Polonezii nu manifestă un entuziasm deosebit când vine vorba de achiziția unui autovehicol electric, dar asta nu împiedică Polonia să devină unul dintre principalii furnizori europeni de baterii pentru acest tip de automobile, scrie Politico.
În ultima parte a anului 2020, valoarea exporturilor de baterii litiu-ion a atins 400 milioane euro lunar și reprezintă azi 2% din totalul exporturilor poloneze. Livrările bateriilor produse în Polonia acoperă o treime din necesarul european de baterii.
Dezvoltarea acestui sector industrial în Poloniei se datorează în principal unei fabrici LG din Kobierzyce, în sud-vestul țării.
La Kobierzyce este în funcțiune cea mai mare fabrică de baterii din Europa pentru vehicule electrice, fabrică ce are toate șansele să devină cea mai mare din lume după ce guvernul polonez a anunțat că va investi alte 300 milioane euro pentru a-i crește capacitatea de producție, astfel încât producția să poată asigura 60% din necesarul european de baterii.
LG nu este singurul producător care a ales Polonia pentru a produce baterii auto – compania belgiană Umicore a anunțat că va construi 2 fabrici, una în centru Poloniei, alta în regiunea Radzikowice, în sud-estul țării.
Exemplul Poloniei este urmat de alte state din Centrul Europei, care deschid noi unități de producție în acest domeniu, în cooperare cu companii străine care domină piața.
Compania coreeană SK Innovation, care deține deja două fabrici în Ungaria, a anunțat în ianuarie că investește 2,3 miliarde dolari în construcția unei a treia fabrici, iar Slovacia a planificat o investiție a companiei autohtone InoBat Auto pentru construcția unei fabrici în parteneriat cu americanii de la Wildcat Discovery Technologies.
Polonia deține fabrici Volkswagen, Fiat, Toyota și Opel, Slovacia este deja prima la nivel mondial în raportarea producție auto per capita, iar industria de specialitate contribuie decisiv la economiile Ungariei și Cehiei.
Toate aceste 4 state încearcă acum să treacă la o etapă superioară – să nu fie doar locul unde se asamblează componente produse majoritar în țări străine, ci producător de automobile electrice, cu pretenția de a concura Europa de Vest, zona în care este acum concentrată producția de mașini electrice.