Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) propune ca Planul Național de Redresare și Reziliență să fie actualizat până la finalul lunii februarie 2021 într-o ”formă coerentă, în conformitate cu prioritățile stabilite în cadrul Programului de Guvernare”, se arată într-un memorandum ce va fi discutat în ședința de guvern de miercuri.
”De asemenea, trebuie luat în considerare faptul că este necesar ca investițiile și reformele aferente planului să contribuie în proporție de 37% la obiectivul de schimbări climatice și în proporție de 20% la obiectivul de digitalizare”, se punctează în document.
MIPE propune o abordare unitară și coordonare interinstituțională în elaborarea și negocierea informală cu Comisia Europeană, respectiv implicarea Președinției, a vice-premierului coordonator, a Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului, precum și a ministerelor de linie în domeniul cărora sunt prevăzute activități și proiecte în PNRR.
Având în vedere termenul foarte redus de transmitere a PNRR către Comisia Europeană, respectiv sfârșitul lunii aprilie 2021, este necesar un efort conjugat al tuturor ministerelor de linie în domeniul cărora sunt prevăzute activități și proiecte în PNRR, cu implicarea Președinției, a Guvernului, a vice-premierului coordonator precum și a Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului, punctează Ministerul.
”Pentru finalizarea cu celeritate a listei de investiții și reforme pentru fiecare domeniu, este imperios necesar ca toate ministerele de linie să desemneze un coordonator la nivel politic, precum și un reprezentant la nivel tehnic, responsabili de menținerea dialogului permanent cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în calitate de coordonator național al PNRR”, se arată în document.
Plan de acțiuni
1. Nominalizarea echipelor la nivel tehnic și de coordonatori responsabili cu elaborarea componentelor aferente fiecărui minister. Se va insista pe constituirea unor echipe formate din experți în domeniile ce revin ministerelor de linie.
Termen de realizare: 20 ianuarie a.c.
2. Convocarea la sediul MIPE a echipelor tehnice în vederea prezentării modalității de lucru, a rolului echipelor și a stadiului procesului de elaborare. Echipele tehnice se vor întruni la sediul MIPE săptămânal sau ori de câte ori este necesar pentru coordonarea activităților.
Perioada de implementare: 22 ianuarie a.c. – 16 februarie
3. Transmiterea propunerilor aferente fiecărui minister.
Termen de realizare: 17 februarie a.c.
4. Organizarea unei serii de întâlniri cu partenerii de dialog pentru colectarea și analizarea recomandărilor și propunerilor acestora. În acest sens reprezentanții MIPE vor avea rol de facilitator. Colectarea analizarea și armonizarea propunerilor transmise de ministere pe baza recomandărilor formulate de partenerii de dialog.
Termen de realizare: 25 februarie a.c.
5. Definitivarea PNRR
Termen de realizare: 26 februarie a.c.
Având în vedere aspectele anterior menționate, se supun aprobării următoarele:
- Desemnarea de către ministerele de linie a coordonatorilor la nivel politic și la nivel tehnic, în vederea menținerii dialogului permanent cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene
- Asumarea de către ministerele de linie a reformelor și investițiilor aferente domeniilor PNRR
- Finalizarea PNRR la nivel național până la sfârșitul lunii februarie 2021
- Menținerea unui permanent dialog informal cu serviciile de specialitate ale Comisiei Europene
România are un buget alocat estimat de 30,4 mld euro destinat instrumentului de finanțare „Mecanismul de redresare și reziliență”, din care 13,7 mld euro sunt structurați sub formă de granturi și 16,6 mld euro sub formă de împrumuturi.
Termenul până la care statele membre pot transmite oficial către Comisia Europeană Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este 30 aprilie 2021. Conform ultimelor informări din partea Comisiei Europene, aprobarea regulamentului este estimata în luna februarie 2021, iar termenul de transmitere a planului poate fi decalat.
În cadrul PNRR, investițiile și reformele trebuie prezentate ca un pachet coerent, pornind de la Recomandările Specifice de Țară (RST) 2019-2020.
Un răspuns
nu vi se pare ca suna usor rificol stabilirea „proportiilor” din textul „este necesar ca investițiile și reformele aferente planului să contribuie în proporție de 37% la obiectivul de schimbări climatice și în proporție de 20% la obiectivul de digitalizare” ? daca investitiile ar mai putea fi masurate si „proportionate”, oare cum se poate face asta cu „reformele” ? Nu cumva e vorba de o abordare usor fantezista sau, de ce nu, populista a sarcinilor din „planul” de rezilienta ?