Anul 2020 a demarat cu trei luni consecutive de scădere în România, după ce și în luna martie, consemnăm o scădere a pieței totale, comparativ cu luna similară a anului anterior, de data aceasta ceva mai puternică, respectiv –33,0%.
Potrivit cifrelor agregate de APIA, după 3 luni din 2020, se înregistrează o scădere generală a pieței auto de 23,8% comparativ cu aceeași perioadă din 2019.
Evoluția din România, ca si cea din Europa de altfel, este generata de o conjunctura a pieței auto din cele mai complexe, generată de necesitatea încadrarii niveluri ale emisiei de CO2 mai severe (ceea ce a generat înmatriculari în avans în decembrie 2019), precum și (în martie) efectele restricțiilor impuse de limitarea impactului pandemiei COVID19.
În continuare, în România, vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice, care, după 3 luni din anul 2020 realizează 65% din totalul achizițiilor de autoturisme, cele fizice realizând restul de 35%.
Referitor la achizițiile de autoturisme noi din UE, este relevantă situația din țările Europei de Vest care, după primele 3 luni din 2020, înregistrează, pe ansablul grupului, o evoluție generală negativă (-27,1%) comparativ cu aceeasi perioada din 2019, după o scădere record în luna martie de 52,9%.
Pe lângă cauzele posibile, menționate mai sus (COVID19, CO2), evoluția nefavorabilă de la începutul acestui an are la bază scăderea producției de automobile realizata în Europa în anul 2019, respectiv -4,3% (conform Organizației Internaționale a Constructorilor de Automobile – OICA), dar, mai ales, oprirea de la mijlocul lunii martie a.c. a producției de automobile în Europa.
Analiza sectorială
Top-ul general pe mărci (autoturism + autovehicule comerciale) după trei luni din 2020 este condus de catre Dacia, cu 8.019 unități, urmată de către Volkswagen, cu 3.031 unități, Renault 2.587 unități, Skoda, 2.454 unități și Ford 2.184 unități.
Autoturisme – top mărci. La finalul primului trimestru din 2020, Top10 este condus de către Dacia, cu 7.437 unități (27,0% cotă de piață), urmată de către Volkswagen cu 2.535 unități (9,2% cotă de piață), Skoda 2.454 unităţi (8,9% din total piață), Renault 2.106 unități (7,6% cota de piața), Hyundai 2.040 unități (7,4% cotă de piață).
Pe modele, cu cele 3.111 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primul trimestru din 2020, urmat de Dacia Duster cu 1.990 unități, Dacia Sandero cu 1.642 unități, Skoda Octavia cu 1.202 unități și Renault Clio cu 892 unități.
Analizând segmentarea pe clase, după primele 3 luni din anul 2020, remarcăm faptul că toate segmentele sunt în teritoriul negativ. Ar fi însă de semnalat o premieră: segmentul SUV are cea mai mare pondere în piață (39,4%), depășind, astfel, pentru prima oară, clasa C (33,9% din total piață). Pe locul al treilea, este clasa B, care reprezintă 19,4% din total piață.
In funcţie de tipul de combustibil al achizițiilor de autoturisme, remarcăm faptul că în luna martie comparativ cu luna precedentă, a crescut ponderea autoturismelor diesel (34,1%), pe fondul scăderii generale a pieței.
Pe ansamblul primului trimestru al anului 2020, autoturismele pe benzină continuă să dețină cea mai mare pondere, respectiv 64,9% din total (în scădere față de cota înregistrată anul trecut, 65,7%). In ceea ce privește motorizările diesel, deși ponderea acestora a crescut cu 4,6pp în luna martie a acestui an comparativ cu luna anterioară, după primele 3 luni din acest an, ponderea acestora este mai mică cu 0,8pp comparativ de cea înregistrata în perioada similară a anului trecut (de la 30,2% în 2019 la 29,4% în 2020).
Autoturismele “verzi“ (electrice și hibride): Deși după primele 3 luni din 2020, piața auto este în scădere puternică, această categorie de autoturisme, înregistrează un volum în creștere totală de 7,2%, comparativ cu primul trimestru al anului trecut.
Pe subcategorii, consemnăm o creștere importantă de 27,7% la autoturismele full electrice și o una mult mai consistentă, de 75,0%, la cele plug-in.
Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează după primele 3 luni din 2020, o scădere conjuncturală (posibil, ca urmare a așteptarii demarării Programului Rabla Clasic) de 1,4%.
In acest context, cu un început favorabil, este de așteptat ca în acest an, achizițiile de autoturisme “verzi“ să înregistreze volume semnificativ mai mari decât cele din anul anterior, acestea fiind, în mare parte stimulate de Programului Rabla Plus, care a avut o contribuție importantă la creșterea extrem de puternică a vanzarilor de autoturisme electrice în perioda derulării Programului multianual 2017-2019.
O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4). După 3 luni din 2020, acestea reprezintă 23,9% din totalul achizițiilor realizate în anul 2020 (în creștere față de ponderea pe care o aveau după două luni), pe un volum total de 6.586 unități, inferior cu 7,8% celui consemnat în aceeași perioadă din 2019.