Evenimentul

Proiect: Se schimbă regimul fiscal al impozitării profitului companiilor străine obținut în România

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) va propune Guvernului încă o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea Codului Fiscal şi a Codului de procedură fiscală, după seria care… Mai mult

14.08.2019

Chestiunea

Scurt: 21,4% din românii în vârstă de muncă se află în străinătate. Cum stau celelalte state UE

În 2018, românii au condus detașat în clasamentul european al persoanelor în vârstă de muncă (20-64 de ani) plecate în străinătate. Potrivit datelor comunicate de… Mai mult

13.08.2019

La obiect

Inflaţia a urcat din nou peste pragul de 4%, prin efectul de bază

Indicele anual al preţurilor de consum pentru populaţie a crescut surprinzător la 4,12% ( de la 3,84% în luna precedentă), deși prețurile au scăzut în… Mai mult

12.08.2019

Chestiunea

Contracție surprinzătoare a schimburilor comerciale externe

Scădere, în premieră după mai mulți ani, atât a exporturilor (-5,5%) cât și a importurilor lunare (-6,9%), la nivelul lunii iunie 2019. Ultima situație de… Mai mult

11.08.2019

Cronicile

Radu Crăciun / Ipocrizia care îneacă în fum planeta

de Radu Crăciun , 6.10.2018

Nu cred ca se poate construi o planeta libera de poluare pe baza de schimbare voluntara a comportamentului. Este o afirmatie care probabil nu imi va atrage prea multa simpatie.

Dar sincer, chiar cred ca oamenii isi schimba in masa comportamentul doar manati de ratiuni economice. Din ratiuni etice o pot face multi, dar nu suficient de multi pentru a face diferenta.

Acum cativa ani a facut valuri statistica conform careia Olanda, de departe cel mai mare exportator de flori din lume, importa din Africa 85% din trandafirii ulterior exportati. Adica vreo 2,5-3 miliarde de trandafiri calatoresc anual cu avionul, pentru a se mentine proaspeti, si sunt apoi re-exportati in primul rand in Germania dar si in alte tari europene. Si asta in timp ce numarul producatorilor olandezi de trandafiri este in scadere. Si da, relocarea productiei de flori din Olanda spre Africa contribuie la poluarea planetei.

Pare absurd ca olandezii aduc flori din Africa? Desigur. Dar afacerea lor nu functioneaza pe criterii subiective. Atata vreme cat avioanele vor fi din ce in ce mai economice si pretul petrolului rezonabil de scazut, olandezii vor continua sa exporte flori crescute in Africa. Din aceleasi motive, numarul turistilor la nivel mondial va continua si el sa creasca, alimentat de dezvoltarea clasei de mijloc in tarile emergente si scadere pretului biletelor la avion. Tursimul va contribui din ce in ce mai mult la poluarea planetei.

Vedeti vreo sansa ca sa avem mai putini calatori cu avionul doar pentru a proteja planeta? Sau mai putini cumparatori de trandafiri “olandezi”in Germania? Calea cea mai simpla si brutala de a opri acest lucru? Cresterea intr-un fel sau altul al pretului transportului aerian. Neplacut nu-i asa?

Dar nu trebuie sa fim naivi. Micsorarea poluarii este doar o fateta a solutiei. Deoarece emisiile de bioxid de carbon nu vor fi eliminate complet niciodata, si de la un punct incolo reducerea lor va fi din ce in ce mai costisitoare si mai greu de obtinut. Motiv pentru care acentul ar trebui pus in egala masura pe asigurarea unui ecosistem generator de oxigen in schimbul bioxidului de carbon. Ceea ce nu se intampla.

Defrisarile masive care au avut loc in ultimii zeci de ani in tarile lumii nu sunt altceva decat o consecinta a pretului mic care se pune pe prezervarea plamanilor verzi ai planetei. Marile paduri ale lumii sunt in tari subdezvoltate sau in curs de dezvoltare si asteptarea este ca ele sa renunte la valoarea economica a padurilor lor de dragul valorii lor ecologice. Serios? Adica sa ramana in continuare subdezvoltate pentru ca americanii sa poate calatorii cu cat mai multe SUV-uri, iar chinezii sa continue sa contruiasca termocentrale pe carbune pentru ca sa isi sustina ieftin dezvoltarea economica.

Nu are niciun sens, iar asta ne duce la conceptul complet eronat pe baza caruia a fost gandit sistemul creditelor de carbon. Creditele de carbon permit emisia unei tone metrice de bixoid de carbon pentru fiecare unitate de credit. Ele sunt create de state practic din nimic, pe baza cotelor de emisii alocate, pentru a fi ulterior tranzactionate de companiile care emit mai putine noxe catre cele care emit mai multe noxe si au nevoie de credite de carbon. Astfel industriile mai poluante sunt incurajate sa investeasca in tehnologii mai curate si care necesita mai putine credite de carbon. Un proces care o mare hiba. Producatorii de aer curat, cei care schimba bioxidul de carbon in oxigen lipsesc cu desavarsire. Motiv pentru care padurile dispar.

