La obiect

Inflaţia, afectată de preţurile producţiei industriale. Industria energetică la 12,6%

Discret dar persistent, s-a dezvoltat un fenomen care alimentează reaprinderea inflaţiei. Producţia industrială care a contribuit cu 23,7% la formarea PIB şi cu 1% din… Mai mult

07.04.2019

Europa

NATO la 70 de ani / 12 experți, o singură opinie: Cea mai mare provocare la adresa Alianței vine din Statele Unite

NATO împlinește joi, 4 aprilie, 70 de ani de existență, ocazie potrivită de sărbătoare și de introspecție. La intrarea în a opta sa decadă de… Mai mult

04.04.2019

Analiză

Aurul României – despre ce valoare (valori) vorbim

Senatul a aprobat zilele trecute repatrierea rezervei de aur a României – la capătul unei problematizări mediatice bazate aproape exclusiv pe inflamarea sentimentului național. Dincolo… Mai mult

04.04.2019

Evenimentul

Ziua în care marii aliați ai României au pus o presiune fără precedent pe guvernul Dragnea – Tăriceanu, pentru salvarea legilor justiției

Mobilizare fără precedent a instituțiilor europene și a mai multor state-partenere ale României care au avertizat miercuri guvernul să nu modifice prin OUG legile justiției.… Mai mult

03.04.2019

Cronicile

Radu Crăciun / Lecții pentru țările emergente, lecții pentru România

de Radu Crăciun , 24.3.2019

Curba randamentelor titlurilor de stat americane s-a inversat, dobanzile la 3 luni fiind mai mari decat cele la 10 ani. Este pentru prima data cand acest lucru se intampla din 2007, iar WSJ remarca ca, din 1975, de fiecare data cand acest lucru s-a intamplat a urmat o recesiune.

Pe masura ce ceasul ticaie indicand momentul apropierii de o noua recesiune (sau criza?) intrebarea de pe buzele tuturor este: de unde va porni? Va fi zona euro si marele sau bolnav Italia? Va fi SUA si bula imobiliara nou creata? Vor fi din nou tarile emergente?

In ce priveste ultima categorie, decizia Fed de saptamana aceasta de a nu modifica dobanda de referinta pentru dolar si semnalul ca, probabil, nu vor urma cresteri de dobanda nici in cursul anului sunt o veste buna.

In conditiile in care datoriile externe ale tarilor emergente sunt denominate mai ales in dolari, ciclul de crestere a dobanzilor declansat de Fed era de natura sa ingrijoreze. Ponderea cheltuielilor cu dobanzile ar fi urmat sa creasca in bugetele nationale pund sub presiune politica fiscala.

Dar mai exista si alte motive de optimism. Situatia economica a tarilor emergente este cu siguranta cu totul alta decat cea de la sfarsitul anilor ’90, cand, nota bene, apararea cursului (indexat la dolar), pe fondul iesirilor de capital, le-a secatuit rezervele de valuta. In plus, politicile fiscale au fost in ultimii ani suficient de prudente ca sa micsoreze dependenta lor de finantarea prin indatorare. Iar ceea ce face acum diferenta este o mult mai mare finantare in moneda nationala, indiferent ca vorbim de cea venita de le investitori locali sau straini.

O astfel de schimbare devine esentiala in momente de criza, atunci cand capitalurile straine se intorc in tarile de origine, privand tarile emergente de finantarea de care au nevoie, cu atat mai mult intr-un astfel de moment dificil. Intr-un astfel de context, cursurile de schimb se prabusesc facand plata datoriei si mai dificila. O finantare in moneda locala elimina acest risc. Insa nu total.

Intr-un context advers, monedele locale vor fi totusi supuse la o presiune in directia deprecierii. Reactia standard a bancilor centrale intr-un astfel de context este cresterea dobanzilor pentru a face moneda locala mai atractiva. In plus, si presiunile inflationiste care decurg din deprecierea monedei nationale vor impune dobanzi mai ridicate.

Insa, lectia invatata de tarile emergente dupa criza anilor ’90 este ca existenta unui curs de schimb flexibil este esentiala pentru preluarea socurilor externe si apararea rezervelor valutare. Chiar daca pe termen scurt socul devalorizarii este semnificativ, pe termen mediu si lung prin cresterea competitivitatii exporturilor si descurajarea importurilor, cursul de schimb echilibreaza deficitele externe si creeaza premisele unei relansari economice bazata pe un curs stimulativ.

Asta insa inseamna ca investitorii straini care cumpara datorie in moneda locala vor fi supusi in momentele de criza la volatilitatea cumulata a dobanzilor si a cursului in conditiile in care ambele se misca in acelasi sens in defavoarea investitorilor. Acesta este motivul pentru care si prima de risc pe care acestia o vor cere va fi pe masura, cu atat mai mari cu cat politicile economice ale tarilor respective vor fi impredictibile, iar politicile fiscale nesustenabile. Pentru ca riscul valutar s-a transferat de la emitentul suveran la investitori.

Cum poate fi micsorat costul de finantare al tarilor emergente avand in vedere cele de mai sus? Solutia e clara. Stimularea nu doar a finantarii in moneda locala, dar si stimularea dezvoltarii unor investitori institutionali de anvergura pentru ca acestia nu vor simti nevoia sa puna un pret si pe riscul valutar, pentru ca nu il au.

In acest sens, Foreign Affairs remarca importanta pe care fondurile de pensii bazate pe acumulare si investire o au in tari precum Chile, Mexic sau Coreea de Sus in stabilizarea pietei titlurilor de stat si prevenirea socurilor. Asta nu ar trebui sa surprinda. Pentru ca fondurile de pensii sunt investitori pe termen lung care sunt mai putin preocupate de fluctuatiile pe termen scurt ale pietelor, privind momentele de scaderi de preturi mai degraba ca oportunitati de cumparare.

Insa in pofida acestor evolutii favorabile, tarile emergente vor ramane in mod inevitabil dependente de finantarea externa ani buni de acum incolo. In aceste conditii, decidentii tarilor emergente nu ar trebui sa  interpreteze perioadele ample de lichiditate din economia mondiala, cand toti investitorii alearga dupa plasamente, ca semnale privind calitatea politicilor economice din acea tara. Cel mai bun exemplu in acest sens il ofera Romania deficitelor maxime si anormale de dinainte de criza, cand nu avea probleme sa le finanteze, si oprirea brusca din criza care ne-a aratat ca de fapt “imparatul era gol”.

Exuberanta investitorilor nu tine loc politicilor de calitate decat pe termen scurt. Tarile emergente nu ar trebui sa se imbete cu apa rece.

***
Radu Crăciun este Președinte și Director general al BCR Pensii

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 24.3.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

PSD mută podul peste Dunăre la Zimnicea, în PPP – memorandum aprobat în ședința de guvern

Razvan Diaconu

Guvernul a aprobat în ședința de joi un Memorandum privind construirea unui pod peste Dunăre, între Zimnicea – Svishtov. Guvernul susține că podul se va… Mai mult

Stiri

Guvernul a aprobat schema de ajutor pentru construirea celor 1.000 de grădinițe cu profil sportiv

Razvan Diaconu

Guvernul a adoptat joi o hotărâre privind instituirea unei scheme de ajutor de minimis privind construirea, amenajarea şi dotarea a 1.000 de grădiniţe cu profil… Mai mult

Stiri

Tudorel Toader: Îi prezint premierului demisia, nu voi pleca până nu va fi numit următorul ministru

Vladimir Ionescu

Tudorel Toader a declarat joi că va avea în cursul serii o nouă întâlnire cu premierul Viorica Dăncilă, căreia îi va înmâna demisia din postul… Mai mult

Stiri

Creșterea economică a Chinei depășește așteptările

Alexandra Pele

Creșterea economică a Chinei a fost de 6,4% în primul trimestru din acest an, peste așteptările analiștilor, media prognozelor din piață fiind de 6,2%, ușor… Mai mult

Stiri

„Politica energetică a Kremlinului ca instrument de influenţă” – Raport EFOR

Adrian N Ionescu

  Marile investiții în exploatarea gazelor naturale din platforma continentală românească a Mării Negre pierd din prioritate lună de lună, potrivit dezbaterilor experţilor prezenţi, joi,… Mai mult

Stiri

ICCJ informează CCR: În UE, doar Austria are la nivelul Curţii Supreme completuri specializate pe corupţie

Vladimir Ionescu

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a trimis la Curtea Constituțională, în argumentarea punctului său de vedere referitor la specializarea completurilor de judecată, un răspuns… Mai mult

Stiri

PSD vrea să extindă la 5 ani mandatul aleșilor locali – proiect de lege depus la Senat

Vladimir Ionescu

Primarii, consilierii locali și consilierii județeni trebuie să aibă un mandat de 5 ani, la fel ca Președintele țării, se arată într-un proiect de lege… Mai mult