Comisia juridică a Senatului nu a reușit nici marți să discute cererea DNA de ridicare a imunității lui Călin Popescu Tăriceanu, astfel încât acesta să poată fi urmărit penal în dosarul în care este acuzat că ar fi primit o mită de aproximativ 800.000 de dolari.
În consecință, PNL cere Liei Savonea, președinta CSM, să sesizeze CCR în legătură cu un conflict de natură juridică ce ar fi fost creat din cauza tergiversărilor de la Senat.
Regulamentul Senatului, care stabilește procedura de urmat în cazul unei solicitări a DNA adresată instituției, nu prevede nicio sancțiune pentru depășirea termenelor.
La ședința de marți a Comisiei juridice, membrii PSD din Comisie au ieșit rând pe rând din sală, ceea ce a dus la sistarea ședinței din cauza lipsei de cvorum.
Se împlinesc cinci luni de la solicitarea procurorilor anticorupție, iar liberalii consideră că aceasta este o tergiversare practicată de social-democrați pentru a-l ține sub control pe președintele Senatului.
Ce prevede procedura din Regulamentul Senatului
Articolul 161
(1) Dezbaterea cererii prevăzute la art. 160 se poate face pe baza raportului întocmit de o comisie de anchetă sau pe baza unui raport întocmit de o comisie permanentă în condițiile art. 78.
(2) În cazul în care președintele Senatului primește o solicitare a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție de a aproba o cerere de urmărire penală a unui senator care este membru al Guvernului, respectiva solicitare este adusă la cunoștința Biroului permanent al Senatului, de îndată.
Biroul permanent al Senatului are obligația să ceară Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări să prezinte, în cel mult 5 zile, o primă evaluare a respectivei solicitări și o estimare a timpului necesar pentru a realiza audierea senatorului și pentru a studia documentele înaintate de procurorul general.
Pe baza evaluării preliminare, Biroul permanent al Senatului va fixa un termen de depunere a raportului de către Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, termen care nu poate fi mai mare de 14 zile.
(4) Raportul comisiei se aprobă prin votul secret al majorității membrilor prezenți.
(5) Rapoartele cu privire la cererea de începere a urmării penale se dezbat în plenul Senatului în cel mult 5 zile de la depunerea lor la Biroul permanent.
(6) La dezbaterea asupra cererii de începere a urmăririi penale vor lua cuvântul președintele comisiei care a întocmit raportul, senatorul la care se referă cererea respectivă și, după caz, câte un reprezentant al fiecărui grup parlamentar, după care se trece la votul în plen.
PNL cere CSM să sesizeze CCR
Deoarece termenele prevăzute de Regulamentul Senatului pentru derularea acestei proceduri a fost depășită de peste cinci ori, președintele PNL, Ludovi Orban, a decis să-i ceară Liei Savonea, președinta CSM, să sesizeze CCR în legătură cu un conflict de natură juridică ce ar fi fost creat din cauza tergiversărilor:
Vă sugerez să constataţi un blocaj constituţional generat de refuzul Senatului de a răspunde solicitării Direcţiei Naţionale Anticorupţie, fiind încălcat principiul colaborării loiale între instituţiile şi autorităţile statului.
În calitate de preşedinte al CSM apreciez că este de datoria dumneavoastră exercitarea atribuţiei prevăzută de Legea 47/1992, Articolul 34, respectiv de a sesiza Curtea Constituţională pentru soluţionarea conflictului juridic de natură constituţională dintre autorităţile publice, respectiv dintre Senatul României şi Ministerul Public — Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Călin Popescu Tăricenau este acuzat că a primit în mod indirect, în perioada 2007-2008, foloase materiale în valoare de aproximativ 800.000 dolari de la reprezentanții firmei austriece Fujitsu Siemens Computers, în schimbul demersurilor pentru încheierea mai multor acte adiționale la un contract comercial derulat de companie.
Suma ar reprezenta un comision de 10 % din valoarea acestor acte adiționale și ar fi fost folosită în beneficiul lideurlui ALDE, fiind transferată în baza unor contracte fictive încheiate cu mai multe companii offshore.