Cei care fac cumpărături online vor avea un acces transfrontalier mai larg și mai ușor la produse, rezervări de hoteluri, închirieri de mașini, festivaluri de muzică sau bilete de intrare la parcuri de distracții din alte state UE.
Parlamentul European a adoptat marți noil reguli în domeniu, care vor interzice ”blocarea geografică” a cumpărătorilor care accesează pagini de internet din alt stat membru UE, permițând acestora să aleagă de pe ce pagină vor achiziționa bunuri sau servicii fără să fie blocați sau redirecționați automat către o altă pagină din cauza naționalității, locului de rezidență sau chiar a unei locații temporare unde se află.
Noile reguli au fost aprobate cu 557 voturi pentru, 89 împotrivă și 33 de abțineri. Acordul privind regulamentul privind blocarea geografică trebuie aprobat formal de Consiliu. Noile reguli se vor aplica la nouă luni după publicarea în Jurnalul Oficial al UE, adică înainte de sfârșitul anului 2018.
Comercianții vor fi obligați să îi trateze pe clienții online dintr-un alt stat UE la fel ca pe cei locali, adică să le ofere acces la aceleași prețuri sau condiții de vânzare, atunci când:
- cumpără bunuri (de ex. aparate electromenajere, electronice, haine) care sunt livrate către un stat membru spre care comerciantul are ofertă de livrare în condițiile sale generale sau care sunt colectate de la o locație agreată de ambele părți, într-un stat membru în care comerciantul oferă această opțiune (comercianții nu sunt obligați să livreze în toate statele UE, dar cumpărătorii trebuie să aibă opțiunea de a colecta pachetul de la o locație agreată cu comerciantul)
- primește servicii furnizate electronic care nu sunt protejate de copyright, cum ar fi servicii de stocare de date, cloud, firewall, găzduire pagini de internet, sau
- cumpără un serviciu care este furnizat în locația comerciantului sau în altă locație unde operează comerciantul, cum ar fi hoteluri, evenimente sportive, închirieri de mașini, festivaluri de muzică sau bilete de intrare în parcuri de distracții.
Regulile interzic și tratament diferit pentru cumpărători în funcție de țara de origine a cardului de credit sau de debit. Furnizorii vor putea permite ce modalități de plată doresc, dar nu vor putea discrimina împotriva unui brand specific de instrumente de plată, pe baza naționalității.
Conținutul digital protejat de copyright, cum ar fi cărți electronice, muzică ce poate fi descărcată sau jocuri online nu face obiectul acestor noi reguli, pentru moment. Cu toate acestea, Comisia Europeană va trebui să evalueze după doi ani de la intrarea în vigoare a acestei legislații dacă interzicerea blocării geografice trebuie extinsă pentru a cuprinde și acest tip de conținut.
63% dintre paginile de internet nu permit cumpărătorilor să facă achiziții din alt stat membru, conform rezultatelor unui studiu efectuat de către Comisia Europeană prin intermediul ”cumpărătorilor misterioși”. În cazul bunurilor, cea mai mare blocare geografică a avut loc pentru echipamentele electromenajere (86%), iar în cazul serviciilor, pentru rezervările online în domeniul timpului liber, cum ar bilete la evenimente sportive (40%).
Parte a pieței unice digitale, regulamentul pentru eliminarea blocării geografice nejustificate a fost inclus în pachetul de comerț electronic, împreună cu legislația privind serviciile poștale transfrontaliere de coletărie, ce urmează a fi votată în plen în martie 2018 și cu o lege privind întărirea aplicării măsurilor de protecție a consumatorului, aprobată deja de Parlament în noiembrie 2018.