fbpx

La obiect

Valul 4 ante portas: la ce se așteaptă autoritățile și experții și ce măsuri pregătesc

Peste o săptămână începe noul an școlar, pe fondul unei rate de vaccinare anti-Covid de numai 35% din populația adultă, în condițiile în care valul… Mai mult

07.09.2021

Digital

Digitalizarea Sănătății a pornit din Vest: 3 județe au cloud comun și caută soluții eHealth

Trei Direcții Județene de Sănătate Publică din vestul țării – Arad, Timiș și Hunedoara – au reușit în 30 de zile, cu ajutorul STS, să… Mai mult

07.09.2021

Evenimentul

Miniștrii USR-PLUS și-au anunțat demisiile – guvernul Cîțu s-a rupt sub privirile președintelui Iohannis

Miniștrii USR PLUS au anunțat luni seară, cu demisiile în mâini, decizia de a se retrage din Guvernul Cîțu, mișcarea fiind aprobată de Biroul Politic… Mai mult

06.09.2021

La obiect

Creșterea comerțului se stabilizează – rămâne discrepanța severă față de evoluția PIB

Vânzările cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) au înregistrat în luna iulie 2021 o creștere de 6,1% pe seria brută față de luna precedentă, potrivit… Mai mult

06.09.2021

Just Business

Prăbușirea industriei auto europene trage la fund industria românească

de Cristian Grosu , 17.3.2020

Ford România își închide fabrica de la Craiova din 19 martie până pe 5 aprilie, ca urmare a politicii companiei mamă privind fabricile din Europa – salariații fiind trecuți în șomaj tehnic. Între 12 și 20 de furnizori locali depind de fabrica de la Craiova.

Volkswagen a anunțat marți că își închide și ea fabricile ”pentru 2-3 săptămâni”, la fel Peogeot.

Potrivit informațiilor cursdeguvernare.ro, de la reprezentanți ai industriei prelucrătoare din România, Daimler-Audi se pregătește să închidă săptămâna viitoare: nicio comandă nouă de o săptămână.

De aceste mari supebranduri și companii, atârnă filialele din România și activitatea lor de producție de piese: Draexlmayer, Schaeffler,  sau compania românească Compa, la fel companiile furnizoare locale, care angajează sute de mii de locuri de muncă.

Închiderea sau suspendarea intempestivă a activității poate trage la fund companiile locale care, dacă nu vor fi plătite înainte de suspendarea activității, intră în insolvență.

Cauza nu are o legătură directă cu epidemia de coronavirus, ci e compusă din două accente economice: ruperea lanțurilor de producție la nivel global și scăderea drastică și bruscă a comenzilor, în unele cazuri cu 90%.

(Citiți și: ”Analiză / Ruperea lanțurilor de aprovizionare globale arată Europei cât de dependentă este de China”)

Într-un comunicat remis presei, Camera de Comerț Român-Germană propunea, marți, soluția ”nemțească” la problema concedierilor care se anunță: ”kurz Arbeit” – număr de ore lucrate mai puține, alternând cu zile libere și de șomaj tehnic, pentru a traversa viitoarele luni cu toți salariații rămași pe statul de plată, salariați care au fost găsiți sau formați atât de greu.

Dar situația se schimbă de la o oră la alta, iar lipsa comenzilor și menținerea fracturilor la aprovizionare duc fie la anunțuri privind închiderea de noi fabrici, fie la prelungirea suspendării temporare a activității.

Industria prelucrătoare din România – în principal a pieselor de schimb pentru auto, care ne-a făcut ”atelierul Europei” în perioada de tranziție – adică forța de tracțiune a economiei robuste și a exporturilor, dă de circa un an semne de oboseală:

În luna ianuarie 2020, producția industrială a scăzut cu 3,1%, scădere pentru a 8-a lună consecutiv, după 2 scăderi abrupte de 7%, respectiv 7,7% în august și octombrie-noiembrie 2019: în principal din scăderea comenzilor.

Pe total anul 2019, industria a avut o contribuție la PIB de 23%, însă, pentru prima oară de la criză încoace, contribuția la creșterea economică a fost negativă – de minus 1,8pp.

Șansa companiilor românești care atârnă de producția europeană de automobile sunt ajutoarele de stat anunțate în principal de Germania – care pune pe masă 550 de miliarde de euro pentru susținerea companiilor sale. Între acestea, și industria auto germană, finanțări care ar putea contamina în mod pozitiv firmele producătoare de componente și furnizorii din România. Ar putea – pentru că prioritate vor avea fabricile din Germania.

De asemenea, Spania a anunțat și ea ajutoare de stat de 200 de miliarde de euro.

La fel, BCE a pus la dispoziția băncilor din zona euro 109 miliarde, cu dobânzi negative, în speranța că băncile vor susține economia europeană.

Ambele măsuri sunt pot avea, însă, efecte temporare: vor păstra pe o perioadă integritatea unor companii, însă nu vor rezolva problema emoției care a dus la scăderea – iar în unele cazuri chiar anularea – comenzilor.

Autoritățile din România trebuie să iasă în mod public cu o evaluare a situației industriei prelucrătoare, cu o prognoză pe termen scurt măcar și cu un plan. Apoi să vedem unde pot fi găsiți și banii.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.3.2020

Lăsați un comentariu


Stiri

RePatriot Summit 2021 (30.09 – 03.10) unește Diaspora cu România. Perioada pentru aplicații este încă deschisă.

Redacţia

Între 30 septembrie și 3 octombrie are loc cea de-a VI-a Ediție a Summitului RePatriot, o inițiativă menită să strângă românii de pretutindeni și să… Mai mult

Europa

Ursula von der Leyen vine la București, dar după Congresul PNL

Victor Bratu

Preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, vine la Bucureşti ca să marcheze aprobarea PNRR pe 27 septembrie, a anunțat vineri Dana Spinanţ, purtător de… Mai mult

Stiri

Peste 37% dintre românii cu „vârstă de muncă” nu au o ocupație plătită – INS

Adrian N Ionescu

Rata de ocupare a populaţiei în vârstă de 20-64 de ani a fost de numai 67,5% în Trimestrul 2 din 2021. Rata de ocupare este… Mai mult

Europa

Reuters: Angela Merkel nu pleacă încă, rămâne interimar până la formarea unui nou guvern german

Razvan Diaconu

După 16 ani în fruntea guvernului federal de la Berlin, Angela Merkel nu candidează la alegerile germane din 26 septembrie. Asta nu înseamnă însă că… Mai mult

Stiri

Franța a suspendat 3.000 de cadre medicale nevaccinate anti-Covid

Razvan Diaconu

Mii de angajați din sectorul sanitar au fost suspendați în Franța din cauza faptului că nu s-au vaccinat antiCovid. Cei suspendați nu își vor mai… Mai mult

Stiri

Transportatorii vin cu camioanele în București pe 29 septembrie, în protest contra ANAF

Vladimir Ionescu

Membrii celor 7 asociații patronale ale transportatorilor rutieri din România vor protesta miercuri, 29 septembrie, inclusiv de la volanul a 500 de camioane, împotriva deciziilor… Mai mult

Europa

Scandal în finanțele internaționale: Actualul șef FMI, acuzat că a crescut artificial cifrele Chinei, Banca Mondială desființează rapoartele Doing Business 2018 – 2020

Iulian Soare

Lideri ai Băncii Mondiale, inclusiv fostul director executiv și actual director executiv FMI Kristalina Georgieva (foto), au aplicat „presiuni nejustificate” asupra personalului pentru a urca… Mai mult