Cum ar fi daca certificatele de emisii ar fi vandute poluatorilor tocmai de cei care sunt chemati sa curate “gunoiul” facut de acestia, adica de tarile bogate in paduri. Cum ar fi daca am face ca valoare economica a unei paduri netaiate sa fie mai mare decat a lemnului obtinut prin taierea lor? Problema defrisarilor masive ar dispare. Mai mult, actiunile de impadurire ar fi incurajate pentru ca ar avea sens economic, dincolo de hei-rupurile de tip CSR, care sunt o picatura intr-un desert care creste.

Si astfel am avea de a face cu doua actiuni convergente catre acelasi obiectiv: dezvoltarea padurilor capabile sa absoarba bioxidul de carbon si descurajarea poluatorilor. In moment acesta nu avem decat partea a doua, iar padurile planetare continua sa scada din lipsa motivatiei economice de a le pastra intacte. Conform World Wildlife Fund (WWF), in fiecare minut o suprafata egala cu 27 de terenuri de fotbal este taiata…

In acest peisaj sumbru se inscrie si Romania. Conform Global Forest Watch care monitorizeaza situatia padurilor din satelit, peste 300.000 de ha de padure au fost taiate in perioada 2001-2016. In 2001-2012 s-au regenerat sau plantat paduri pe doar 154.000 de hectare.

Dar Romania nu este doar o oglinda al unui esec la nivel de global de conservare a padurilor. Ea mai este un studiu de caz si pentru masuri luate impotriva poluarii si care prin inconsecventa reusesc sa atinga exact obiectivul opus. Programul “Rabla”a fost lansat de guvernul Romaniei pentru innoirea parcului auto prin scoaterea de pe piata a automobilelor vechi. Cat de bine functioneaza? In anul 2016 o masina din patru achizitionate era la mana a doua. In 2018, pe primele opt luni 3 masini din patru inmatriculate erau la mana a doua. Un esec garantat de eliminarea timbrului verde care penaliza masinile poluante.

In acest conditii programul Rabla de “reinnoire a flotei de masini” nu mai reprezinta decat bani aruncati pe geam care nu isi mai ating obiectivul initial. Si pentru ca esecul sa fie total, majoritatea masinilor aduse in Romania sunt Diesel in conditiile in care motoarele pe motorina au intrat in dizgratie peste tot in Europa si, ca urmare s-au ieftinit.

Masinile fumegande cu nori grosi pe care le vad azi pe strazile Bucurestiului imi amintesc de perioada anilor 90. De atunci nu am mai vazut asa ceva. Romania cimitirul de masini poluante al Europei. Bine macar ca avem un sistem public de sanatate performant…

Voluntariatul si actiunile de educatie sunt importante pentru lupta impotriva poluarii. Dar in final politicile economice sunt cele care vor face diferenta, iar in momentul de fata unele dintre ele par sa se bata cap in cap. Cu rezultate pe masura.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 6.10.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Avocatul Poporului: Poliția Locală nu poate ridica mașini, prefectul de București trebuie să atace hotărârea

Vladimir Ionescu

Avocatul Poporului îi solicită Prefectului Municipiului București să atace în contencios hotărârea Consiliului General al Municipiului București prin care s-a decis ridicarea mașinilor din oraș.… Mai mult

Stiri

Rusia / Prima centrală nucleară plutitoare se pregătește să traverseze apele arctice

Vladimir Ionescu

Din Murmansk spre Extremul orient, prima centrală nucleară plutitoare din lume începe vineri o călătorie de 5.000 de kilometri în Arctica, în ciuda temerilor militanților… Mai mult

Stiri

Video / 10 minute înspăimântătoare: Sindicatul polițiștilor demonstrează cum se măsluieşte un concurs pentru ocuparea unui post de conducere în Poliţie, ca să câştige „cine trebuie“

Mariana Bechir

Sindicatul Pro Lex a postat pe Youtube o filmare care demonstrează corupția din interiorul Poliției și modul în care sunt promovați incompetenți în structurile de… Mai mult

Stiri

23 de zile pentru înființarea centrelor de prelevare organe în toate spitalele județene – sunt acreditate doar 22 dintre cele 41 de spitale

Mariana Bechir

Fiecare spital judeţean din ţară va fi obligat, începând cu 15 septembrie, să aibă un centru de prelevare de organe, a anunțat joi, la Bistrița,… Mai mult

Stiri

Document / Ministerul de Finanțe reglementează apariția Băncii Naționale de Dezvoltare

Razvan Diaconu

Ministerul Finanțelor Publice a publicat, vineri, proiectul unei ordonanțe de urgență care reglementează cadrul general aplicabil băncilor naționale de dezvoltare din România. Înființarea unei bănci… Mai mult

Europa

România, Polonia și statele baltice – o dură declarație comună, la 80 de ani după Pactul Ribbentrop-Molotov

Iulian Soare

România, Lituania, Letonia, Estonia și Polonia au semnat o declarație comună cu ocazia împlinirii a 80 de ani de la semnarea Pactului Ribbentrop-Molotov, în care… Mai mult

Europa

Tehnocrații de la Bruxelles pregătesc debutul spectaculos al Comisiei von der Leyen: 100 miliarde euro pentru dezvoltarea de ”campioni europeni” în afaceri

Victor Bratu

Noul executiv al Uniunii Europene vrea să înființeze un fond de 100 miliarde euro cu ajutorul căruia să ”crească” noii ”campioni europeni” care să fie… Mai mult