joi

28 martie, 2024

15 august, 2022

În România nu există linii unde trenurile electrice promise de Sorin Grindeanu să poată atinge 200 km/h. „Ministrul Grindeanu se laudă pe persoană fizică, folosind poze din Elveția, că o instituție a statului (ARF) a trimis „spre SICAP” o licitație de rame electrice care pot atinge 200 km/h și indică rutele pe care vor fi puse”, potrivit Asociației Pro Infrastructură.

„Pe porțiuni lungi din aceste trasee viteza maximă este sub 100 km/h. (…) În România nu există linii unde trenurile pot atinge 200 km/h și, probabil, nici nu vor exista mai devreme de 20 de ani. Viteza maximă a trenurilor autohtone este 160 km/h, pe aproximativ 170 km din cei 225 km de pe București-Constanța”, spune o postare facebook a Asociației Pro Infrastructură.

Lucrările de reconstrucție întârziate cu câte 5-8 ani ar trebui să adauge  475 km cu viteză maximă 160 km/h pe coridorul Brașov-Curtici. „Sistemul arhaic de semnalizare”, trebuie să fie înlocuit ca mecanicii să poată vedea la timp semnalele luminoase la viteze de peste 160 km/h.


Uniunea Europeană impune și finanțează sistemul de semnalizare ERTMS/ETCS și, „teoretic, noi îl avem instalat pe Ghioroc-Curtici și în curs de instalare pe Sighișoara-Simeria, dar practic a funcționat doar câteva zile pe zona pilot Buftea-Periș. Lipsa de interes pentru ERTMS din întreaga industrie feroviară, de la CFR SA la operatorii privați, nu ne dă speranțe că se va depăși curând pragul de 160 km/h”, constată Asociația Pro Infrastructură.

Heirupismul și realitatea

Trecerile la nivel sunt un alt factor major: cresc foarte mult timpul de așteptare pentru șoferi dacă viteza maximă pe calea ferată este ridicată la 200.

Proiectele de reconstrucție de sute de milioane de euro pe coridorul Constanța-Curtici au prevăzut, inexplicabil, păstrarea multor treceri la nivel, inclusiv cu drumuri județene sau naționale! Chiar și studiile de fezabilitate aflate acum în derulare pe Ploiești-Vicșani și Pașcani-Iași nu desființează toate trecerile la nivel cu drumuri județene.

Spre comparație, în Germania mai există doar 9 treceri la nivel pe linii de 200 km/h, toate cu drumuri locale sau agricole.


Este aproape indecent să vorbim de asemenea viteze în timp ce, cu toate reconstrucțiile faraonice de 160 km/h, unele finalizate în sfârșit după 10 ani de execuție, altele în lucru și deja întârziate, altele în pregătire, restul rețelei CFR este aproape de colaps, mare parte având scadență la reparație capitală.

Asociația Pro Infrastructură cere Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) „să explice public cum a ajuns la concluzia că țara noastră trebuie să achiziționeze rame electrice de 200 km/h.”

Promisiunile ministrului

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu spune într-o postare Facebook: cele 20 de trenuri electrice vor asigura transportul pe următoarele rute:

  • Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov
  • Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Târgu Jiu – Craiova – Calafat
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Iași
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Suceava
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Iași
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Suceava
  • Galați – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Iași – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Suceava – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Giurgiu – București – Ciulnița (Slobozia) – Călărași

Serviciile vor fi oferite inițial pe liniile deja electrificate la momentul punerii în circulație a trenurilor, dar se vor extinde pe măsură ce vor fi electrificate și alte rute (Cluj Napoca – Oradea, București – Giurgiu, Constanța – Mangalia).

„Trenurile se vor putea deplasa cu o viteză maximă de 200 km/h și vor oferi o capacitate de transport de minimum 160 locuri fixe (clasa întâi și clasa a doua) și minim 160 locuri în picioare”, spune Sorin Grindeanu.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: