Autoritățile locale au primit acces la proiecte de infrastructură rutieră și feroviară de interes local, care ar putea fi transferate de la autoritățile centrale la cele locale, astfel încât acestea să poată interveni pentru o implementare mai rapidă.
Decizia este cuprinsă în Ordonanța de Urgență privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri europene în vederea evitării riscului de dezangajare pentru perioada de programare 2014-2020, adoptată joi în ședința de Guvern.
În octombrie 2018, 4 județe din Vestul României, sătule să mai așteapte concretizarea promisiunilor că vor începe proiecte de infrastructură, au constituit ”Patrulaterul Vestului” și au decis să acceseze singuri fonduri europene pentru construcția de autostrăzi și linii de cale ferată de mare viteză.
(Citiți și: ”Patrulaterul Vestului / 4 județe s-au aliat pentru a accesa direct bani europeni pentru proiecte de infrastructură majoră”)
La prima vedere, ordonanța ar trebui să bucure edilii din ”Patrulater” – Cluj Napoca, Timișoara, Oradea și Arad, dar actul normativ obligă autoritățile locale la parteneriate cu CNAIR, adică chiar cu instituția care gestionează foarte prost infrastructura rutieră românească, pentru implementarea proiectelor locale.
În plus, autoritățile locale pot doar propune CNAIR aceste parteneriate, deci implicit solicitarea este supusă aprobării la nivelul companiei de drumuri.
Strict tehnic, ordonanța pare să limiteze accesul la gestionarea unor proiecte de infrastructură doar la nivelul ”unităților administrativ-teritoriale mai puțin dezvoltate”.
Oficial, actul normativ diminuează riscul de dezangajare automată a sumelor alocate României pin Programul Operațional Infrastructură Mare și Programul Operațional Regional, în contextul întârzierii lucrărilor de infrastructură începând cu martie 2020 din cauza răspândirii pandemiei COVID-19.
Principalele măsuri conținute de ordonantă:
- Unitățile administrativ-teritoriale din regiunile mai puțin dezvoltate pot propune Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) formarea de parteneriate pentru implementarea de proiecte de infrastructură de transport rutier – variante ocolitoare, drumuri de legătură la drumurile naționale, autostrăzi, drumuri expres, drumuri alternative ca soluții pentru descongestionarea de trafic rutier, inclusiv modernizarea/reabilitarea acestora;
- Unitățile administrativ-teritoriale pot forma asociații de dezvoltare intercomunitare (ADI), în parteneriat cu CNAIR pentru implementarea unor proiecte de infrastructură;
- Unitățile administrativ-teritoriale din regiunile mai puțin dezvoltate pot propune Companiei Naționale de Căi Ferate ”C.F.R.” – S.A., formarea de parteneriate pentru implementarea de proiecte de infrastructură feroviară care vizează trenuri urbane, trenuri metropolitane sau alte soluții identificate prin studiile de trafic elaborate în acest sens, destinate serviciului public de transport în comun de călători;
- Pentru proiectele de infrastructură definite conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, eventualele economii înregistrate în cadrul contractelor de achiziție publică sau a contractelor sectoriale pot fi utilizate pentru finanțarea altor categorii de cheltuieli/activități în cadrul aceluiași contract de achiziție publică sau sectorial, cu condiția încadrării în valoarea inițială a acestuia, a indicatorilor tehnico-economici aprobați, cu respectarea legislației în domeniul achizițiilor publice sau al achizițiilor sectoriale;
- Pentru cheltuielile declarate în cererile de plată transmise Comisiei Europene în cursul exercițiului contabil care începe la 1 iulie 2020 și se încheie la 30 iunie 2021, aferente acestor proiecte se poate aplica o rată de cofinanțare europeană de 100%, pentru programele din cadrul Politicii de Coeziune, în conformitate cu prevederile programului operațional în cadrul căruiau sunt finanțate și cu condiția ca finanțarea necesară să fie disponibilă.
„Este o soluție așteptată, cerută de mult timp de autoritățile locale, care asistau neputincioase la modul în care anumite rute de transport cu trafic intens aglomerau comunitățile locale, fără a se putea interveni pentru modernizare, extindere sau reabilitare.
Astfel, autoritățile locale preiau în gestiune și execuție proiecte de infrastructură rutieră sau feroviară.
Prin acest mecanism se rezolvă o problemă acută a Programului Operațional de infrastructură mare, un risc de dezangajare de peste 2 miliarde de euro pentru că sunt proiecte care au întârziat, și acum au posibilitatea să fie transferate la nivel local unde e voință și interes și vor putea fi realizate pentru ca România să nu piardă banii europeni necesari pentru realizarea acestor proiecte”, a anunțat Ionel Dancă, șeful cancelariei premierului, după ședința de guvern de joi.