OUG pentru Șantierul Mangalia: Statul redevine acționar majoritar, dar olandezii de la Damen preiau managementul - CursDeGuvernare.ro
sâmbătă

27 noiembrie, 2021

OUG pentru Șantierul Mangalia: Statul redevine acționar majoritar, dar olandezii de la Damen preiau managementul

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

18 iulie, 2018

Guvernul a adoptat, marți, o Ordonanță de Urgență care face posibilă preluarea conducerii executive a Şantierului Naval de la Mangalia de către Damen Shypyards Group, chiar dacă grupul olandez va ceda 2% din acţiunile şantierului, cu care statul va deveni acţionar majoritar.

Ordonanţa prevede exceptarea de la aplicarea legislației privind guvernanța corporativă a companiilor la care statul redevine acționar majoritar după ce a fost minoritar, iar statul, în calitate de acționar majoritar, poate încredința conducerea societății acționarului minoritar.


Astfel, Ministerul Economiei va redeveni acționar majoritar cu o participație de 51% la Șantierul Naval din Mangalia (fosta Daewoo Mangalia Heavy Industries S. A Mangalia), după ce Damen Shypyards Group îi va fi cedat 2% din acțiuni.

Actul normativ a devenit previzibil încă de când, în martie, statul român a ajuns la o înțelegere cu grupul olandez Damen, după ce blocase mai multe luni preluarea de către compania olandeză a acțiunilor deținute de Daewoo, susținând că vrea să-și exercite dreptul de preempțiune.

Citiţi şi: Șantierul Naval Mangalia: Acord între Ministerul Economiei și compania Damen. Olandezii cumpără acțiunile Daewoo, dăruiesc statului 2%

Miza corvetelor

Ordonanța a fost anunțată implicit încă din ianuarie, de premierul momentului, și are o importanță strategică. Miza ar putea fi eventuala construcție a corvetelor multifuncționale cu care urmează să fie dotată Marina Militară Română.

Anul trecut, fostul ministru al Apărării Gabriel Leș anunța că cele patru corvete necesare dotării Armatei vor fi construite în România, dar nu la Galați.


În februarie anul acesta, Guvernul a aprobat programul ,,Corvetă multifuncţională”, prima dintre aceste nave să fie construită şi dotată în maxim trei ani de la semnarea primului contract subsecvent acordului-cadru/contractului multianual, urmând ca, în funcţie de alocările bugetare, programul să fie definitivat în maxim șapte ani. Damen Shypyards Group a putut fi convinsă astfel mai ușor

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Ministerul Economiei a explicat marți într-un comunicat că:

„Actul normativ permite încredințarea conducerii executive a societății, controlul managerial și/sau operațional către acționarul privat, numai după o analiză a Adunării Generale a Acționarilor și doar în anumite condiții, printre care:

  • statul român să devină acționar majoritar, după ce a fost acționar minoritar;
  • acționarul privat să dețină capacitatea tehnică și financiară necesară dezvoltării companiei”.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

A apărut nr. 88 al revistei (exclusiv print) CRONICILE Curs de Guvernare: Din cele 192 de pagini, 22 sunt alocate unei serii de analize care focalizează pe marea problemă...

rrr