fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Am devenit piață emergentă: cum procedăm?

Promovarea la statutul de piață de capital emergentă a Bursei de Valori București (BVB) a României este comparată ca importanță cu însăși reînființarea bursei acum… Mai mult

21.09.2020

La obiect

Pilonul II, în revenire semnificativă: Pragul de 8 milioane de participanți la sistemul de pensii private a fost depășit

Activul net al fondurilor private din pilonul II a revenit pe o creștere semnificativă după ce fusese afectat de declanșarea epidemiei mondiale. De la circa… Mai mult

21.09.2020

La obiect

Băncile au raportat 14 incidente majore de funcționare a sistemelor de plăți în 2020 / Infrastructura IT – o vulnerabilitate în contextul avansului bankingului online

În ultimele șase luni, băncile din România au raportat un număr de 14 incidente majore de funcționare a sistemelor de plăți și a instrumentelor de… Mai mult

21.09.2020

Interviu

Interviu James Kirchick: ”Ne îndreptăm spre o Americă de tip Weimar”

(Textul de mai jos reprezintă fragmente din interviul apărut în CRONICILE Curs de Guvernare  – publicație exclusiv print, cu un conținut diferit de cel al cursdeguvernare.ro –… Mai mult

21.09.2020

Producătorii de gaze naturale acuză că măsurile ANRE nu protejează nici consumatorii, nici piața: câștigător ar fi Gazprom

de Adrian N Ionescu , 3.6.2020

Producătorii de gaze naturale acuză Autoritatea Naţională din domeniul Energiei (ANRE) că nu respectă, în elaborarea reglementărilor, ceea ce a convenit în consultările cu aceștia.

Exemplul oferit de producători ar fi acela că ANRE nu a respectat proporţia convenită privind vânzarea obligatorie pe piața internă a 20% din volumul producției, atunci când a emis Ordinul 79 / 2020 cu acest subiect.

Proporţia a crescut la 30%, „inexplicabil şi fără argumente”,  în textul final al reglementării ulterioară consultărilor, potrivit informaţiilor furnizate de Federaţia Patronală Petrol şi Gaze (FPPG), și potrivit unei scrisori a FPPG adresate autorităţilor..

În plus, condiţiile impuse înseamnă vânzarea sub costul de producţie,  fără ca acest fapt să ducă la scăderea preţurilor la consumator, în contextul în care acest aşa numit „gas realease program” (GPR) va intra în vigoare la 1 iulie, odată cu liberalizare pieţei.

Preţul de plecare impus la licitaţiile de vânzare nu are legătură cu piaţa internă, fiind de maxim 95% din cotația prețului gazelor  de la Central European Gas Hub (CEGH, Baumgarten – Austria), în loc ca referinţa să fie preţul mediu ponderat al tranzacţiilor la nivel național, mai reprezentativ pentru piaţa internă, susţine FPPG.

ANRE nu a ţinut seama nici de ponderarea unor costuri suplimentare faţă nivelul CEGH, cum ar fi costul transportului gazelor de la Baumgarten, dacă tot este acest  hub luat ca referinţă.

ANRE nu și-a precizat poziția față de aceste acuzații, poziție solicitată de cursdeguvernare.ro, până la ora publicării articolului. Ulterior, ANRE doar a menționat că supune consultării publice toate reglementările cu impact major în piața de energie, dar în final decizia îi aparține.

 Câştigător din nou: Gazprom

Cuvântul cel mai greu  în stabilirea preţurilor de referinţă de la Baumgarten îl au preţurile gazelor ruseşti, produse la costuri reduse.

Astfel că producătorii români sunt nevoiţi să vândă mult sub propriile costuri de producţie, potrivit informaţiilor de producători.

În prezent licitaţia ar stabili preţuri de 23 lei / MWh, în timp ce costurile de producţie ale celor doi mari producători autohtoni sunt de 46 – 48 lei /MWh, potrivit informaţiilor de piaţă.

Producătorii români nu exclud posibilitatea ca gazele româneşti vândute sub costuri să fie exportate şi apoi reimportate la preţuri mai mari.

FPPG: ANRE nu protejează nici piaţa, nici consumatorii

Scrisoarea FPPG relevă faptul că scăderea prețurilor de vânzare a producătorilor nu va fi urmată și de cea a prețurilor finale la consumator.

„Nu există nicio garanție asupra reflectării scăderii de preț în prețul final la consumatorii din România, astfel încât beneficiile pentru aceștia vor fi minime sau chiar inexistente”, spune documentul citat, întărit pe parcursul discuţiilor la evenimentul de miercuri, desfăşurat în sistem Chatham House.

Faptul este ilustrat, de altfel, de ofertele făcute de furnizorii de gaze naturale cu ocazia liberalizări pieței de la 1 iulie.

Prețurile din ofertele cunoscute până acum nu sunt diferite decât marginal față de cele actuale, chiar dacă ofertele au fost făcute în condițiile Ordinului 79.

Dincolo de dorința furnizorilor de a-și majora profitul (cumpără ieftin de la producători și vând la preț multiplicat de 3 – 4 ori pe componenta de preț a gazului ca marfă), împotriva ieftinirii gazelor au mai lucrat deja OUG 114 și reglementări anterioare ale ANRE (obligațiile de înmagazinare).

OUG 114 şi reglementările ANRE sunt puse la originea creşterii importurilor de gaze naturale, deşi România se numără printre cei mai mari producători din UE.

Prețurile pe piața liberă din România au crescut până anul trecut peste cele din import, din cauza plafonării decise de OUG 114. Gazele înmagazinate anul trecut și neconsumate, în cea mai mare parte, în iarna trecută, pun presiune ascendentă pe prețuri.

(Citiţi şi: „Importurile de gaze naturale din decembrie 2019, cu 12% mai mari decât în decembrie 2018”)

De altfel, nici nu ar merita schimbat furnizorul pentru diferențe de până la 10 lei / MWh, față de prețurile reglementate actuale de 125 – 134 lei / MWh (fără TVA, în funcție de regiune și inclusiv toate celelalte componente în afară de cea a costului mărfii) – spun specialiștii.

Lucrurile se complică în cazul consumatorului casnic mare consumator de gaze pentru o centrală de încălzire și apă caldă.

Altfel, scrisoarea FPPG sumarizează și alte „efecte negative” ale reglementărilor FPPG:

  • „impunerea obligației în sarcina producătorilor de a oferta sub costurile de producție, care vor încălca astfel dispozițiile legale, fiind puși în situația și de a vinde în aceste condiții, în măsura în care concurența din partea cumpărătorilor va fi limitată”;
  • „stabilirea unui preț de pornire pentru anul 2020 la un nivel care este cu mult sub nivelul prețului actual de piață din România” (…), care „reprezintă mai puțin de 50% din nivelul prețurilor corespondente din anul precedent”;
  • cu prețuri de referință care nu reflectă condițiile reale de piață din România, nu va crește încrederea participanților la piață în aceste prețuri și nici nu va crește lichiditatea în piață – obiectivul principal al unui astfel de program de ofertare;
  • În fine şi nu neapărat pentru că grija ANRE ar trebui să fie încasările statului, reglementările Autorităţii duc la „scăderea semnificativă a contribuțiilor la bugetul de stat, în special a veniturilor din impozitul pe venitul suplimentar înregistrat în urma liberalizării pieței, dar și din alte impozite și taxe”.

FPPG spune că producătorii înşişi au propus de mai multă vreme înlocuirea cu „gas release program” a obligaţiei din legea de specialitate de tranzacţionare a 50% din vânzări pe bursele interne. Dar nicăieri în lume nu s-ar întâlni proporții atât de mari.

Argumentul că astfel s-ar spori lichiditatea pieței nu este valabil. Piața internă este acoperită în proporție de 90% de Romgaz (SNG) și OMV Petrom (SNP).

Replica integrală a ANRE:

„Având în vedere urgența cu care ne solicitati un răspuns, vă facem precizarea că institutia noastră a avut, pe site-ul propriu, în consultare publică, întreg pachetul de documente care au stat la baza Ordinului nr. 79/2020 care se refera la obligația de a oferta gaze naturale pe piețele centralizate din România. Menționăm, de asemenea, că, ANRE supune consultării publice toate reglementările care vor avea impact major în piața de energie, dar în final decizia aparține membrilor Comitetului de reglementare. În acest context, reprezentanții ANRE au purtat corespondență cu toți operatorii din sector care au formulat propuneri și observații la respectivul Proiect de Ordin, inclusiv cu FPPG”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.6.2020

Lăsați un comentariu


Stiri

Klaus Iohannis: Este posibil să se reintroducă anumite restricții dacă numărul infectărilor mai crește

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a avertizat miercuri că, dacă numărul cazurilor de infectare cu coronavirus va continua să crească, este posibil ca autoritățile să reinstituie o… Mai mult

Stiri

Biroul Electoral Sector 5 a aprobat renumărarea voturilor la Sectorul 5 – anunț Cristian Băcanu

Vladimir Ionescu

Biroul Electoral al Sectorului 5 a decis miercuri renumărarea voturilor pentru primarul de sector, a anunțat miercuri candidatul dreptei, Cristian Băcanu. Cristian Popescu Piedone (foto),… Mai mult

Stiri

AVOCATNET

Granturi IMM: Lămuriri utile privind (pre)înregistrarea pe platformă și accesarea banilor

AVOCATNET

Microgranturile de 2.000 de euro, granturile pentru investiții și capital de lucru, date de Executiv prin OUG nr. 130/2020, vor putea fi accesate curând de… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis atacă la CCR modificările care permit politizarea conducerii ANCOM

Vladimir Ionescu

Posibilitatea ca patru dintre cei șapte membri ai Comitetului de reglementare al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) să dețină concomitent și… Mai mult

Stiri

BEC a respins cererea de renumărare a voturilor la Sectorul 1

Vladimir Ionescu

​​Biroul Electoral Central a respins miercuri, cu 12 la cinci voturi, cererea PSD de anulare a alegerilor și solicitarea de  renumărare a voturilor din secțiile… Mai mult

Digital

Germania elimină Huawei de la dezvoltarea rețelei 5G

Razvan Diaconu

Germania urmează să adopte o poziție mai dură împotriva gigantului chinez Huawei, blocându-i practic accesul la dezvoltarea rețelei naționale 5G. Euractiv citează un material publicat… Mai mult

Europa

BCE ar putea urma exemplul Fed în ceea ce privește țintirea inflației

Vladimir Ionescu

Preşedintele Băncii Centrale Europene, Christine Lagarde (foto), a anunţat că va fi analizată o strategie care să permită temporar creşterea inflaţiei peste ţinta actuală, transmite… Mai mult