fbpx

Interviu

Interviu cu fostul primar din La Paz: povestea și soluțiile unui edil de capitală sud-americană

Cum poate fi abordată administrația unei capitale atinsă de ”o corupție sud-americană”, atunci când nu vrei să te lași înghițit de mecanismul sofisticat de fraudă… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Date INS pe S1 / Economia a revine, +1,6% față de S1 2019, dar pe o structură mai slabă: -5,2% la industrie, cu expandarea comerțului. Prețul – adâncirea deficitelor externe

INS a confirmat creșterea PIB pe al doilea trimestru din 2021: a crescut cu 13% în termeni reali și cu 13,6% pe seria ajustată sezonier… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Valul 4 ante portas: la ce se așteaptă autoritățile și experții și ce măsuri pregătesc

Peste o săptămână începe noul an școlar, pe fondul unei rate de vaccinare anti-Covid de numai 35% din populația adultă, în condițiile în care valul… Mai mult

07.09.2021

Digital

Digitalizarea Sănătății a pornit din Vest: 3 județe au cloud comun și caută soluții eHealth

Trei Direcții Județene de Sănătate Publică din vestul țării – Arad, Timiș și Hunedoara – au reușit în 30 de zile, cu ajutorul STS, să… Mai mult

07.09.2021

Radu Crăciun / Despre creșterea vârstei de pensionare și alte adevăruri incomode

de Radu Crăciun , 29.5.2021

O furtuna a izbucnit in spatiul public romanesc,  angrenand arme de toate calibrele: ideologice, populiste, emotionale si, de cele mai multe ori, inexacte economic. Dupa binecunoscuta reteta, se stabileste mai intai ce vrei sa demonstrezi, dupa care alegi doar acele exemple, acele franturi de realitate, care sprijina sentinta nedocumentata data inca de la inceput. Economia, procesele economice nu functioneaza deloc asa, pe bucatele, ci intr-o interactiune complexa de tip cauza-efect.

Din acest motiv, evolutiile economice ale unei tari sunt rezultatul unei sume importante de factori, intre care deciziile de politica economica, ca variabile de intrare in sistemul economic, joaca un rol esential. Opiniei publice din Romania ar trebui sa i se explice conceptul “GIGO”: garbage in, garbage out. Atata vreme cat intr-un proces, de orice tip, se introduc date sau decizii proaste, si rezultatele vor fi de o calitate similara.

In acest context, o decizie precum cresterea varstei de pensionare, ne place sau nu, din punct de vedere economic nu e legata de evolutia sperantei de viata, ci, in primul rand, de lipsa de sustenabilitate a sistemului de pensii publice ca urmare a unor decizii economice proaste luate in trecut. Nu putem sa ne asteptam la o evolutie decenta a varstei de pensionare invocand “judecata bunului simt”, atata vreme cat toate deciziile legate de cresterea pensiilor din sistemul public nu au avut nicio legatura cu bunul simt economic. Cum altcumva ar putea fi caracterizata o crestere masiva a unor cheltuieli fara a avea asigurate sursele de finantare, fara sa tii cont de evolutiile demografice pe termen mediu si lung ale Romaniei?

Foarte multa lume este scandalizata de perspectiva unei pensii mai indepartate din motive lesne de inteles. Din pacate insa, ne focalizam pe consecinte, nu pe cauze. Pentru ca daca ne-am fi focalizat pe cauze, ar fi trebui sa fim scandalizati de cresterea nefinantabila a bugetului de asigurari sociale, de povara datoriei publice care va fi purtata de copiii si nepotii nostri, de “scurtaturile” care permit o pensionare reala medie a romanilor la doar 60 de ani, si lista ar putea continua.

(Citiți și:”Atenție la ”V”: Economia – și România odată cu ea – își revine la valoarea din 2019, dar la o cu totul altă calitate. Au apărut CRONICILE 90 – titlurile și autorii”)

Solutiile pentru situatia in care a fost adus bugetul de asigurari sociale al Romaniei sunt clare, si absolut toate pot fi subiect de indignare. Insa ceasul ticaie, si mai sunt doar 7-8 ani pana cand valuri de “decretei” vor incepe sa se pensioneze. Deci sa ne intelegem: “decreteii” care astazi contribuie substantial la bugetul de asigurari sociale, nu doar ca isi vor opri contributiile, dar vor deveni consumatori ai bugetului de asigurari. Un soc al carei seriozitate cred ca inca il ignoram teribil. Deci care sunt variantele de reechilibrarea a bugetului de asigurari sociale?

Cresterea incasarilor la contributiile pentru asigurarile sociale, care se poate realiza doar prin micsorarea evaziunii fiscale (vezi numarul imens de salarii minime in economie) SI prin cresterea impozitarii. Ambele masuri, in functie de modul in care ar fi absorbite, ar duce la cresterea cheltuielilor companiilor sau la scaderea salariilor nete ale angajatilor.

Scaderea pensiilor publice. Curtea Constitutionala a decis deja ca acest lucru nu este posibil, pentru ca, aparent, pensiile pot fi doar crescute oricat de mult din varful pixului, nu si scazute…Din acest motiv, varianta care ramane este cea a scaderii in termeni reali, nu nominali, a pensiilor. Adica inghetarea lor, asteptand ca apoi inflatia sa le erodeze. Si aici mai merita raspuns la o intrebare. Va intra vreodata sistemul public in imposibilitate de plata? Raspunsul este nu, pentru ca intotdeauna va exista tiparnita de bani la indemana. Insa inflatia care ar fi generata intr-un astfel de moment de criza ar echivala cu o taiere in termeni reali a pensiilor publice la niveluri mai sustenabile. Insa, in mod clar, nu doar pensiile ar fi afectate.

Cresterea numarul de angajati care lucreaza in economie, fie prin scoaterea lor din piata neagra a muncii, fie prin aducerea inapoi a romanilor plecati, fie prin incurajarea imigratiei. Probabil ar fi masura cea mai putin “contondenta” cu toate ca intrarea in economia fiscalizata va aduce costuri suplimentare si angajatului si/sau angajatorului. In plus, nu avem experienta si poate nici apetenta integrarii unui numar mare de imigranti

Cresterea varstei de pensionare este masura care ar aduce cel mai semnificativ impact in privinta reechilibrarii bugetului asigurarilor sociale. In evaluarea oportunitatii cred ca, voit sau nu, se fac cateva erori importante. In primul rand faptul ca se discuta de evolutia sperantei de viata in Romania, care este influentata si de mortalitatea infantila, irelevanta pentru discutia despre pensia publica. Cu adevarat relevanta ar fi o discutie despre speranta de viata la pensionare, care bate spre 15 ani, semnificativ mai mare decat diferenta dintre 72 si 65 de ani invocata in discutiile pe care le vad.

A doua omisiune importanta este cea legata de faptul ca varsta reala medie de pensionare in Romania este semnificativ sub varsta legala de pensionare, ca urmare a numeroaselor pensionari pe motive medicale sau a celor anticipate. Iar aici o discutie separata, iarasi cu potential emotional maxim, este oportunitatea unei diferente dintre varsta de pensionare a femeilor si cea a barbatilor, tinand cont ca suntem printre putinele tari din Europa care pactica asa ceva, ca femeile traiesc mai mult ca barbatii sau avand in vedere promovarea eliminarii discriminarii de gen in orice aspecte ale vietii.

O alta eroare este discutarea cresterii varstei de pensionare ca si cum ea s-ar intampla, instantaneu, peste noapte. Adevarul este ca astfel de decizii presupun o implementare graduala, care ar dura mai multi ani. Din acest motiv, ar trebui sa nu ne raportam la speranta de viata la pensionare  astazi, ci la cea de peste cativa ani, tendinta fiind de crestere,

In acest context, nu putem ocoli subiectul pensiilor speciale, care nu doar creaza o discriminare pozitiva din punctul de vedere al calculului, dar beneficiarii au posibilitatea pensionarii la varste extrem de scazute. Aici trebuie sa inlaturam un mit. O eventuala regandire a sistemului de pensii speciale va avea un impact mai degraba limitat asupra gaurii din bugetul de asigurari sociale. Ceea ce nu inseamna ca o reevaluare nu este necesara, dar avand mai degraba argumente de ordin etic, de echitate si legate de pierderea prematura a unor profesionisti in momentul de varf al carierei lor.

In final, un ultim subiect. Pentru cei care nu stiu inca, lucrez in domeniul pensiilor private. Motiv pentru care privesc cu mare interes discutiile legate de cresterea importantei pilonul 2, de pensii private obligatorii, ca vehicul de acumulare si de plata a pensiilor. Intr-adevar, exista tari precum Marea Britanie, in care pensia de stat furnizeaza mai degraba un venit de subzistenta, diferenta fiind facuta de veniturile de pensiile private. Trebuie insa sa spun de la bun inceput ca oricat de mult ne-am dori unii dintre noi o abordare similara si in Romania, acest lucru nu cred ca va fi posibil prea curand.

Presupunand ca, incepand din 2022, cea mai mare parte a CAS s-ar duce in pilonul 2, bugetul public de pensii ar cunoaste un deficit atat de mare de venituri, incat plata pensiilor publice actuale ar avea de suferit. Intr-un scenariu de tranzitie, care ar fi trebuit sa fie realizat acum 10 ani, acesta ar fi putut fi finantat prin imprumuturi si deci cresterea datoriei publice. Insa astazi,  ritmul inalt de indatorare a Romaniei in contextul pandemiei si deficitul foarte mare deja existent la bugetul de asigurari, face ca scenariul unei si mai mari indatorari sa nu fie fezabil. In plus, asa cum spuneam, valul decreteilor va veni suficient de repede pentru ca efectul pozitiv pentru ei al unui astfel de demers sa fie diminuat. In concluzie, desigur cresterea contributiei la pilonul 2 este benefica si de dorit. Insa, realist vorbind, ea nu va putea benficia integral de contributia la sistemul public din cauza socului economic potential.

Avand in vedere toate cele de mai sus, sunt convins ca cresterea varstei de pensionare este inevitabila, ea fiind oglinda in primul rand a calitatii deciziilor economice luate in ultimii 10 ani, in pofida unui context demografic advers.

***

 

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 29.5.2021

2 comentarii

  1. impartial
    31.5.2021, 7:22 am

    Titlu nefericit. Abordare si mai si!
    Pentru ”specialisti ” si nu numai. O socoteala simpla facuta in preturi constante .
    Situatia actuala :
    – salariul mediu pe economie cca 5000 lei ;
    -contributie la fondul de pensii 25 % ( am ignorat pilonul2);
    – patruzeci de ani de contributie pentru o persoana care munceste de la 25 de ani pana la 65 de ;
    -contributie totala 120 salarii brute = 0,25( cota procentuala ) x12( luni ) x40 ( ani ) ;
    – pentru o durata medie a vietii de 75 de ani , pensia va fi platita 10 ani ;
    – rezulta valoarea anuala a pensiei de 12 salarii medii = 120 ( salarii )/10( ani de pensie ) , respectiv 5000 lei lunar;
    – pensia medie este de cca 1500 lei, de cca trei ori mai mica decat contributia la fondul de pensii.
    Domnul Iancu Guda , intr-o emisiune televizata , a afirmat ca un salariat contribuie de 2,5 ori mai mult decat primeste ca pensionar.
    Sunt convins ca dansul a facut calculele exacte.
    Si acum intrebarile urmatoare :
    – De ce nu este sustenabil sistemul de pensii ?
    – De ce bugetul Casei de Pensii a fost execedentar pana in 2007 si apoi a intrat pe deficit ?
    -Are legatura colectarea redusa la buget ( cca 26% din PIB ) cu deficitul bugetului pentru pensii si a deficitului bugetar in general?
    Colectarea a cca 36% din PIB la buget ( la nivelul Bulgariei ) ar asigura bani si pentru pensii , salarii , alocatii , sanatate , educatie si investii.
    Acesta este adevarul incomod! Cresteti colectarea la buget .

    In rest numai de bine.

    P.S. Eu sunt pensionar. Am lucrat peste 44 de ani. Nu ma intereseaza problema varstei de pensionare. Sunt intrigat de maniera in care , dvs. ”specialistii” si politicienii abordati problematica sistemului de pensii. Inca o data se dovedeste ca bogatul nu crede saracului .

  2. Andrei Mocearov
    1.6.2021, 10:25 pm

    “Dupa binecunoscuta reteta, se stabileste mai intai ce vrei sa demonstrezi, dupa care alegi doar acele exemple, acele franturi de realitate, care sprijina sentinta nedocumentata data inca de la inceput.”

    Ați folosit și dvs. rețeta aceasta.
    1. Cea mai bună soluție este prima, cresterea incasarilor la contributiile pentru asigurarile sociale, care se poate realiza doar prin micsorarea evaziunii fiscale (vezi numarul imens de salarii minime in economie) SI prin cresterea impozitarii.
    2. Pilonul 2 sau orice pensiei privată, nu rezolvă problema sustenabilității cauzate de inversarea piramidei demografice. Plata pensiilor, în oricare variantă, publică sau privată, se face din contribuțiile curente. Dacă nu sunt bani pentru plata pensiilor publice, nu au de unde să vină bani pentru plata pensiilor private. Vindeți o iluzie

Lăsați un comentariu


Europa

Ucraina / Tentativă de asasinat comisă asupra lui Serhiy Șefir, consilier al președintelui Zelenski

Razvan Diaconu

Mașina principalului consilier al președintelui ucrainean Volodimir Zelenski a fost miercuri ținta unui atac cu focuri de armă, anunță Reuters. Oficialii ucraineni spun că a… Mai mult

Stiri

După 30 de ani: A fost instalată prima platformă de exploatare a gazelor naturale din Marea Neagră

Adrian N Ionescu

Black Sea Oil & Gas (BSOG) și partenerii săi concesionari ai perimetrului de gaze naturale Midia din zona românească a Mării Negre au anunțat finalizarea… Mai mult

Stiri

2 angajați ai Primăriei Drobeta Turnu-Severin, suspectați că au falsificat certificate de vaccinare pentru 96 de persoane

Vladimir Ionescu

IPJ Mehedinți a efectuat 64 de percheziții, miercuri dimineață, în județele Mehedinți, Dolj și Caraș-Severin, la persoane suspectate că au falsificat certificate de vaccinare. Conform… Mai mult

Stiri

Cele 4 reguli principale de sănătate financiară – studiu BCR

Adrian N Ionescu

Lipsa sfaturilor financiare specializate îi expune pe români la riscul de a face alegeri  greșite. Doar 24% dintre români solicită consultanță financiară specializată. Jumătate preferă… Mai mult

Stiri

Bucureștiul a intrat în scenariul roșu – certificatul verde devine obligatoriu pentru acces în anumite spații

Vladimir Ionescu

Bucureștiul  intră în scenariul roșu, după ce rata de infectare a urcat miercuri la 3,3 de cazuri de Covid-19 la 1.000 locuitori. Din acest moment,… Mai mult

Europa

Agenţia Internaţională de Energie cere Rusiei să dovedească că este furnizor de încredere de gaze

Adrian N Ionescu

În situația actuală a scumpirii gazelor naturale, Rusia poate dovedi că este un furnizor de încredere pentru Europa, dacă va livra  acesteia cantități mai mari… Mai mult

Europa

Lituania recomandă cetățenilor să arunce telefoanele chinezești – au încorporate funcții de detectare, trimit la terți date criptate

Iulian Soare

Ministrul lituanian al apărării a recomandat populației să evite să mai cumpere telefoane mobile chinezești și i-a sfătuit pe cei care folosesc acest tip de… Mai mult