joi

28 martie, 2024

31 iulie, 2013

Modalitatea concretă și procedura de privatizare a CFR Marfă se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor și a Guvernului, prevede o hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Țării făcută publică, miercuri, de Administrația Prezidențială, pe site-ul oficial.

Hotărârea CSAT a fost făcută publică după ce premierul Ponta i-a cerut președintelui Băsescu să convoace CSAT pentru a da un aviz privind finalizarea procedurii de privatizare a CFR Marfă, însă șeful statului a refuzat, susținând că CSAT nu poate da avize după încheierea unor proceduri de privatizare.

Hotărârea a fost adoptată de CSAT în 5 februarie 2013, pentru avizarea unei Hotărâri de guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă și a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.


CSAT mai decide în hotărârea sa ca Ministerul Transporturilor să includă în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul de obligă, sub sancțiunea rezoluțiunii contractului și plata unor daune interese, să mențină obiectul de activitate al CFR Marfă pe toată durata existenței companiei.

De asemenea, MT trebuia să oblige cumpărătorul CFR Marfă ca, după privatizare, compania să-și respecte angajamentele de natură strategică privind: nevoile de apărare a țării, transportul trupelor și materialelor militare, angajamentele României față de NATO și față de SUA.

(Descarcă de AICI Hotărârea CSAT privind privatizarea CFR Marfă)

O altă hotărâre a CSAT, din 27 septembrie 2012, prevede că Consiliul dă avize privind procese de privatizare numai în cazul în care Guvernul emite o hotărâre de interzicere a tranzacției respective, din motive ce țin de siguranța națională.

Conform hotărârii CSAT privind aplicarea Legii concurenței, în anumite cazuri, Consiliul Concurenței comunică CSAT ”operațiunile susceptibile să fie analizate din punctul de vedere al siguranței naționale”.


În urma acestei comunicări, dacă este cazul, structurile din sistemul de siguranță națională face verificări privind operațiunile respective, cum ar fi privatizările.

”Rezultatul evaluării și propunerile rezultate se supun analizei Consiliului Suprem de Apărare a Țării în prima ședință convocată potrivit art. 6, alin. (1) din Legea nr. 415/2002 privind organizarea și funcționarea CSAT, în situația în care se propune emiterea unei hotărâri de guvern prin care operațiunea să fie interzisă”, se arată în hotărârea CSAT.

(Descarcă de AICI Hotărârea CSAT privind concurența)

Săptămâna trecută, Guvernul a adoptat o hotărâre privind îndeplinirea condițiilor de privatizare a CFR Marfă cu Grup Feroviar Român.

Guvernul a transmis, însă, la Cotroceni hotărârea, cerând ca președintele Băsescu să convoace CSAT în vederea unui aviz privind privatizarea CFR Marfă.

”Astăzi aprobăm hotărârea de guvern cu CFR Marfă, că văd că nu poate să doarmă adversarul nostru politic. Sigur că-mi asum răspunderea, n-am fugit niciodată de răspundere. Aprobăm hotărârea de guvern, o trimitem la CSAT spre aviz, că dacă preşedintele ştie ceva ce noi nu ştim, nu trebuie să ne lase să greşim, trebuie să spună”, declara atunci premierul Victor Ponta.

Istoricul schimbului de replici Cotroceni-Victoria cu privatizarea CFR Marfă

Decizia Guvernului de a cere un aviz al CSAT a venit după ce președintele Traian Băsescu a decis să amâne emiterea unui decret prezidențial privind propunerea PNL pentru postul de ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi.

Astfel, președintele l-a obligat pe premierul Ponta să rămână o lună și jumătate ministru interimar al Transporturilor, cerându-i prim-ministrului să-și asume finalizarea privatizării CFR Marfă.

”Dată fiind conjunctura de la Transporturi, singura soluţie corectă este ca ministrul interimar al Transporturilor, care cunoaşte şi public a apreciat procesul de privatizare la CFR Marfă, să rămână în funcţie măcar până la semnarea contractului, a contractului de privatizare”, a afirmat Traian Băsescu.

Băsescu a ridicat un semn de întrebare față de succesul privatizării, susținând că GFR caută credite bancare ”cu oarecare disperare”, pentru achitarea celor 200 de milioane de euro pentru CFR Marfă.

În replică, premierul Ponta i-a cerut șefului statului ca, în calitate de președinte al CSAT, să se exprime privind finalizarea privatizării.

“Evident, aşa cum a fost şi la momentul aprobării începerii demersurilor, mergem la CSAT, informăm. Dacă ştie preşedintele ceva ce noi nu ştim, dacă s-a uitat prin conturile firmelor, cred că în CSAT, într-un cadru legal, ne poate spune şi, sigur, mergem mai departe sau, dacă e ceva rău, ce noi nu ştim, sunt convins că nu ne va lăsa să perseverăm în greşeală”, a declarat Victor Ponta.

Președintele Băsescu a refuzat să convoace CSAT, arătând că acest consiliu nu are în atribuții să dea avize asupra unor privatizări, după ce au fost efectuate licitațiile.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: