2 iunie, 2014

Ioana Petrescu, ministrul finanțelor

Ministerul Finanţelor Publice a lansat în dezbatere publică, luni, un proiect de Ordonanţă de urgenţă care aduce modificări importante în relaţia contribuabilului cu Fiscul.

Principalele modificări vizează: reducerea birocraţiei prin intermediul comunicării electronice, extinderea ariei creanţelor care pot fi eşalonate la plată, sprijinirea agricultorilor prin diminuarea obligaţiilor de plată dacă aceştia au suferit pagube din cauza fenomenelor meteo extreme.

Internetul înlocuieşte hârtia

În scopul dezvoltării unui sistem de comunicare electronică între contribuabili şi organele fiscale, proiectul de act normativ introduce posibilitatea emiterii şi comunicării actelor administrative fiscale şi a altor acte procedurale (notificări, înştiinţări, certificate de atestare fiscală, etc.) şi în formă electronică.


Rolul acestei măsuri, asigură Finanţele, este de a crea posibilitatea comunicării în timp real a declaraţiilor, a cererilor şi a altor documente pe care contribuabilii le depun la organele fiscale, precum şi asigurarea unei procesări mai rapide a acestora, comparativ cu cele depuse în format pe hârtie.

Proiectul obligă ANAF să transmită direct altor autorităţi publice, la solicitarea acestora, în format electronic, situaţia fiscală a contribuabililor.

Nu este foarte clar dacă contribuabilul va fi acela care va solicita transmiterea situaţiei fiscale proprii sau dacă instituţiile vor comunica chiar şi în lipsa unei solicitări a contribuabilului.

Măsura este justificată astfel: “Nu va mai fi necesară deplasarea contribuabilului pentru preluarea şi depunerea documentelor solicitate de autorităţile publice. De exemplu, în anul 2013, administraţiile fiscale au eliberat contribuabililor aproximativ 5,5 milioane de adeverinţe de venit tiparite. Această măsură are ca efect reducerea costurilor de administrare fiscală şi asigurarea celerităţii în soluţionarea cererilor contribuabililor.”


Pentru persoanele fizice, proiectul creează baza legală în vederea dezvoltării procedurilor de utilizare a altor instrumente de identificare decât certificatul digital calificat, respectiv, cele de tip utilizator parolă, telefon mobil, digipass sau alte dispozitive stabilite ulterior la nivel de ordin al ministrului.

Aceste mijloace de comunicare electronică vor putea fi folosite şi de către administraţia locală în relaţia cu contribuabilul.

Extinderea ariei creanţelor care pot fi eşalonate la plată

Un alt punct al proiectului de act normativ se referă la flexibilizarea condiţiilor de acordare şi menţinere a eşalonărilor la plată a obligaţiilor bugetare. Proiectul prevede extinderea ariei creanţelor care pot fi eşalonate la plată, incluzând în această categorie:

  • Creanţele stabilite de alte organe şi transmise spre recuperare ANAF
  • Diferenţele de obligaţii fiscale stabilite prin declaraţii rectificative

Această măsură, explică ministerul în Nota de fundamentare, reprezintă o relaxare a condiţiilor de acordare şi menţinere a eşalonării la plată.

Scopul acestei măsuri este, pe de o parte, creşterea gradului de recuperare a obligaţiilor fiscale deţinute de către contribuabil, iar pe de altă parte, sprijină menţinerea activităţii contribuabililor viabili din punct de vedere economic.

Pentru a preveni eventuale situaţii de utilizare abuzivă a dreptului de eşalonare, proiectul propune limitarea deciziei de eşalonare la cel mult două ori pe an.

Proiectul reglementează situaţiile în care contribuabilul solicită înlocuirea sau redimensionarea garanţiei, iar soldul sumelor rămase din eşalonare este inferior plafonului reglementat de ordonanţă (de până la 5.000 lei în cazul persoanelor fizice şi, respectiv, 20.000 lei în cazul persoanelor juridice).

Ministerul propune ca în aceste situaţii organul fiscal să procedeze la eliberarea garanţiilor, întrucât contribuabilii aflaţi în situaţii similare care solicită eşalonarea sumelor al căror cuantum este sub plafon, nu trebuie să depună garanţii.

Proiectul de act normativ reglementează o excepţie în privinţa obligaţiei de desemnare a unui împuternicit de către contribuabilii care au obligaţii declarative şi nu au un domiciliu fiscal în România.

Măsura adoptată are ca efect reducerea costurilor administrative pentru investitorii transfrontalieri, care au o pondere importantă pe piaţa de capital .

Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă propune ca plăţile efectuate în contul de venituri al bugetului local în perioada 2009-2012, pentru impozitul pe onorariul avocaţilor şi notarilor publici, să stingă obligaţiile fiscale înregistrate în evidenţele ANAF, datorate de către aceşti contribuabili pentru venitul din activitatea independentă respectivă.

Ajutor pentru agricultori

Un alt capitol al proiectului de act normativ vizează sprijinirea agricultorilor şi a asociaţiilor agricole care au înregistrat pagube, în cursul anului 2013, din cauza fenomenelor meteorologice nefavorabile sau extreme.

Astfel, se diminuează, proporţional cu gradul de calamitate al producţiei agricole, impozitul pe venitul din activităţi agricole datorat pentru anul fiscal 2013 de contribuabilii care au desfăşurat activităţi agricole individual sau în asociere, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

  • impozitul a fost stabilit pe bază de norme de venit
  • pentru producţia agricolă nu au fost încheiate poliţe de asigurare
  • producţia a fost calamitată în proporţie de peste 30% (gradul de calamitate se dovedeşte cu documentul emis de autoritatea competentă, în condiţiile legii)

Descărcaţi AICI proiectul de Ordonanţă de Urgenţă

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: