Contractul de construire al podului spre Crimeea, proiectul de miliarde de dolari al Guvernului rus, a fost atribuit firmei unui prieten al preşedintelui Putin, Arkadi Rotenberg, partenerul său de judo, dar şi om de afaceri pus pe lista neagră a UE.
Potrivit Reuters, Stroygazmontazh (SGM) este contractorul făcut public vineri de guvernul de la Moscova, care trebuie să construiască podul peste strâmtoarea Kerch, care să lege Rusia de Crimeea, regiunea anexată în martie 2014.
Anunţul Moscovei e paradoxal:
Pe de o parte, el vine ca o sfidare a Occidentului, la o zi după ce miniştrii de Externe ai ţărilor UE au decis prelungirea sancţiunilor impuse Rusiei, până în luna septembrie, cerându-i lui Vladimir Putin să părăsească Crimea. În plus, UE urmează să analizeze şi să elaboreze impunerea de măsuri punitive suplimentare împotriva Moscovei.
Pe de altă parte, anunțul are menirea de-a invalida scenariile occidentale, potrivit cărora Rusia se va lega terestru de Crimea trecând sub controlul separatiștilor alte regiuni ale Ucrainei. (V harta de mai jos).
Compania SGM este deţinută în proporţie de 51% de Arkadi Rotenberg, iar specializarea firmei este de a construi gazoducte şi infrastructură energetică şi nu a mai construit niciodată un pod. Nu este clar care va fi lungimea podului, dar strâmtoarea are o lăţime între 4 şi 14 kilometri.
Ordinul guvernamental prin care se anunţă atribuirea contractului arată că proiectul trebuie finalizat până în luna decembrie a anului 2018 şi descrie compania câştigătoarea ca pe „una dintre marile companii ruse cu activitate în construirea de onfrastructură în domeniul petrolului şi gazelor, al transportului şi în sectorul maritim”.
Cotidianul Kommersant a publicat un interviu cu omul de afaceri rus care spune că proiectul este în valoare de 228,3 miliarde de ruble, echivalentul a 2,85 de miliarde de euro.
Arkadi Rotenberg spune că va fi probabil ultimul său proiect, pentru că a decis că va renunţa la managementul companiei şi că îşi va vinde acţiunile fiului său, întrucât are deja 63 de ani.
El mai afirmă că decisese de multă vreme să renunţe la afaceri, însă a venit proiectul construirii podului şi nu îl poate abandona, pentru că este „foarte important pentru ţară”. Este crucial pentru creşterea traficului dinspre Rusia spre Crimeea, iar în acest moment vehiculele ruse pot intra în peninsulă doar cu feribotul.
Kremlinul arată că acest contract, ca de altfel toate contractele, sunt atribuite în urma unor licitaţii. Se ştie însă că familia Rotenberg a devenit o familie de miliardari după multe contracte cu Gazprom şi cu statul rus.
Omul de afaceri a arătat că la construirea podului pot lua parte şi companii turce sau din Coreea de Sud.