28 februarie, 2014

Programul operaţional pentru dezvoltarea resurselor umane (POS DRU) şi cel pentru creşterea competitivităţii economice (POS CCE) au fost transferate, de la 1 martie, de la Ministerul Muncii, respectiv Economiei la Ministerul Fondurilor Europene. Măsura a fost luată printr-o ordonanţă de urgenţă adoptată miercuri de Guvern.

Instituţia condusă de Eugen Teodorovici va prelua personalul celor două autorităţi de management, dar şi toate drepturile şi obligaţiile acestora, inclusiv litigiile aferente activităţii acestora, precizează un comunicat al ministerului.

Motivul: Pregătirea pentru perioada bugetară 2014-2020 şi uniformizarea salarizării

Motivul principal, spun reprezentanţii pieţei de consultanţă pentru proiecte din fondurile europene, este pregătirea pentru perioada bugetară 2014-2020. Arhitectura instituţională a gestionării fondurilor europene se va schimba, iar o parte dintre aceste schimbări se operează deja.


Potrivit celei de-a doua variante, şi cea mai recentă, a Acordului de Parteneriat, Ministerul Fondurilor Europene ar urma să aibă în subordine autorităţile de management pentru Programul Operaţional capital Uman – echivalentul actualului POS DRU -, PO Creşterea Competitivităţii Economice, PO Infrastructura Mare – pentru proiectele de mediu şi transport – şi cel de Asistenţă Tehnică.

„Eu am propus două ministere la care să fie autorităţile de management, Ministerul Fondurilor Europene şi cel al Agriculturii, acum sunt trei, li se adaugă cel al Dezvoltării Regionale”, spune fostul ministru Leonard Orban. „Raţiunea este necesitatea de a aplica aceleaşi reguli, fie că vorbim despre achiziţiile publice, fie că este vorba despre evaluarea proiectelor, iar ele trebuie aplicate unitar”, a completat acesta.

Modelul este inspirat din cel polonez, care s-a dovedit de succes, spune şi Marian Dobrilă, vicepreşedintele ACRAFE – Asociaţiei Consultanţilor din România pentru Accesarea Fondurilor Europene.

Autorităţile de management se vor afla la Ministerul Fondurilor Europene, însă stategiile vor fi făcute de ministerele care se ocupă de domeniile respective. Este o arhitectură care răspunde şi noii gâândiri europene, de a separa instituţia care face strategia şi politicile publice de finanţatorul acestora.


Momentul ales, susţin surse din piaţă, este din dorinţa de a nu îngreuna accesarea fondurilor europene din noua perioadă bugetară. „Se doreşte o tranziţie uşoară, să nu existe probleme birocratice şi să se poată face de pe acum reglajul fin. Mai bine acum, decât în 2015, când motoarele sunt turate sau ar trebui să fie turate la maximum”, au explicat acestea.

În plus, este şi o chestiune de unificare a salarizării celor care lucrează în autorităţile de management din ministere. Există diferenţe mari, între salariile de 4600-4800 de lei ale celor de la AM POR, de la Ministerul Dezvoltării, şi cei 800-1000 de lei pe care îi câştigă funcţionarii din AM POS DRU sau AM POS CCE.

Implicaţia politică

Există însă şi alte opinii şi mişcarea ar putea fi văzută şi în cheie politică: „Este o mişcare de imagine şi cu tentă politică, nu înţeleg însă pentru cine, dacă pentru prezent sau pentru viitor. Mai degrabă pentru viitor, pentru că nu îl văd pe actualul ministru şi într-un viitor guvern”, spune Ciprian Nicolae, consultant pe fonduri europene.

Toate cele patru programe operaţionale care ar urma să fie gestionate de Ministerul Fondurilor Europene însumează 14, 07 miliarde de euro, cea mai mare alocare pentru un singur minister. Prin comparaţie, dacă propunerea autorităţilor române privind cifrele actuale se menţin şi vor fi aprobate de Comisia Europeană, Ministerul Dezvoltării Regionale ar gestiona jumătate din această sumă: 7,44 miliarde de euro. Astfel, conducerea Ministerului Fondurilor Europene devine o mare miză politică.

Punctele slabe ale acestei arhitecturi instituţionale

Dezavantajele acestei organizări instituţionale apare din faptul că autorităţile de management, instituţia care gestionează banii europeni, şi organismele intermediare, instituţiile care implementează efectiv programul operaţional, ţin de ministere diferite.

„Poate apărea o fractură care creează probleme atunci când miniştrii au priorităţi diferite, politici diferite sau pur şi simplu nu se înţeleg”, crede Marian Dobrilă. „S-a mai întâmplat şi în trecut şi e posibil să se mai întâmple, în condiţiile în care organismul intermediar vine cu interpretarea sa de realizare a proiectului, în timp ce interpretarea autorităţii de management să fie alta. Şi nu văd ca în prezent să treacă şi organismele intermediare la Ministerul Fondurilor Europene, asta nu a fost anunţat. Este o mişcare puţin probabil însă şi în viitoarea arhitectură”, a completat acesta.

Implicaţiile actuale ale trecerii programelor operaţionale la MFE

În termen de 3-6 luni nu se vor schimba proceduri sau criterii de evaluare, sunt instrucţiuni bine precizate, crede consultantul pe fonduri europene şi evaluator de proiecte, Ciprian Nicolae. El apreciază că la POS DRU sunt solicitate cele mai multe documente pentru un proiect, în timp ce la POS CCE instrucţiunile de evaluare s-au tot modificat.

„Unul dintre principalele obiective ale Ministerului Fondurilor Europene în acest an este finalizarea reformei sistemului, adică adoptarea tuturor măsurilor necesare pentru simplificarea şi eficientizarea sistemului de implementare. O parte din măsurile de simplificare şi eficientizare vizează standardizarea documentelor şi uniformizarea procedurilor”, precizează MFE în urma unei solicitări făcute de Curs de Guvernare.

Fostul ministru, Leonard Orban, anticipează aceste schimbări de proceduri, care crede că se vor face gradual. „Comisia Europeană a tras atenţia ca ele să se aplice lin, pentru a nu afecta proiectele aflate în derulare”, a atras atenţia fostul ministru.

Ce spune Comisia Europeană

Decizia a fost acceptată de Comisia Europeană, care, potrivit unor surse din instituţie, a primit solicitarea de transfer de la autorităţile române încă din toamna anului 2013. „Decizia aparţine autorităţilor române, ele trebuie să evalueze dacă schimbarea va avea un impact pozitiv asupra gestionării acelor programe si dacă este nevoie ca sistemul să fie evaluat şi de Autoritatea de Audit”, au spus sursele amintite.

Cele două programe, aflate în managementul de până acum, au avut mari probleme în implementare, au spus joi pentru Curs de guvernare surse europene. Cum mai sunt multe proiecte în derulare până la finalul perioadei de eligibilitate şi în pregătirile pentru încheierea acesteia, transferul celor doouă programe la Ministerul Fondurilor Europene va avea un impact asupra implementării lor, anticipează oficialii europeni.

„Comisia le-a atras atenţia autorităţilor de la Bucureşti că asupra momentului acestui transfer şi a avertizat că perioada crucială dinaintea datei de 31 decembrie, termenul pentru depunerea ultimelor solicitări de plăţi, nu trebuie prejudiciată”, au mai spus oficalii europeni.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: