În ciuda asigurărilor că Guvernul Dăncilă se preocupă și lucrează intens la derularea proiectelor de infrastructură rutieră, Ministerul Transporturilor a tăiat la rectificare din sumele alocate pe 2018 unor investiții majore, sau nu a alocat niciun leu pentru proiectele aflate în stagnare din cauza banilor.
Potrivit unui răspuns oficial primit la o interpelare parlamentară pe care deputatul USR Cătălin Drulă a adresat-o Ministerului Transporturilor, instituția condusă de ministrul Lucian Șova a transmis o situație a virărilor și redistribuirilor de credite bugetare operate la rectificarea bugetară din care reiese că s-a operat reducerea cu 188 milioane lei (41,5 milioane euro) a fondurilor prevăzute pentru proiecte aferente perioadei de programare 2014-2020.
De la ce proiecte s-a tăiat
Cele mai semnificative reduceri de fonduri la proiecte de infrastructură rutieră sunt:
- Autostrada Transilvania (Câmpia Turzii-Ogra): – 69 milioane lei
- Centura Satu Mare: – 41 mil. lei
- Modernizare Centura Bucuresti (DNCB): – 28 mil. lei
- Modernizare DN 73 Pitești-Brașov: – 21 mil. lei
- Autostrada Lugoj-Deva, sectorul Dumbrava-Deva: – 13 mil. lei
- Autostrada Sebeș-Turda: -10 mil. lei
Nu s-au alocat fonduri suplimentare (alocările inițiale sunt insuficiente pentru finalizarea proiectelor) pentru:
- Varianta ocolitoare Săcuieni
- Varianta ocolitoare Tg.Jiu
- Varianta ocolitoare Beiuș Stei
- Documentație tehnică varianta ocolitoare Vaslui
- Varianta ocolitoare Bacău
- Varianta ocolitoare Timișoara
- Construcție autostrada de centură București
Din situația ministerului reiese că s-au tăiat bani și de la lucrările de reparații și modernizare ale unor linii de cale ferată (- 1,4 milioane lei), SF-uri pentru reparații la poduri, podețe și tuneluri de cale ferată (- 1 milion de lei). Inclusiv banii destinați revizuirii SF-ului pentru linia de cale ferată București-Aeroportul Henri Coandă au fost tăiați: – 311 mii lei.
Reduceri mai sunt operate la lucrările de modernizare a infrastructurii portuare pentru asigurarea creșterii adâncimii șenalelor și a siguranței navigației în Portul Constanța, – 7 milioane lei, și la proiectul Dana 80, proiect de implementare a unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari: – 1 milion lei.
Austeritatea nu lovește însă și angajații ministerului: la rectificare s-au alocat 8 milioane lei pentru asigurarea condițiilor logistice și a cheltuielilor de deplasare necesare Organismului Intermediar pentru Transport pentru gestionarea Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM).