miercuri

24 aprilie, 2024

România – Administrație Digitală

Drumul cel mai scurt către relația normală dintre cetățean și stat

1 septembrie, 2020

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a semnat marți, împreună cu un reprezentant al Ministerului Fondurilor Europene, contractul de finanțare pentru proiectul platformei destinate identității electronice, prin care cetățenii vor putea accesa servicii publice online pentru 36 de evenimente de viață.

Platformă Software Centralizată pentru Identificare Digitală – „PSCID” va asigura poarta de acces pentru serviciile electronice de eGuvernare.

”Principalul scop al acestui proiect este de a facilita accesul la serviciile publice online la acele 36 de evenimente de viață, în a le digitaliza. 19, deci peste jumătate dintre ele, sunt astăzi la un nivel de sofisticare extrem de redus. Ce înseamnă asta? Interacțiunea online cu acest tip de serviciu care vizează evenimente de viață înseamnă o descărcare a unui formular electronic, completarea și transmiterea lor la ghișeu. Este o piedică teribilă în a avea servicii publice electronice de calitate. Jumătate dintre ele sunt acolo. Mai sunt vreo trei, patru evenimente de viață care nu sunt nici măcar la nivelul la care să aibă un formular online, iar celelalte se află în jumătatea superioară”, a declarat Sabin Sărmaș. președintele ADR.


Valoarea totală a proiectului este de 99,9 milioane de lei, din care 97,9 milioane de lei sunt fonduri structurale nerambursabile și 1,9 milioane de lei cofinanțare, beneficiarul fiind Autoritatea pentru Digitalizarea României.

(Citiți și: ”Cum ar trebui să arate o digitalizare coerentă a administrației: interviu cu Mihai Matei, vicepreședintele ANIS”)

Proiectul este finanțat din Programul Operațional Competitivitate 2014–2020, Axa Prioritară 2 „Tehnologia informației și comunicațiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă”.

Beneficiile concrete pentru cetăţean (G2C)

  • cetățenii se vor înregistra și vor consulta un singur portal pentru autentificare în vederea accesării serviciilor de eGuvernare;

Similar cum platforme precum Facebook sau Google permit în prezent autentificarea pe alte site-uri, fără a fi necesară înregistrarea separată pe respectivele platforme, sistemul PSCID va permite logarea utilizatorilor pe orice site al administrației publice.

”Cu toții v-ați autentificat cu Facebook sau Google. Așa va arăta PSCID (…) Vom putea intra pe site-ul Ministerului Muncii, spre exemplu. Vom alege să ne autentificăm prin PSCID și vom putea să accesăm serviciile oferite de minister”, a explicat Sărmaș.

  • confort sporit în gradul de utilizare a serviciilor de eGuvernare printr-o modalitate consecventă și simplificată de autentificare și accesare;
  • limitarea numărului de credențiale care trebuie gestionate pentru interacțiunea cu instituțiile publice;
  • implementarea unor servicii de tipul Single Sign-On pentru serviciile și site-urile web guvernamentale în care cetățenii trebuie să se autentifice o singură dată pentru accesarea diverselor servicii electronice guvernamentale;
  • creșterea încrederii că atât informațiile personale cât și cele de afaceri confidențiale sunt  gestionate într-un mod privat și securizat;
  • îmbunătățirea satisfacției cetățenilor și creșterea utilizării serviciilor electronice care necesită autentificare;
  • promovarea și respectarea eficienței în afaceri și minimizarea cheltuielilor din banii publici prin prevenirea implementării de sisteme redundante de identități electronice, și implicit a costurilor de administrare a soluțiilor izolate.
  • integrarea pe viitor cu credențiale electronice naționale cum ar fi Cărțile Electronice de Identitate.
  • furnizarea de soluții durabile de autentificare;
  • instrumente de provizionare a credențialelor și un nivel ridicat de siguranță în privința certificării identităților electronice;
  • reducerea riscului  în utilizarea serviciilor și diminuarea posibilității de furt de identitate (prin criptare, auditare, control acces, gestionare centralizată, detecția încercărilor de fraudare etc.);

În plus, în această platformă se vor putea înscrie furnizori privați de servicii online, cum ar fi băncile sau companiile de utilități așa încât cetățenii să se înregistreze folosind aceleași credențiale.

