sâmbătă

13 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

2 aprilie, 2014

Preşedintele Traian Băsescu i-a transmis, miercuri, preşedintelui Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea, o scrisoare în care le solicită parlamentarilor să respingă prevederea din OUG 111 care introduce suprataxa de 7 eurocenţi pe litrul de carburant.

Şeful statului continuă demersurile pentru a încerca blocarea supraaccizei de 7 eurocenţi, taxă ce a intrat deja în vigoare, la 1 aprilie.

Suprataxa a fost introdusă în OUG 111/2013, care se află la Parlament, pentru aprobare prin lege.


Până acum, şeful statului i-a cerut public premierului Victor Ponta, în mai multe intervenţii, renunţarea la noua acciză, şi i-a trimis acestuia două scrisori în care şi-a argumentat solicitarea.

În opinia preşedintelui Traian Băsescu, cei 7 eurocenţi pe litrul de carburant vor duce la creşterea inflaţiei şi vor împovăra nu numai firmele, ci şi populaţia. Suprataxa este inutilă, deoarece banii care s-ar putea colecta prin noua taxă pot fi luaţi de la mai multe capitole din buget, în special de la Ministerul Dezvoltării, condus de Liviu Dragnea, unde au fost alocaţi cu scopuri electorale mai multe sume.

Vă prezentăm integral scrisoarea trimisă de şeful statului, preşedintelui Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea:

„Stimate domnule Președinte Valeriu-Ștefan Zgonea,


În ședința de marți, 1 aprilie 2014, plenul Camerei Deputaților a decis retrimiterea la Comisia pentru buget, finanțe și bănci a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 111/2013 pentru reglementarea unor măsuri fiscale şi pentru modificarea unor acte normative (PL-x nr. 67/2014), fapt care va conduce la o întârziere în ceea ce privește finalizarea procedurii legislative în legatură cu acest proiect de lege.

Începând cu data de 1 aprilie 2014, una dintre măsurile reglementate prin această ordonanță, respectiv creșterea accizei la carburant cu 7 eurocenți, își produce efectele. Introducerea creșterii de acciză cu 7 eurocenți are efecte negative majore atât la nivelul populației, cât și la cel al mediului de afaceri. Efectele se vor reflecta în întreg lanțul economic, prin scăderea consumului, scăderea profitabilității companiilor și, implicit, scăderea încasărilor la bugetul de stat.

Consider că această taxă este introdusă doar pentru că asigură fonduri la dispoziția domnului Liviu-Nicolae Dragnea, ministrul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, pentru a-i distribui baronilor locali în scopuri electorale.

Din aceste motive, vă rog să respingeți prevederile referitoare la acciza de 7 eurocenți din Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 111/2013 şi să luaţi în analiză şi în dezbaterea dumneavoastră alternativele pe care vi le propun mai jos.

Soluţiile pe care vă rog să le aveți în vedere menţin România în parametrii de final de an agreaţi de România cu Fondul Monetar Internațional, Comisia Europeană și Banca Mondială în cel de-al treilea program economic preventiv semnat. Soluțiile sunt după cum urmează:

1. eliminarea sumei de 1,2 miliarde de RON, care a fost alocată suplimentar faţă de bugetul anului anterior, având în vedere că bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice are alocat, în plus faţă de anul 2013, o sumă în valoare de 1,214 miliarde RON, reprezentând o creştere de 33,86%, aferentă subprogramelor „Modernizarea satului românesc”, „Regenerare urbană” şi „Infrastructură judeţeană”, care sunt eligibile în cadrul programelor europene de finanțare alocate României (2007 – 2013, precum și 2014 – 2020).

2. ajustarea bugetului Ministerului Finanțelor Publice cu 600 de milioane de lei; în bugetul Ministerul Finanţelor Publice, la capitolul „Dobânzi”, a fost alocată o sumă de 10,11 miliarde RON, în creştere cu 5,38% faţă de suma stabilită pentru 2013. Contextul economic global şi disponibilităţile de lichidităţi pe piaţă permit Ministerului Finanţelor Publice să se împrumute la costuri mai scăzute față de anul 2013 şi pe maturităţi mai lungi, dar și că suma care trebuie finanţată pentru anul 2014 este mai mică decât cea pentru anul 2013.

3. realizarea unei evaluări corecte a veniturilor care pot rezulta din introducerea „impozitului pe construcţii”, măsură care duce la extinderea bazei de impozitare asupra construcţiilor și urmărește să sporească veniturile bugetare; suma estimată a fi colectată prin aplicarea acestui impozit, respectiv de 488 de milioane RON, este semnificativ subevaluată; calculele de specialitate estimează o sumă de minimum 2 miliarde RON aferentă anului 2014.

4. evaluarea corectă a veniturilor aferente taxei instituite prin Ordonanţa de guvern nr. 7/2013; ordonanța a introdus taxarea cu 60% a veniturilor suplimentare obţinute de producătorii de gaze în urma liberalizării preţurilor. Guvernul îşi propune, pentru anul 2014, să colecteze suma de 290,9 milioane RON; în realitate, luând în calcul producţia de gaze estimată pentru anul 2014 şi graficul de dereglementare a preţurilor la gaze naturale, reiese un venit estimat de 1 miliard RON.

În cazul în care veți lua în considerare aceste soluții, care pot fi aplicate imediat și/sau cu ocazia primei rectificări bugetare, introducerea accizei de 7 eurocenți nu va mai fi necesară.

Acciza intrată în vigoare în data de 1 aprilie 2014, produce efecte nocive pentru mediul economic, dar și pentru populația României.

Guvernul intenționează să reglementeze restituirea a 4 eurocenți din acciză de la bugetul de stat transportatorilor rutieri, creând, astfel, premisele unui tratament discriminatoriu față de ceilalți transportatori, cum ar fi: aerieni, feroviari și maritimi, cărora această rambursare nu le va fi aplicabilă. Trebuie menționat că schema de compensare a transportatorilor rutieri implică un cost foarte mare de administrare, atât uman, cât și financiar, iar potențialul risc de fraudare este unul extraordinar de mare. Așa cum a fost propusă, schema de compensare a accizei este greu de aplicat, creând probleme de conformare beneficiarilor.

În sectorul agricol, ministerul de resort a anunțat compensarea creșterii accizei la motorină prin subvenționarea majorării costului cu fonduri provenite de la bugetul de stat.

După cum se poate observa, întreprinzătorii mici și mijlocii nu beneficiază de această facilitate fiscală. Populația României nu beneficiază nici ea de această facilitate, mai ales în contextul în care în nivelul de trai al românilor nu se reflectă încă rezultatele statistice neașteptat de bune ale anului 2013.

În concluzie, putem afirma că această taxă este abuzivă și profund nocivă pentru o mare parte a mediului economic și populație. Odată cu intrarea în vigoare a Ordonanței privind compensarea parțială în cazul transportatorilor rutieri, această taxă devine și discriminatorie.

Stimate domnule Președinte,

Vă rog să luați în considerare elementele prezentate mai sus și să respingeți cât mai repede cu putință prevederile referitoare la acciza de 7 eurocenți din Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de Urgenţă a Guvernului nr. 111/2013, ordonanță care în acest moment își produce efectele negative asupra populației României și mediului economic.

Fac un apel la dumneavoastră ca, împreună cu parlamentarii majorității din arcul guvernamental, să puneți interesul românilor mai presus de interesul baronilor locali.

 

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Deceniul banilor ieftini (dobânzi mici sau foarte mici la creditele pe termen lung)pentru state  tocmai s-a încheiat . A fost (sau ar fi fost) o perioadă extrem de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: