Ministrul Justiției, Stelian Ion, a publicat, miercuri, pe Facebook, un amendament la proiectul de desființare a Secției speciale de anchetare a magistrațiilor (SIIJ) prin care speră să înlăture opoziția UDMR în această chestiune.
Propunerea înaintată partenerilor de guvernare prevede că un magistrat cercetat de procurori DNA, DIICOT sau din parchete de pe lângă curțile de apel, poate cere ca investigația să fie preluată de anchetatori din județe sau de la servicii teritoriale învecinate.
Soluția va permite desființarea SIIJ în condițiile recomandate de Comisia de la Veneția și de experții Comisiei Europene (cu trimiterea dosarelor spre parchetele specializate, de exemplu cazurile de corupție să ajungă la DNA), după cum ar oferi și o garanție în plus, în opinia ministrului Justiției.
Reamintim că UDMR se opune revenirii la anchetarea magistraților la parchete cu competențe (DIICOT, DNA) și a susținut un amendament ce conservă SIIJ ca secție a Parchetului General.
„O cerinţă esenţială pentru mine este, pe de o parte, să desfiinţăm SIIJ complet, nu doar să-i schimbăm eticheta sau sediul și, pe de altă parte, este de a reface competenţele DNA, DIICOT și ale celorlalte parchete. În aceste limite, pot fi acceptate soluții de deblocare și chiar am propus, în urma dezbaterilor, o variantă de lucru care merge pe linia proiectului Guvernului”, a scris Stelian Ion pe Facebook.
Noua propunere permite anchetarea, la cerere, de procurori din alte unități de parchet învecinate, pentru a elimina riscul unei presiuni asupra judecătorilor, risc invocat de UDMR și PSD:
𝐀𝐫𝐭𝐢𝐜𝐨𝐥 𝐮𝐧𝐢𝐜 – După articolul 95 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 95¹, cu următorul cuprins:
Art. 95¹ – (𝟏) La cererea judecătorului sau procurorului care are calitatea de suspect sau inculpat într-o cauză de competența parchetului de pe lângă curtea de apel în a cărui circumscripție îşi desfăşoară activitatea, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție dispune trimiterea cauzei spre soluţionare unui parchet egal în grad și învecinat cu parchetul care efectuează urmărirea penală.
(𝟐) Cererea formulată potrivit alin. (1) se depune la parchetul care efectuează urmărirea penală, care o înaintează de îndată procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. În termen de cel mult 3 zile de la primirea cererii, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție dispune trimiterea cauzei spre soluţionare unui parchet egal în grad și învecinat cu parchetul care efectuează urmărirea penală.
(𝟑) La cererea judecătorului sau procurorului care are calitatea de suspect sau inculpat într-o cauză de competența Direcției Naționale Anticorupție, respectiv a Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, dacă acesta își desfășoară activitatea în circumscripția serviciului teritorial care efectuează urmărirea penală, procurorul-șef al respectivei direcții dispune trimiterea cauzei spre soluţionare unui serviciu teritorial învecinat. Dispoziţiile alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
(𝟒) În situațiile prevăzute la alin. (1) şi (3), măsura trimiterii cauzei la un alt parchet sau, după caz, serviciu teritorial nu afectează actele îndeplinite și măsurile dispuse anterior.