sâmbătă

25 mai, 2024

27 decembrie, 2021

Nivelul tarifelor aplicate pentru efectuarea serviciului de transport local, judeţean sau interjudeţean de persoane prin curse regulate trebuie să constituie criteriul principal de atribuire a licențelorde traseu, conform unei decizii a Consiliului Concurenței.
În lipsa aplicării acestei reguli, sunt favorizați operatorii existenți în piață, ceea ce împiedică îmbunătățirea calității serviciilor și reducerea tarifelor, explică CC.

În cadrul investigaţiei, Consiliului Concurenţei a constatat că nivelul tarifului/preţului nu a fost prevăzut printre criteriile de atribuire, atât în cazul transportului judeţean, cât şi în cazul celui interjudeţean, deşi au fost acordate drepturi exclusive, a anunţat autoritatea de concurenţă, într-un comunicat transmis luni.

Astfel, menționează CC, criteriile de evaluare a operatorilor de transport în scopul obţinerii licenţelor de traseu pentru transportul judeţean/interjudeţean de persoane prin curse regulate favorizează operatorii existenţi în piaţă.


Din acest motiv , operatorii de transport care ar fi putut să ofere serviciile respective la un nivel de calitate superior (vehicule mai noi, confort sporit, aer condiţionat) şi la un preţ posibil mai mic au fost împiedicaţi să intre pe piaţă.

Consiliul Concurenţei a decis că valabilitatea Programului de transport interjudeţean, precum şi a licenţelor de traseu nu trebuie prelungită de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) mai mult de sfârşitul lunii iunie 2023 (termen prevăzut în Ordinul ministrului transporturilor pentru prelungirea valabilităţii Programului de transport) deoarece încalcă legislaţia în domeniul concurenţei, blocând accesul pe piaţă a unor noi operatori de transport.

Prin prelungirea nejustificată a valabilităţii licenţelor de traseu se consolidează poziţia dominată a operatorilor existenţi în piaţă, poziţie dată de exclusivitatea deţinută de aceştia pe cursele/traseele operate. Practic, prin prelungirea licenţelor de traseu, operatorii nu au fost motivaţi să investească în dotarea cu vehicule noi.

Măsurile impuse de Consiliul Concurenței:

  • Autoritatea de concurenţă consideră că trebuie stabilite criterii de calificare şi selecţie clare, obiective şi nediscriminatorii. Astfel, pe lângă necesitatea unor mijloace de transport care respectă normele de poluare, trebuie avute în vedere şi alte criterii de atribuire, precum: nivelul de siguranţă în trafic, gradul de confort al autovehiculului, accesibilitate pentru persoane cu dizabilităţi şi, mai ales, nivelul tarifului de călătorie.
  • Trebuie eliminată condiţia obţinerii acordului operatorului de transport rutier pentru a se actualiza programele de transport judeţean, interesul cetăţenilor, fiind pe primul loc. În acelaşi timp, aceste prevederi încalcă reglementările în domeniul concurenţei deoarece condiţionează intrarea pe piaţă a unor noi operatori, care pot oferi servicii de calitate superioară, de acordul altor operatori din piaţă, competitori.
  • CC solicită MTI să finalizeze, în maxim 15 luni, noua procedură de atribuire a serviciilor de transport rutier de persoane prin servicii regulate la nivel interjudeţean: fie prin mijloace concurenţiale, conform dispoziţiilor legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice; fie prin deschiderea completă a pieţei transportului interjudeţean, în sensul acordării licenţelor de traseu tuturor solicitanţilor care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie şi care, totodată, respectă condiţiile şi graficul de circulaţie stabilite de autoritate, fără a fi acordate exclusivităţi pe trasee şi/sau curse.
  • Consiliul Concurenţei recomandă Parlamentului şi Guvernului României să nu mai fie emise acte normative prin care să se prelungească valabilitatea Programelor de transport, indiferent dacă acestea sunt judeţene sau interjudeţene.
  • Orice modificare a legislaţiei în domeniul transporturilor trebuie să prevadă expres faptul că nivelul tarifelor aplicate de către transportatori pentru efectuarea serviciului de transport local, judeţean sau interjudeţean de persoane prin curse regulate va constitui criteriul principal de atribuire concurenţială atunci când operatorilor li se acordă exclusivitate pe curse şi/sau trasee.
  • CC a transmis către consiliile judeţene, organismele responsabile cu organizarea noilor proceduri de atribuire a traseelor din programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate la nivel judeţean, un set complex de recomandări care să asigure şi să menţină concurenţa pe această piaţă.

În prezent, pe trasee pot exista vehicule care la data realizării atribuirii, în speţă anul 2013, aveau deja o vechime de peste 15 ani (vechime ce depăşeşte durata normală de funcţionare de maxim 9 ani).

Investigaţia Consiliului Concurenţei a fost declanşată, din oficiu, ca urmare a refuzului Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) şi MTI de a respecta avizul negativ transmis de autoritatea de concurenţă cu privire la Proiectul de ordin pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi funcţionarea transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate la nivel judeţean şi punerea acestuia în practică prin publicarea în Monitorul Oficial.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: