La obiect

Situația financiară la care se așteaptă economiștii și bancherii pe final de an

Amploarea dezechilibrării indicatorilor critici ai economiei pe 2019 creşte cu siguranţă, iar incertitudinea contextului politic îi îndeamnă la prudență pe economiști, pentru că sporeşte dificultatea… Mai mult

31.10.2019

La obiect

România, alături de Germania: în topul UE al orașelor cu cei mai puțini tineri

Potrivit Eurostat, aproape două treimi dintre orașele europene cu cei mai puțini tineri se află în România și Germania. Indicatorul utilizat este rata de dependență… Mai mult

30.10.2019

Chestiunea

Viitorul forței de muncă: Durata de muncă așteptată în România – sub nivelul din anul 2000

Durata de muncă în România s-a redus cu doi ani și jumătate în perioada 2000 – 2018, potrivit datelor publicate de Eurostat. Mai mult, raportul… Mai mult

30.10.2019

La obiect

Câte ore muncesc profesorii din UE și din România: Noile măsuri din educație și compensațiile pentru profesori

Profesorii cu o vechime de cel puțin 30 de ani ar putea primi la pensionare șase salarii medii brute, adică aproape 30.000 de lei, conform… Mai mult

28.10.2019

Cronicile

Portul Hamburg îi ia fața Portului Constanța pentru firmele din Vestul României: La problemele logistice se adaugă cele fiscale

de Adrian N Ionescu 13.6.2017

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CN APM) caută soluții pentru a opri pierderea clienților din vestul țării și caută parteneri și susținere locală pentru construirea unor landporturi, în mai multe zone din ţară – complexuri logistice prin care să atragă fluxul de marfă din regiunile respective spre Portul Constanţa, potrivit declarațiilor lui Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al CN APM, citat de News.ro.

Aproximativ 200.000 de containere pleacă din anual din vestul țării către Hamburg, potrivit estimărilor lui Nicolae Dan Tivilichi. Reprezentanții companiei au încercat deja, la Cluj, „o colaborare cu toate forţele implicate, reprezentând Vamă, Poliţie de Frontieră, administraţie şi să vedem ce se întâmplă, de ce se întâmplă acest lucru, care sunt cauzele şi unde putem să intervenim pentru a schimba acest flux de marfă. Ba chiar există marfă care pleacă din vestul ţării spre portul Koper (Slovenia), pe calea ferată”, a spus directorul CN APMC.

Nu problemele logistice provoacă fuga sper Hamburg, ci și cele fiscale. „Dacă pleacă din Portul Constanţa, ca zonă liberă, când a ieşit din port cel care are containerul trebuie să depună o garanţie. Ajunge în zona unde trebuie să se descarce, plăteşte acea taxă care se plăteşte. Pe această perioadă operatorii îşi blochează banii. Pe când dacă el îl descarcă la Hamburg, containerul este sigilat şi plăteşte doar când ajunge la Cluj, fără să-şi mai blocheze banii. Este unul din motive, doar unul. Şi a fost discutat cu cei de la ANAF pentru a vedea care sunt soluţiile, să putem face şi noi ceea ce fac cei de acolo”, a spus Nicolae Dan Tivilichi, citat de News.ro.

Șansa dezvoltării

Pe de altă parte, Portul Constanța se află în primă expansiune și, sper deosebire de cel din Hamburg, tocmai acesta ar fi avantajul său comparativ. „Portul Hamburg, este un port închis la această dată, nu mai are unde să se dezvolte. Eu consider că Portul Constanţa este doar la jumătatea capacităţii lui de dezvoltare”, a spus directorul Portului Constanța, citat de ZF.ro

Valoarea totală a investiţiilor asumate de operatorii privaţi în anul 2017 se ridică la aproximativ 115 milioane de euro, investiţii ce se vor desfăşura pe o perioadă de 5 ani. De asemenea, pentru investiţii minime de 35 milioane de euro au fost instituite obligaţii contractuale în cadrul negocierilor purtate. Până în prezent operatorii portuari au demarat investiţii în valoare de 120 milioane euro.

Portul Constanţa a devenit încă din 2014 cel mai mare centru nodal pentru transporturile de cereale din Europa, într-o piaţă mondială a grâului de 4,2 miliarde de dolari, potrivit Bloomberg.

Traficul total de mărfuri înregistrat în porturile maritime românești a fost de 42,30 milioane tone anul trecut (39,97 milioane tone la 30 noiembrie 2015).

CN Administrația Portutilor Maritime Constanța este pe o veche listă a privatizărilor parțiale prin Bursa de Valori București, evenimentul fiind amânat de mai multe ori, mai nou ca urmare a proiectului de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.6.2017

2 comentarii

  1. Gabi
    13.6.2017, 10:49 pm

    In afara de blocajul financiar, mai adaugati SPAGA care se da in port ptr operatiunile portuare care nu se recupoereaza si nu este deductibila fiscal !!!!!!

  2. radu
    14.6.2017, 8:52 am

    Nu uitati de KOPER, cel mai apropiat pot cu trafic transcontinental si unde se poate aplica taxarea inversa la TVA. Constanta are doua bube majore
    – 1. ori accepti tranzitul spre interiorul tarii cu companiile de transpot agreate de port (cu cost dublu fata de normal), ori inventeaza portul taxe si “contributii” care sa faca transportul la fel de scump ca si atunci cand lucrezi cu operatorii lor de transport.
    2 – taxarea inversa la TVA la importuri, face ca orice companie cu capul pe umeri sa aleaga un port din afara Romaniei dar din interiorul UE, a.i. sa nu trebuiasca sa finanteze TVA pentru stat.
    Despre intarzerile in procesarea marfurilor si bataia de cap aferenta, cu alta ocazie.

    Marfa ajunge in/din Koper mai repede decat de la Arad sau Timisoara pana in Constanta, lipsa autostrazii care sa lege granita de vest cu portul Constanta costa scump.

Lăsați un comentariu


Europa

OUG privind statutul cetățenilor britanici din România în cazul unui Brexit fără acord

Vladimir Ionescu

Guvernul a adoptat în şedinţa de miercuri o Ordonanţă de Urgenţă privind regimul cetăţenilor din Marea Britanie în cazul unui Brexit fără un acord, a… Mai mult

Europa

Republica Moldova / Igor Dodon l-a desemnat premier pe un consilier prezidențial

Iulian Soare

La o zi după debarcarea premierului proeuropean Maia Sandu, președintele moldovean Igor Dodon l-a desemnat ca înlocuitor al acesteia pe unul dintre consilierii săi, Ion… Mai mult

Europa

UE – 13 noi proiecte de apărare: România participă la 5, și conduce 2 dintre acestea

Victor Bratu

Statele membre UE au aprobat marți demararea a 13 noi proiecte sub umbrela PESCO, în care Franța va juca un rol predominant care reflectă dorința… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis: Nu am mai avut vacanțe în ultimii 2 ani, am stat să păzesc țara de PSD

Vladimir Ionescu

În conferința de presă organizată miercuri, la sediul PSD, președintele a fost întrebat despre vacanțele sale și despre imaginea unei zile de muncă la Cotroceni.… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis anunță participarea la o dezbatere electorală, dar nu cu Viorica Dăncilă

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a anunțat miercuri, de la sediul PNL, că săptămâna viitoare va participa la o dezbatere electorală la care interlocutori îi vor fi… Mai mult

Stiri

Ludovic Orban a demis din guvern consilierii Vioricăi Dăncilă

Vladimir Ionescu

Premierul Ludovic Orban a anunţat miercuri, în debutul şedinţei de Guvern, că a mai demis încă un rând de reprezentanţi ai PSD. Din deciziile publicate… Mai mult

Stiri

Minuta BNR – Problemele principale: Incertitudinile investițiilor, creșterea defictului de cont curent, creșterea salariilor și pensiilor

Adrian N Ionescu

Dezbaterile de politică a consiliului de administrație al Băncii Naționale a României (BNR) au relevat, în noi dimensiuni, aceleași probleme cu care se confruntă România… Mai mult