Beneficii generale concrete

Gestionarea identităților digitale în cadrul serviciilor electronice de eGuvernare prin intermediul PSCID aduce următoarele beneficii:

  • gestionarea centralizată a identităților electronice ale consumatorilor serviciilor de eGuvernare (cetățeni – G2C, mediul de afaceri – G2B și instituții publice G2G);
  • gestionarea centralizată a credențialelor utilizate pentru accesarea serviciilor;
  • gestionarea centralizată a conturilor de utilizatori;
  • gestionarea centralizată a privilegiilor de accesare a serviciilor;
  • auditarea și raportarea informațiilor legate de identitațile digitale, conturi, credențiale și privilegii.

Evenimentele de viață pentru cetățeni se referă la: obținerea permisului de conducere, încheierea de contracte, votul, asigurarea viitorului personal, înregistrarea obligațiilor fiscale, înmatricularea autovehiculului, achiziționarea/ închirierea unui spațiu de locuit, înscrierea la o bibliotecă, căutarea unui loc de muncă, pierderea unui loc de muncă, accidente la locul de muncă și incapacitatea de muncă, pensionare, înregistrarea persoanelor cu dizabilități în vedere obținerii drepturilor sociale, programarea la un consult medical, naștere, căsătorie, divorț, deces, obținerea îndemnizațiilor pentru creșterea copilului, eliberarea cărților de identitate, adopții, înscrierea la școala primară, imigrarea în România, obținerea cetățeniei, obținerea vizei, obținerea unui pașaport, denunțarea ilegalităților.

La acestea se mai adaugă evenimente de viață specifice companiilor (inițierea unei afaceri, vânzarea sau achiziționarea unei afaceri etc).

Platforma de identitate electronică reprezintă un prim pas în direcția dezvoltării acestor tipuri de servicii publice online.

citește și

lasă un comentariu

5 răspunsuri

  1. 1.”Un pas istoric” inainte, care cu siguranta va fi urmat de „doi pasi inapoi” pe parcurs!Chiar daca contractul a taiat panglica inaugurala a digitalizarii, ea este irealizabila ca demers punctual de modernizare, deoarece la fel ca toate strategiile si angajamentele marete, a lipsit intelegerea faptului ca acest proces este parte a „proiectului de tara” care priveste REINDUSTRIALIZAREA, nefiind realizabil in lipsa sustinerii materiale si financiare a acesteia.
    Alaturi de strategia competitivitatii, energetica, a restructurarii invatamintului, sistemului sanitar, bugetar, de industrializarea a agriculturii, etc. ca parti ale ansamblului celor 56 de strategii nationale, strategia digitalizarii va avea un loc de cinste in panoplia nerealizarilor majore, spre a face completa/absoluta lista esecurilor nationale.
    2.Ceeace va ramine pozitiv dupa festivismul contractual, este existenta schitei proiectului digitalizarii, care va fi unul din principalele probleme ale dezvoltarii, pe care la va „ataca” PROIECTUL DE TARA, daca Consiliul National caruia i l-am propus recent spre evaluare si promovare (electorala si la guvernare), va avea curajul si intelepciunea de a scoate astfel P.S.Democrat, din mlastina in care l-a adincit guvernarea Dragnea-Dancila.

    1. După cum rezultă chiar din articol, scopurile reale sunt gestionarea centralizată, auditarea și raportarea informațiilor. Perfect normal în Țara Securiștilor.

      1. Să fie asta singurul apanaj al securismului…:
        dacă vrem ca să ne rezolvăm probleme multe mergând într-un singur loc (de exemolu, ca să înmatriculăm o masină: merg la un singur ghiseu si pentru inmatriculrae, si pentru numere, si pentru inregistrarea la fisc, si pentru radierea de pe vechiul proprietar, si pentru … etc), nu există altă soluție. Să mai zic că, oricum, securismul e în floare chiar și fără centralizarea civilă a datelor? măcar să aducem în zona civilă – pentru beneficiile lor – datele din zona de umbră.

        1. Ar trebui să înțelegeți un lucru simplu: în UK nu merge nimeni la niciun ghișeu să-și înmatriculeze mașina. La fel cum nu merge nimeni la niciun ghișeu nici pentru pașaport, nici pemntru permis de conducere.

          Dacă intenția reală a autorităților ar fi fost să simplifice viața cetățeanului, modelul din UK putea fi adoptat oricând. Vă asigur că nici peste 10 ani nu veți merge la un singur ghișeu, România va rămâne adepta birocrației de tip sovietic, în care cetățeanul trebuie permanent umilit în fața autorităților. Nu există securiști buni, indiferent de PR-ul care li se asigură.

          Poate părea greu de crezut, dar până și birocrația Rusiei e astăzi mai puțin atroce. Autoritățile din România au mentalitatea tipică de periferie, egal dacă în urmă cu 35 de ani era vorba de periferia lagărului comunist, iar astăzi e vorba de periferia Uniunii Europene.

        2. @Cristian Grosu – se pare că în România tocmai se înființează prin ordin de ministru încă 26 de noi sedii unde se va merge pentru înmatriculat mașina. După cum era de așteptat, nu convocarea excesivă a cetățenilor la ghișee preocupa autoritățile. În rest, osanalele pentru securiștii mai noi și mai vechi pot continua neabătut: ei fac România să funcționeze, cinste lor! 🙂

          https://www.hotnews.ro/stiri-esential-24288862-26-sedii-noi-pentru-inmatricularea-vehiculelor-acestea-vor-functiona-din-22-septembrie.htm

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

5 răspunsuri

  1. 1.”Un pas istoric” inainte, care cu siguranta va fi urmat de „doi pasi inapoi” pe parcurs!Chiar daca contractul a taiat panglica inaugurala a digitalizarii, ea este irealizabila ca demers punctual de modernizare, deoarece la fel ca toate strategiile si angajamentele marete, a lipsit intelegerea faptului ca acest proces este parte a „proiectului de tara” care priveste REINDUSTRIALIZAREA, nefiind realizabil in lipsa sustinerii materiale si financiare a acesteia.
    Alaturi de strategia competitivitatii, energetica, a restructurarii invatamintului, sistemului sanitar, bugetar, de industrializarea a agriculturii, etc. ca parti ale ansamblului celor 56 de strategii nationale, strategia digitalizarii va avea un loc de cinste in panoplia nerealizarilor majore, spre a face completa/absoluta lista esecurilor nationale.
    2.Ceeace va ramine pozitiv dupa festivismul contractual, este existenta schitei proiectului digitalizarii, care va fi unul din principalele probleme ale dezvoltarii, pe care la va „ataca” PROIECTUL DE TARA, daca Consiliul National caruia i l-am propus recent spre evaluare si promovare (electorala si la guvernare), va avea curajul si intelepciunea de a scoate astfel P.S.Democrat, din mlastina in care l-a adincit guvernarea Dragnea-Dancila.

    1. După cum rezultă chiar din articol, scopurile reale sunt gestionarea centralizată, auditarea și raportarea informațiilor. Perfect normal în Țara Securiștilor.

      1. Să fie asta singurul apanaj al securismului…:
        dacă vrem ca să ne rezolvăm probleme multe mergând într-un singur loc (de exemolu, ca să înmatriculăm o masină: merg la un singur ghiseu si pentru inmatriculrae, si pentru numere, si pentru inregistrarea la fisc, si pentru radierea de pe vechiul proprietar, si pentru … etc), nu există altă soluție. Să mai zic că, oricum, securismul e în floare chiar și fără centralizarea civilă a datelor? măcar să aducem în zona civilă – pentru beneficiile lor – datele din zona de umbră.

        1. Ar trebui să înțelegeți un lucru simplu: în UK nu merge nimeni la niciun ghișeu să-și înmatriculeze mașina. La fel cum nu merge nimeni la niciun ghișeu nici pentru pașaport, nici pemntru permis de conducere.

          Dacă intenția reală a autorităților ar fi fost să simplifice viața cetățeanului, modelul din UK putea fi adoptat oricând. Vă asigur că nici peste 10 ani nu veți merge la un singur ghișeu, România va rămâne adepta birocrației de tip sovietic, în care cetățeanul trebuie permanent umilit în fața autorităților. Nu există securiști buni, indiferent de PR-ul care li se asigură.

          Poate părea greu de crezut, dar până și birocrația Rusiei e astăzi mai puțin atroce. Autoritățile din România au mentalitatea tipică de periferie, egal dacă în urmă cu 35 de ani era vorba de periferia lagărului comunist, iar astăzi e vorba de periferia Uniunii Europene.

        2. @Cristian Grosu – se pare că în România tocmai se înființează prin ordin de ministru încă 26 de noi sedii unde se va merge pentru înmatriculat mașina. După cum era de așteptat, nu convocarea excesivă a cetățenilor la ghișee preocupa autoritățile. În rest, osanalele pentru securiștii mai noi și mai vechi pot continua neabătut: ei fac România să funcționeze, cinste lor! 🙂

          https://www.hotnews.ro/stiri-esential-24288862-26-sedii-noi-pentru-inmatricularea-vehiculelor-acestea-vor-functiona-din-22-septembrie.htm

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: