joi

28 martie, 2024

15 noiembrie, 2016

economie-finante-contabilitate-preturi-transferPolarizarea mediului de afaceri pare să fie una dintre principalele probleme ale economiei românești.

Iancu Guda, director general COFACE și președinte al Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România, a analizat marți acest fenomen în cadrul conferinței anuale a asociației și a concluzionat :

”Mediul de afaceri este afectat de un fenomen puternic de polarizare, în condițiile în care cele mai mari 1.000 de companii din România generau, la finalul anului 2015, aproape 49% din valoarea adaugată în economie, comparativ cu doar 35% în 2008. În acest context, cei bogați devin și mai bogați, iar cei săraci sărăcesc și mai mult”.

1% din companii realizarea 67% din veniturile raportate


Datele agregate ale COFACE confirmă aceste declarații. Potrivit statisticii oficiale, în România erau înregistrate în anul 2015 un număr de 589.920 companii. În același an:

  • 1% dintre acestea concentrau 67% din totalul veniturilor raportate
  • prima jumătate a topului companiilor din România concentrează 98% din totalul acestor venituri

Comparația cu alte state din Europa Centrală și de Est în graficul de mai jos.

1De remarcat faptul că, în ultimii 8 ani, cele mai puternice 1.000 de companii au tendința să își consolideze ponderea cifrei de afaceri în total: dacă în 2008 primele 1.000 de companii înregistrau o cifră de afaceri de 323 miliarde lei (sau 35% din total cifră de afaceri în România), în 2015 acestea înregistrează 567 miliarde lei, adică o pondere de 49% din cifra totală de afaceri.

2După țara de proveniență a celor din top 1.000 companii, cele românești reprezintă 36%, restul de 64% fiind companii străine.


Cele mai multe provin din:

  • Olanda (12%)
  • Germania (10%)
  • Franța (6%)
  • Cipru (5%)
  • Austria (5%)
  • Italia (4%)
  • Elveția (4%)

Graficul de mai jos prezintă distribuția acestor 1.000 de companii în funcție de domeniul de activitate. De remarcat că cele mai numeroase două domenii de activitate sunt date de comerț, cu ridicata și cu amănuntul.

3

Alte provocări pentru economie

Alături de polarizare, economia românească se mai confruntă cu plafonarea investițiilor străine directe (care nu depășesc 2% din PIB de 7 ani încoace) și cu schimbări ale cerințelor de pe piața forței de muncă, spune Iancu Guda.

Revenind la polarizare, Iancu Guda a subliniat că fenomenul se repetă în ceea ce privește structura populației pe categorii de vârstă.

Cifra alarmantă este următoarea: grupa de vârstă peste 70 de ani are o dinamică de creștere de 53% dacă sunt raportate cifrele înregistrate în 2011 (ultima statistică disponibilă) la cele din 1990.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: