Președintele ANAF - alarmă oficială: Sistemul informatic al Fiscului stă să crape - CursDeGuvernare.ro
miercuri

27 octombrie, 2021

Președintele ANAF – alarmă oficială: Sistemul informatic al Fiscului stă să crape

14 februarie, 2017

Președintele ANAF, Bogdan Nicolae Stan (foto), anunță marți, prin intermediul unui comunicat de presă, că ”sistemul informatic al ANAF funcționează în prezent la o capacitate de 99%, cu mult peste recomandarile tehnice de maximum 70%, ceea ce poate conduce la blocarea întregii activități a instituției, pe o perioadă nedeterminată.”

Motivele situației prezente transmise de ANAF :

  • ”din anii 2012 – 2013 au încetat investițiile importante în infrastructura (hardware, software, infrastructura fizică suport), în pofida recomandărilor ferme din Acordul de Împrumut dintre România și BIRD (Legea 212/2013) destinat Proiectului de Modernizare a Administrației Fiscale”
  • ”în ultimii ani, banii alocați instituției în scopul investițiilor IT nu au fost utilizați decât într-o proporție inadmisibil de scăzută”
  • nu există la nivelul ANAF niciun contract în derulare pentru întreținerea infrastructurii hardware, software și de comunicații”

În perioada reclamată de Bogdan Stan,  președinți ai ANAF au fost:

  • Sorin Blejnar – 6 ianuarie 2009 – 17 aprilie 2012
  • Șerban Pop – 17 aprilie 2012 – 22 aprilie 2013
  • Gelu Ștefan Diaconu – 25 aprilie 2013 – 11 februarie 2016
  • Dragoș Doroș – 17 martie 2016 – 10 ianuarie 2017

cursdeguvernare.ro a publicat, în 2015, o analiză a programului de modernizare al Fiscului derulat cu Banca Mondială, din documentele oficiale ale finanțatorului programului reieșind întârzierea severă cu care autoritățile române implementează acest proiect.

(Citiți și: ”Credit de 91 de milioane, reformare de 5%: Reorganizarea ANAF în proiectul cu Banca Mondială”)

Reacția șefului ANAF de la acea dată, Gelu Diaconu, a fost de a nega informațiile prezentate, informații care, astăzi, își găsesc confirmarea din cea mai autorizată sursă- actualul șef al ANAF.

Comunicatul ANAF transmis  azi, 14 februarie 2017 :

Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, domnul Bogdan-Nicolae Stan, atrage atenția asupra lipsei investițiilor, atât în sistemul informatic al institituției, cât și în serviciile de întrețtinere, în ciuda creșterii continue a solicitărilor pentru noi aplicații și a volumului de muncă al Direcției de Tehnologie a Informației din cadrul ANAF.

Conducerea ANAF a constatat că din anii 2012 – 2013 au încetat investițiile importante în infrastructura (hardware, software, infrastructura fizică suport), în pofida recomandărilor ferme din Acordul de Împrumut dintre România și BIRD (Legea 212/2013) destinat Proiectului de Modernizare a Administrației Fiscale. Potrivit acestui Proiect, România s-a angajat la momentul împrumutului că va asigura continuitatea funcționării în bune condiții a sistemului informatic existent, până la achiziționarea unui nou sistem informatic de administrare a veniturilor (RMS Cots). Precizăm că, în acest moment, nu există la nivelul ANAF niciun contract în derulare pentru întreținerea infrastructurii hardware, software și de comunicații.
Consecințele acestei stări de fapt sunt deosebit de grave, mai ales în perioadele de vârf de activitate (cele din jurul datelor de depunere a declarațiilor fiscale și de plăți a impozitelor), deoarece provoacă sincope în funcționarea sistemului informatic. Aceste sincope pot genera oprirea parțială sau totală a unor activități fundamentale ale ANAF, sau chiar pierderi de date din sistem. De asemenea, defectarea serverelor sau a componentelor de comunicații din teritoriu, implică alte riscuri de blocare a activității. Președintele ANAF constată că în ultimii ani, banii alocați instituției în scopul investițiilor IT nu au fost utilizați decât într-o proporție inadmisibil de scăzută. Consecința neutilizării sistematice a bugetului este, din păcate, o alocare sub necesitățile menținerii în funcțiune a sistemului informatic în acest an, lucru pe care președintele ANAF l-a adus la cunoștința ministrului Finanțelor Publice.


Sistemul informatic al ANAF funcționează în prezent la o capacitate de 99%, cu mult peste recomandarile tehnice de maximum 70%, ceea ce poate conduce la blocarea întregii activități a instituției, pe o perioadă nedeterminată .

În baza Memorandumului semnat cu Banca Mondială, semnat în 2013, pentru modernizarea sistemului informatic, Agenția s-a angajat totodată să pună bazele unui Centru de Date echipat corespunzator, demersul fiind încă nefinalizat.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

O altă problemă cu care se confruntă ANAF este întarzierea achiziționării de servicii de mentenanță, întreținere și reparații pentru Unitatea de Imprimerie Rapidă a Agenției Fiscale, fapt ce a generat îngreunarea organelor fiscale teritoriale cu activități de printare, împlicuire și expediere a tuturor actelor administrative și de executare, ceea ce poate afecta încasările bugetare.

Ținând cont de situația critică constatată în funcționarea sistemului informatic central al ANAF, președintele Bogdan – Nicolae Stan i-a adresat o informare domnului Sorin Grindeanu, prim-ministru al României.

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Eu primesc de cativa ani prin email deciziile si le stochez, nu le mai printez. In spatiul virtual privat insa am numai cele de impozit nu si cele de CASS, dar inspectoarea de la ANAF imi trimite prin email si ii confirm tot prin email primirea. Functioneaza foarte bine. Cred ca intr-o tara in care multi din cei care au astfel de decizii de primit foarte probabil au cel putin smartphone (daca nu si calculator) deci si email nu prea ar mai trebui sa trimita hartii decat daca ma someaza …

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Eu primesc de cativa ani prin email deciziile si le stochez, nu le mai printez. In spatiul virtual privat insa am numai cele de impozit nu si cele de CASS, dar inspectoarea de la ANAF imi trimite prin email si ii confirm tot prin email primirea. Functioneaza foarte bine. Cred ca intr-o tara in care multi din cei care au astfel de decizii de primit foarte probabil au cel putin smartphone (daca nu si calculator) deci si email nu prea ar mai trebui sa trimita hartii decat daca ma someaza …

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr