Analiză

O problemă-cheie pentru dezvoltarea României: unde au ajuns decalajele în profil teritorial

Decalajele în materie de PIB/locuitor între regiunile României se vor reduce până în anul 2023 dar, în majoritatea cazurilor, pe baza amplificării declajelor între județele… Mai mult

08.01.2020

La obiect

România are nevoie de ajutor de la Bruxelles pentru salvarea sistemului energetic naţional, respectiv a Complexului Energetic Oltenia

Sistemul energetic național (SEN) nu va mai putea asigura nici măcar prin importuri energia necesară României, dacă nu vor fi înlocuite capacităţile de producţie a… Mai mult

07.01.2020

Analiză

5 date economice pentru anii care vin – Prognoza oficială vs. cea a FMI

Față în față: datele din prognoza FMI privind România și cele ale Comisiei Nationale pentru Strategie și Prognoză pe care lucrează, îndeobște guvernele noastre. Pentru… Mai mult

07.01.2020

La obiect

O mică temă pentru Finanțe și ANAF: Circa 25% de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât în 2014

Peste 200.000 de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât la nivelul anului 2014, reiese din datele comunicate… Mai mult

06.01.2020

Cronicile

RAFO Onești este, oficial, în faliment

de Adrian N Ionescu , 20.9.2019

Tribunalul Bacău a pronunțat falimentul rafinăriei RAFO Onești, după ce compania care își manifestase intenția de a cumpăra platforma industrială a renunțat.

Falimentul RAFO survine ca o consecință firească a faptului că intențiile investitorilor nu s-au concretizat într-o tranzacție, coroborată cu expirarea, pe 22 august a.c., a planului de reorganizare a companiei, de 18 luni”, spune într-un comunicat CITR, compania care a fost desemnată lichidator judiciar.

Producția RAFO este oprită în 2008 și a trecut prin două perioade de insolvență, între 2004 și 2010, respectiv după 2016, după firmele care și-au schimbat pachetul de acțiuni de control după privatizare nu au reușit să-i găsească rețeta de afaceri câștigătoare .

Ultima șansă a rafinăriei a stat într-o firmă legată de interese de afaceri azere, Red Circle Investment SRL, înființată abia anul trecut, cu afaceri de 10 milioane, care își trece în cartea de vizită lucrări de construcții de benzinării și de canalizare, platforme betonate, trotuare și altele.

Eșec din lipsă de proprietari cu soluții

Din 1991, compania nu a funcționat decât cu o linie de rafinare din cele două, din lipsă de investiții. S-a aprovizionat mai ales cu petrol de import.

În afara insuficienței investițiilor de modernizare asigurate de acționarii care au trecut prin registrele companiei, aceștia nici nu au ales pentru o linie de afaceri eficientă, având în vedere că la costul petrolului de import se adaugă și cel al transportului și cele de mediu.

CITR spune că RAFO „a fost nevoită să oprească producția în 2008 din cauza faptului că nu mai era posibilă reînoirea licenței de funcționare, precum și pe fondul respectării prevederilor legislației de mediu”.

Eșec din lipsă de politici guvernamentale

Pe de altă parte, rafinăriile care nu au șansa unor privatizări de succes (RAFO, Astra Ploiești), căre să fie urmate de ample campanii de investiții, au devenit victimele politicii guvernamentale neglijente a anilor ’90.

În epocă a fost acceptată strategia de inspirație externă a reducerii drastice a capaității de prelucrare, în corelație cu nevoile unei economii care încă nu se relansase și nu cu potențialul saă de dezvoltare.

Guvernele post-decembriste nu au încurajat industria petrochimică, care ar fi putut menține cererea pentru produsele de rafinare.

Astfel că și OMV Petrom a închis platforma ARPECHIM de la Pitești, iar în România nu mai funcționează nici o instalație de piroliză precursoare proceselor petrochhimice, ceea ce a dus treptat și la falimentul sau funcționarea deficitară a unor mari companii ca Oltchimsau Chimcomplex Borzești

„Cu toate că RAFO S.A. a realizat o gama largă de studii cu privire la varii opțiuni de dezvoltare, între 2015-2016, compania nu a reușit să continue programul de modernizare început în 2008, eforturile concentrându-se mai mult pe conservarea echipamentelor și a utilajelor”, mai explică CITR.

Lichidatorul conchiden că „activele companiei sunt într-o stare fizică bună, într-un context în care nu funcționează din 2008, iar lucrările de întreținere și conservare au fost minime și au vizat evitarea deteriorării accelerate”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 20.9.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Dacia la al șaptelea record anual de vânzări în Europa. În creștere cu 5,1% în toată lumea

Adrian N Ionescu

Vânzările mondiale de autoturisme şi utilitare marca Dacia au crescut anul trecut cu 5,1% până la 736.570 unităţi,  și au înregistrat în 2019, pentru al… Mai mult

Europa

Investiţiile BERD în România au scăzut cu 174 mil euro în ultimii doi ani

Adrian N Ionescu

România a coborât 3 locuri până pe poziția a 10 în topul celor mai mari plasamente ale Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), după… Mai mult

Stiri

Marcel Vela: Cartea electronică de identitate va fi şi card de sănătate

Vladimir Ionescu

Noile cărţi de identitate vor fi şi carduri de sănătate, a anunțat vineri ministrul de Interne, Marcel Vela. Un regulament al Uniunii Europene obligă autoritățile… Mai mult

Stiri

Vlad Voiculescu și-a lansat candidatura pentru București

Razvan Diaconu

Fost ministru al Sănătăţii din Guvernul Cioloş, Vlad Voiculescu și-a lansat vineri candidatura pentru Primăria Capitalei și proiectul ”Bucureşti, capitala oamenilor buni”. Prezent la eveniment,… Mai mult

Europa

Fost înalt oficial UE, suspectat de spionaj în favoarea Chinei – anchetă germano-belgiană

Iulian Soare

Vestea declanșării unei investigații asupra unui fost înalt oficial UE suspectat de spionaj în favoarea Chinei trimite unde de șoc în cercurile interconectate de lobbyiști,… Mai mult

Stiri

Proiect pentru reglementarea circulației trotinetelor electrice

Vladimir Ionescu

Ministerul de Interne a elaborat un proiect prin care circulația pe trotuar a trotinetelor electrice va fi interzisă și care stabilește vârsta minimă a conducătorului… Mai mult

Europa

Economia chineză a avut cea mai slabă creştere din ultimii 29 de ani, în 2019

Iulian Soare

A doua cea mai mare economie a lumii semnalează apropierea de vârful ciclului economic global, prin reducerea avansului produsul intern brut (PIB) de la 6,8%… Mai mult