciaţi ca fiind semnificativi pentru dezvoltarea… Mai mult

08.10.2019

Europa

Indexul Regional al Competitivității: Cum stau regiunile românești și de ce

București -Ilfov, regiunea din România cu cel mai mare scor (55,92 din 100 maxim posibil) în Indexul Regional al Competitivității 2019, se află abia pe… Mai mult

07.10.2019

Cronicile

RAFO Onești este, oficial, în faliment

de Adrian N Ionescu , 20.9.2019

Tribunalul Bacău a pronunțat falimentul rafinăriei RAFO Onești, după ce compania care își manifestase intenția de a cumpăra platforma industrială a renunțat.

Falimentul RAFO survine ca o consecință firească a faptului că intențiile investitorilor nu s-au concretizat într-o tranzacție, coroborată cu expirarea, pe 22 august a.c., a planului de reorganizare a companiei, de 18 luni”, spune într-un comunicat CITR, compania care a fost desemnată lichidator judiciar.

Producția RAFO este oprită în 2008 și a trecut prin două perioade de insolvență, între 2004 și 2010, respectiv după 2016, după firmele care și-au schimbat pachetul de acțiuni de control după privatizare nu au reușit să-i găsească rețeta de afaceri câștigătoare .

Ultima șansă a rafinăriei a stat într-o firmă legată de interese de afaceri azere, Red Circle Investment SRL, înființată abia anul trecut, cu afaceri de 10 milioane, care își trece în cartea de vizită lucrări de construcții de benzinării și de canalizare, platforme betonate, trotuare și altele.

Eșec din lipsă de proprietari cu soluții

Din 1991, compania nu a funcționat decât cu o linie de rafinare din cele două, din lipsă de investiții. S-a aprovizionat mai ales cu petrol de import.

În afara insuficienței investițiilor de modernizare asigurate de acționarii care au trecut prin registrele companiei, aceștia nici nu au ales pentru o linie de afaceri eficientă, având în vedere că la costul petrolului de import se adaugă și cel al transportului și cele de mediu.

CITR spune că RAFO „a fost nevoită să oprească producția în 2008 din cauza faptului că nu mai era posibilă reînoirea licenței de funcționare, precum și pe fondul respectării prevederilor legislației de mediu”.

Eșec din lipsă de politici guvernamentale

Pe de altă parte, rafinăriile care nu au șansa unor privatizări de succes (RAFO, Astra Ploiești), căre să fie urmate de ample campanii de investiții, au devenit victimele politicii guvernamentale neglijente a anilor ’90.

În epocă a fost acceptată strategia de inspirație externă a reducerii drastice a capaității de prelucrare, în corelație cu nevoile unei economii care încă nu se relansase și nu cu potențialul saă de dezvoltare.

Guvernele post-decembriste nu au încurajat industria petrochimică, care ar fi putut menține cererea pentru produsele de rafinare.

Astfel că și OMV Petrom a închis platforma ARPECHIM de la Pitești, iar în România nu mai funcționează nici o instalație de piroliză precursoare proceselor petrochhimice, ceea ce a dus treptat și la falimentul sau funcționarea deficitară a unor mari companii ca Oltchimsau Chimcomplex Borzești

„Cu toate că RAFO S.A. a realizat o gama largă de studii cu privire la varii opțiuni de dezvoltare, între 2015-2016, compania nu a reușit să continue programul de modernizare început în 2008, eforturile concentrându-se mai mult pe conservarea echipamentelor și a utilajelor”, mai explică CITR.

Lichidatorul conchiden că „activele companiei sunt într-o stare fizică bună, într-un context în care nu funcționează din 2008, iar lucrările de întreținere și conservare au fost minime și au vizat evitarea deteriorării accelerate”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 20.9.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

TAROM are un nou director interimar, pentru 4 luni

Vladimir Ionescu

Consiliul de Administraţie al TAROM l-a numit director general provizoriu al companiei pe George Costin Barbu (foto), directorul general al Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă.… Mai mult

Stiri

Dosarul Revoluției / Procurorul general cere reînceperea urmăririi penale împotriva lui Petre Roman

Vladimir Ionescu

Procurorul general interimar cere instanței redeschiderea urmăririi penale față de Petre Roman și Teodor Brateș, în dosarul Revoluției. Bogdan Licu a infirmat soluțiile de clasare… Mai mult

Europa

Marile capitale europene – sub spectrul bulei imobiliare produse de Airbnb, ”Uberul” chiriilor

Alexandra Pele

Platforma Airbnb, prin care proprietarii își pot închiria în regim sezonier locuințele, a dus la creșterea prețurilor imobiliare în mai multe capitale europene, riscul unor… Mai mult

Stiri

Camera Deputaților / PSD și Pro România blochează dezbaterea legilor cerute de USR pentru susținerea guvernului Orban

Razvan Diaconu

Biroul permanent al Camerei Deputaților a respins luni solicitarea de a fi introduse pe ordinea de zi a plenului a celor trei proiecte de lege… Mai mult

Stiri

Ludovic Orban vrea ca votul pentru noul guvern să fie organizat înainte de 29 octombrie

Razvan Diaconu

Președintele PNL, Ludovic Orban, a declarat luni, după ședința conducerii PNL, că votul pentru noul Guvern ar putea fi dat la începutul săptămânii viitoare. Ludovic… Mai mult

Stiri

Pilotul Valentin Gvinda a refuzat conducerea interimară a TAROM, după ce a analizat starea companiei

Vladimir Ionescu

Pilotul Valentin Gvinda (foto), cel pe care Consiliul de Administrație de la TAROM dorea să-l numească director general intermar, a refuzat funcția, după ce a… Mai mult

Stiri

Horia Braun Erdei, economistul-șef al BCR – a fost numit președintele executiv al Erste Asset Management România

Adrian N Ionescu

Economistul șef al BCR, Horia Braun Erdei (foto), a fost numit președinte executiv (CEO) al Erste Asset Management România, cel mai mare administrator de investiții… Mai mult