5 octombrie, 2020

Pandemia de coronavirus a demonstrat că teoriile capitaliste au dat greș, iar lumea are nevoie de un nou tip de abordare, ce promovează dialogul social și solidaritatea și respinge războiul cu orice preț, a scris Papa Francisc în cea de-a treia enciclică din pontificatul său, publicată duminică, potrivit times.com.

Papa și-a creionat viziunea privind lumea post-covid punând laolaltă elemente cheie ale învățămintelor de ordin social într-o enciclică al cărei scop este acela de a redescoperi  sensul omenirii. Denumită „Fratelli Tutti”, aceasta a fost lansată în ziua celebrării Sfântului Francisc de Assisi. Docmentul a fost inspirat din învățămitele acestuia și din discursurile anterioare ale Papei cu privire la caracterul nedrept al economiei globale și efectul distructiv al acesteia asupra planetei.

Războiul nu pote fi un mijloc legitim de apărare

În cadrul enciclicei, Papa Francisc a respins chiar doctrina prin care Biserica Catolică justifică războiul ca pe un mijloc legitim de apărare, spunând că acest concept, ce a fost aplicat secole la rând, pornește de la o interpretare care nu mai este valabilă.


„Este greu să mai invoci acum argumentele raționale elaborate în secolele precedente și să mai vorbești despre justețea războiului”, a scris Papa.

Francisc a început să scrie enciclica înainte să izbucnească pandemia, iar problemele pe care le ridică vizează un orizont mult mai larg decât cel al efectelor pandemiei. El susține însă că pandemia i-a confirmat credința potrivit căreia instituțiile economice și politice trebuie să se reformeze pentru a răspunde nevoilor celor care au fost grav afectați de pandemie.

Nu se rezolvă totul prin libertatea pieței. E nevoie de politici echitabile

Milioanele de locuri de muncă pierdute în timpul pandemiei demonstrează că politicienii trebuie să fie atenți la mișcările sociale, la cerințele sindicatelor și grupurilor defavorizate și să elaboreze mai multe politici sociale și economice echitabile.

„Fragilitatea sistemului global în fața pandemiei a demonstrat că nu se poate rezolva totul prin libertatea pieței”, a scris Papa. „Este nevoie de politici economice proactive direcționate spre promovarea unei economii ce încurajează diversitatea și creativitatea și care permit sporirea și nu reducerea numărului de joburi”.


Papa a dedicat un întreg capitol parabolei bunului samaritean, subliniind că reconstrucția acestei lumi trebuie să pornească de la lecția pe care aceasta ne-o oferă în privința milei, bunătății și grijii față de aproape.

Francisc a respins și conceptul privind dreptul absolut la proprietate, punând accentul pe scopul social și binele comun ce trebuie să rezulte din folosirea la comun a resurselor pământului. Acesta a reluat criticile la adresa sistemului economic global „pervers” din cauza căruia bogații devin tot mai bogați și săracii tot mai săraci, un concept pe care l-a dezvoltat în enciclica din 2015 , “Laudato Sii”.

Francisc a respins de asemenea teoria potrivit căreia averile persoanelor înstărite trebuie impozitate cât mai puțin pentru a încuraja astfel investițiile. „O astfel de abordare nu rezolva problema inechității, ce dă naștere la noi forme de violență, amenințând construcția socială”.

Austen Ivereigh, biograful de limbă engleză al Papei Francisc, susține că, împreună cu celelalte enciclice, ”Fratelli Tutti” va deveni piatra de căpătâi a pontificatului Papei.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: