fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Producția agricolă 2019 – scădere istorică a valorii brute adăugate în economie

Valoarea producției agricole a scăzut în 2019 cu 3,8% în termeni reali față de anul precedent, potrivit datelor semidefinitive comunicate de INS. Ponderea sectorului vegetal… Mai mult

27.07.2020

Chestiunea

Document / Proiectul pentru munca flexibilă: nu se fac concedieri colective, managementul nu primește bonusuri pe perioada aplicării Kurzarbeit

Angajatorul poate reduce unilateral timpul de muncă al salariaților cu cel mult 50%, în situații excepționale precum epidemia de coronavirus, conform proiectului de OUG prin… Mai mult

23.07.2020

Europa

Document / Detaliile Acordului: 70% din granturi trebuie atrase în următorii 2 ani. Campionii negocierilor – lista statelor care au obținut bani suplimentari

Consiliul European a aprobat, la capătul a 5 zile de negociere, Cadru Financiar Multianual al UE pentru perioada 2021-2027, cu cea mai importantă componentă a… Mai mult

21.07.2020

Chestiunea

OECD: Ravagiile pe care le-a făcut criza Covid în segmentul IMM-urilor la nivel mondial

Peste un sfert (26%) din cele peste 30.000 de IMM-uri din întreaga lume ce au participat la un sondaj OECD au declarat închiderea activității între… Mai mult

20.07.2020

Analiză: Educația digitală, esențială pentru dezvoltarea industriei IT din România

de Ioana Morovan , 25.2.2019


Pentru o țară care se laudă cu o industrie IT puternică și cu numărul mare de programatori, România este surprinzător de înapoiată digital.

„România este între primele țări din Europa la viteza de Internet, dar printre ultimele la gradul de penetrare în teritoriu”, încearcă o explicație Ștefan Apăteanu, antreprenor în domeniul IT.

„Iar asta se leagă și de ce se întâmplă în școală, sau – mai degrabă – de ce nu se întâmplă în școală”, adaugă el, într-o discuție cu EURACTIV România.

Apăteanu, fondator al companiei Edu Apps care activează în domeniul tehnologiilor pentru educație, cunoaște din interior sistemul educațional și spune că nu este suficient să duci tehnologia în școli, ci mai ales este necesară o formare a cadrelor didactice.

România a investit în dotarea școlilor în ultimii ani și cu ajutorul fondurilor europene, dar încă mai sunt multe de făcut în această direcție.

România alocă doar 2,4% din fondurile de care beneficiază prin Politica de coeziune pentru obiectivul tematic legat de tehnologiile informației și comunicații. La nivel european, Comisia pune la bătaie peste 20 de miliarde de euro din fondul european de dezvoltare regională (FEDR) și din Fondul de coeziune pentru investiții în IT&C, în perioada de finanțare 2014-2020.

De fapt, ținta UE este de a crea o piață digitală unică, deoarece aceasta are potențialul de a genera o creștere suplimentară a economiei Uniunii. Iar prin politica de coeziune, UE finanțează extinderea rețelelor de Internet de mare viteză, dezvoltarea de produse și servicii IT și e-commerce, dar și consolidarea aplicațiilor pentru e-guvernare, e-învățare, e-incluziune, e-cultură și e-sănătate.

De altfel, chiar Edu Apps este rezultatul unui grant primit de la Uniunea Europeană. În 2011, Ștefan Apăteanu preda cursuri la Facultatea de Științe Politice și a aplicat într-o competiție de proiecte de tip spin-off la Autoritatea Națională de Cercetare Științifică (Ministerul Educației Naționale). În urma cercetării avea să rezulte un sistem de gestiune școlară scalabil și flexibil, pentru a se adapta rapid modificărilor legislative din educație. Opt ani mai târziu, produsul este folosit în circa 300 de școli și în două facultăți ale Universității București, dar Apăteanu spune că ar fi extins distribuția dacă putea beneficia de un alt sprijin european sau guvernamental.

„După ce am dezvoltat proiectul, am simțit nevoia de un alt tip de finanțare, dar nu mă mai calificam, deoarece beneficiasem deja de suport financiar”, explică antreprenorul.

Grantul de 200.000 de euro fusese utilizat pentru cercetare, dar acum Ștefan Apăteanu ar fi dorit să continue proiectul, să-l ducă în faza de producție.

„Dar majoritatea ghidurilor de la acea dată excludeau din start pe cei care au beneficiat de ajutor de minimis, și proiectul acesta avea condiții similare cu ajutorul de minimis”.

Acum, problemele în accesarea fondurilor europene sunt de altă natură. Edu Apps este o companie înregistrată în București, iar zona București-Ilfov este o zonă mai dezvoltată decât media UE, și deci primește mai puține fonduri de coeziune. „Se creează distincția între zone dezvoltate și zone mai puțin dezvoltate, dar aceasta ar trebuie analizată la nivel de industrie. Eu acționez într-o industrie unde faptul ca am sediul în București nu este relevant, căci soluțiile de educație digitală sunt disponibile în toate regiunile”, spune Ștefan Apăteanu.

Pe lângă sumele mai mici disponibile în zonele mai dezvoltate, o mare problemă este creșterea gradului de cofinanțare, adică investitorii trebuie să aducă mai mulți bani decât în alte zone. „Când văd că trebuie să pun eu 40% mă gândesc de două, de trei ori dacă mai scriu proiectul, ceea ce probabil nu s-ar întâmpla dacă cofinanțarea ar fi de doar 10%”, a precizat fondatorul Edu Apps.

În aceste condiții, Ștefan Apăteanu a apelat anul trecut la Startup Nation. „Nu e suficient să faci o aplicație, trebuie să și formezi oamenii, așa că am făcut un alt startup pentru partea de training”. Pentru că, spune el, nu este suficient să introducem tehnologia în școli, este important să fie și cineva la catedră care să-i ghideze pe elevi.

La nivelul întregului sistem educațional din România se simte încă o reticență în adoptarea soluțiilor de educație digitală. Totuși, în contextul în care copiii sunt acum înconjurați de o sumedenie de dispozitive digitale, mulți profesori au înțeles că trebuie „să vorbească limba nativilor digitali” și folosesc mijloace interactive în procesul de predare.

Citeste articolul integral pe EurActiv.ro

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 25.2.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Statul a împrumutat de la români peste 1,2 mld. lei și 168 mil. euro, prin programul Fidelis

Adrian N Ionescu

Au fost cumpărate titluri de stat de 2,04 miliarde de lei în cadrul emisiunilor pentru populaţie din cadrul programului Fidelis al Ministerului Finanţelor Publice (MFP),… Mai mult

Europa

Hristo Ivanov, fost ministru de Justiție: Credibilitatea UE este în joc în relația cu Bulgaria

Iulian Soare

Credibilitatea UE în calitate de gardian al statului de drept se clatină în urma eșecului de a răspunde eficient corupției sistemice care se manifestă în… Mai mult

Europa

Economia Franței – revenire în ”formă de aripă”, redresarea își pierde din avânt

Vladimir Ionescu

Ritmul de revenire a economiei franceze a încetinit în august, potrivit unor date publicate de Banca Franței, acestea confirmând așteptările analiștilor cu privire la perioadă… Mai mult

Stiri

Proiect: Primăriile, obligate să plătească în avans subvențiile pentru diferențele de preţ la încălzirea centralizată

Adrian N Ionescu

Primăriile ar urma să plătească în avans, „cu prioritate față de orice alte obligații de plată”, subvențiile pentru acoperirea diferenței dintre costurile reale de producţie,… Mai mult

Europa

Persoanele venite din Spania vor sta în autoizolare 14 zile după intrarea în România

Iulian Soare

Începând cu 11 august, ora 0.00, toate zborurile dinspre Spania vor fi anulate, iar toți cei care se intră în România venind din această țară,… Mai mult

Stiri

Hong Kong / Magnatul media Jimmy Lai, arestat în baza noii legi a securității naționale

Razvan Diaconu

Una dintre cele mai proeminente personalități pro-democrație din Hong Kong, magnatul media Jimmy Lai a fost arestat luni dimineață, în timp ce ziarul pe care… Mai mult

Europa

Suedia redeschide toate școlile pe 17 august – fără măști, cu păstrarea în pauze a distanțării sociale

Iulian Soare

În Suedia, singura țară europeană unde autoritățile au optat pentru imunizarea colectivă împotriva noului coronavirus, școlile se vor redeschide pe 17 august, fără obligativitatea purtării… Mai mult