vineri

19 aprilie, 2024

3 iunie, 2020

Producătorii de gaze naturale acuză Autoritatea Naţională din domeniul Energiei (ANRE) că nu respectă, în elaborarea reglementărilor, ceea ce a convenit în consultările cu aceștia.

Exemplul oferit de producători ar fi acela că ANRE nu a respectat proporţia convenită privind vânzarea obligatorie pe piața internă a 20% din volumul producției, atunci când a emis Ordinul 79 / 2020 cu acest subiect.

Proporţia a crescut la 30%, „inexplicabil şi fără argumente”,  în textul final al reglementării ulterioară consultărilor, potrivit informaţiilor furnizate de Federaţia Patronală Petrol şi Gaze (FPPG), și potrivit unei scrisori a FPPG adresate autorităţilor..


În plus, condiţiile impuse înseamnă vânzarea sub costul de producţie,  fără ca acest fapt să ducă la scăderea preţurilor la consumator, în contextul în care acest aşa numit „gas realease program” (GPR) va intra în vigoare la 1 iulie, odată cu liberalizare pieţei.

Preţul de plecare impus la licitaţiile de vânzare nu are legătură cu piaţa internă, fiind de maxim 95% din cotația prețului gazelor  de la Central European Gas Hub (CEGH, Baumgarten – Austria), în loc ca referinţa să fie preţul mediu ponderat al tranzacţiilor la nivel național, mai reprezentativ pentru piaţa internă, susţine FPPG.

ANRE nu a ţinut seama nici de ponderarea unor costuri suplimentare faţă nivelul CEGH, cum ar fi costul transportului gazelor de la Baumgarten, dacă tot este acest  hub luat ca referinţă.

ANRE nu și-a precizat poziția față de aceste acuzații, poziție solicitată de cursdeguvernare.ro, până la ora publicării articolului. Ulterior, ANRE doar a menționat că supune consultării publice toate reglementările cu impact major în piața de energie, dar în final decizia îi aparține.

 Câştigător din nou: Gazprom


Cuvântul cel mai greu  în stabilirea preţurilor de referinţă de la Baumgarten îl au preţurile gazelor ruseşti, produse la costuri reduse.

Astfel că producătorii români sunt nevoiţi să vândă mult sub propriile costuri de producţie, potrivit informaţiilor de producători.

În prezent licitaţia ar stabili preţuri de 23 lei / MWh, în timp ce costurile de producţie ale celor doi mari producători autohtoni sunt de 46 – 48 lei /MWh, potrivit informaţiilor de piaţă.

Producătorii români nu exclud posibilitatea ca gazele româneşti vândute sub costuri să fie exportate şi apoi reimportate la preţuri mai mari.

FPPG: ANRE nu protejează nici piaţa, nici consumatorii

Scrisoarea FPPG relevă faptul că scăderea prețurilor de vânzare a producătorilor nu va fi urmată și de cea a prețurilor finale la consumator.

„Nu există nicio garanție asupra reflectării scăderii de preț în prețul final la consumatorii din România, astfel încât beneficiile pentru aceștia vor fi minime sau chiar inexistente”, spune documentul citat, întărit pe parcursul discuţiilor la evenimentul de miercuri, desfăşurat în sistem Chatham House.

Faptul este ilustrat, de altfel, de ofertele făcute de furnizorii de gaze naturale cu ocazia liberalizări pieței de la 1 iulie.

Prețurile din ofertele cunoscute până acum nu sunt diferite decât marginal față de cele actuale, chiar dacă ofertele au fost făcute în condițiile Ordinului 79.

Dincolo de dorința furnizorilor de a-și majora profitul (cumpără ieftin de la producători și vând la preț multiplicat de 3 – 4 ori pe componenta de preț a gazului ca marfă), împotriva ieftinirii gazelor au mai lucrat deja OUG 114 și reglementări anterioare ale ANRE (obligațiile de înmagazinare).

OUG 114 şi reglementările ANRE sunt puse la originea creşterii importurilor de gaze naturale, deşi România se numără printre cei mai mari producători din UE.

Prețurile pe piața liberă din România au crescut până anul trecut peste cele din import, din cauza plafonării decise de OUG 114. Gazele înmagazinate anul trecut și neconsumate, în cea mai mare parte, în iarna trecută, pun presiune ascendentă pe prețuri.

(Citiţi şi: „Importurile de gaze naturale din decembrie 2019, cu 12% mai mari decât în decembrie 2018”)

De altfel, nici nu ar merita schimbat furnizorul pentru diferențe de până la 10 lei / MWh, față de prețurile reglementate actuale de 125 – 134 lei / MWh (fără TVA, în funcție de regiune și inclusiv toate celelalte componente în afară de cea a costului mărfii) – spun specialiștii.

Lucrurile se complică în cazul consumatorului casnic mare consumator de gaze pentru o centrală de încălzire și apă caldă.

Altfel, scrisoarea FPPG sumarizează și alte „efecte negative” ale reglementărilor FPPG:

  • „impunerea obligației în sarcina producătorilor de a oferta sub costurile de producție, care vor încălca astfel dispozițiile legale, fiind puși în situația și de a vinde în aceste condiții, în măsura în care concurența din partea cumpărătorilor va fi limitată”;
  • „stabilirea unui preț de pornire pentru anul 2020 la un nivel care este cu mult sub nivelul prețului actual de piață din România” (…), care „reprezintă mai puțin de 50% din nivelul prețurilor corespondente din anul precedent”;
  • cu prețuri de referință care nu reflectă condițiile reale de piață din România, nu va crește încrederea participanților la piață în aceste prețuri și nici nu va crește lichiditatea în piață – obiectivul principal al unui astfel de program de ofertare;
  • În fine şi nu neapărat pentru că grija ANRE ar trebui să fie încasările statului, reglementările Autorităţii duc la „scăderea semnificativă a contribuțiilor la bugetul de stat, în special a veniturilor din impozitul pe venitul suplimentar înregistrat în urma liberalizării pieței, dar și din alte impozite și taxe”.

FPPG spune că producătorii înşişi au propus de mai multă vreme înlocuirea cu „gas release program” a obligaţiei din legea de specialitate de tranzacţionare a 50% din vânzări pe bursele interne. Dar nicăieri în lume nu s-ar întâlni proporții atât de mari.

Argumentul că astfel s-ar spori lichiditatea pieței nu este valabil. Piața internă este acoperită în proporție de 90% de Romgaz (SNG) și OMV Petrom (SNP).

Replica integrală a ANRE:

„Având în vedere urgența cu care ne solicitati un răspuns, vă facem precizarea că institutia noastră a avut, pe site-ul propriu, în consultare publică, întreg pachetul de documente care au stat la baza Ordinului nr. 79/2020 care se refera la obligația de a oferta gaze naturale pe piețele centralizate din România. Menționăm, de asemenea, că, ANRE supune consultării publice toate reglementările care vor avea impact major în piața de energie, dar în final decizia aparține membrilor Comitetului de reglementare. În acest context, reprezentanții ANRE au purtat corespondență cu toți operatorii din sector care au formulat propuneri și observații la respectivul Proiect de Ordin, inclusiv cu FPPG”.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: