Interviu

Germania, în criza psihologică dintre post-naționalism și ”Germany-first”: interviu cu Jan Techau

Textul de mai jos e o scurtă înșurire de fragmente din interviul acordat CRONICILOR Curs de Guvernare de Jan Techau – directorul Programului Europa de… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Starea Sănătății în UE 2019 / Problema României: Dependența de serviciile spitalicești, cauza principală a ineficienței sistemului

Cheltuielile pentru sănătate ale României au atins un minim istoric și sunt cele mai mici din UE, atât pe cap de locuitor, cât și ca… Mai mult

28.11.2019

Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

La obiect

Prognoza oficială – resetată odată cu președintele CNSP: ajustările indicatorilor cheie

După ce la Comisia Națională de (Strategie și) Prognoză, s-a înlocuit președintele, consecutiv schimbării Guvernului, a fost resetată și dată publicității tradiționala prognoză de toamnă.… Mai mult

28.11.2019

Cronicile

Ordonanța Energiei verzi : Când guvernul ignoră piața reală și cifrele experților și zguduie o întreagă industrie

de Razvan Diaconu 11.6.2013

Vineri, 7 iunie, a apărut în Monitorul Oficial vestita Ordonanță de Urgență care modifică Legea energiei regenerabile în România (Legea 220/2008). Decizia, luată la ședința de guvern din data de 4 iunie, pune în fața faptului împlinit atât argumentele care stăteau la baza politicii energetice a României, cât și speranțele celor implicați în piața de energie, de la investitori și producători la consumatorii finali.

Dincolo de propaganda oficială care demonizează energia verde pe baza manipulării cifrelor și a principiilor după care funcționează piața de energie, stau rapoartele profesionale ale ANRE (reglementatorul oficial al pieței), situația din piața reală de energie, precum și anomaliile pe care noua Ordonanță de Urgență le crează, atunci când nu le întreține, în această piață.

Ce prevede, de fapt, Ordonanța de Urgență și cine sunt perdanții ei, de la un capăt la altul al sistemului :

Guvernul, mai aspru decât reglementatorul

Principala prevedere a OU constă în reducerea numărului de certificate verzi și amânarea acordării acestora pentru intervalul 2017-2020.

Astfel:
hidrocentralele noi primesc 2 certificate verzi pe MWh (în loc de 3 – cât prevedea Legea 220);
un certificat verde (în loc de 2) pentru noile centrale eoliene;
4certificate verzi (în loc de 6, cât prevedea Legea) pentru centralele electrice solare.

Demn de menționat este faptul că piața reală avea nevoie de o altfel de reducere pentru a evita supracompensarea energiei verzi. Însă, deși guvernul invocă în adoptarea Ordonanței de Urgență un raport al situației de supracompensare a energiei verzi întocmit de reglementator, chiar reglementatorul – ANRE prezintă cu totul alte cifre de reducere a numărului de cerfiticate verzi.

Astfel, numărul de certificate verzi pe care ANRE le propune spre amânare, în baza evitării supracompensarii și a principiului siguranței sistemului  este mai mic decât cele pe care le-a tăiat guvernul.

De reținut că ANRE, în calitate de reglementator a făcut această analiză pe baza funcționării reale a pieței de energie și pe baza estimărilor de consum și compoziție a coșului energetic, astfel încât să se evite supracompensarea energiei verzi.

Anomalii și perdanți

a), Prima care va resimți efectele ordonanței este piața reală de energie, în care energia verde va fi mult mai redusă chiar decât o cerea raportul de supracompensare al Reglementatorului – ANRE. Aceasta din cauză că producătorii de așa-zisă ”energie nurdară” își vor acoperi furnizarea cu mai puține certificate verzi.

O arată atât cifrele pentru perioada ianuarie-mai 2013, cât și faptul că autoritățile au permis de circa un an și jumătate neaplicarea legii de către funizori și producătorii care fac și furnizare.

Astfel, în perioada ianuarie-mai 2013, numărul total de certificate verzi emise a fost de 4,2 milioane. Doar circa 10% au fost vândute pe bursa OPCOM, alte 40% fiind vândute prin contractele bilaterale. Mai bine de jumătate (2,418 milioane de certificate verzi) au rămas nevândute. Important: faptul că au rămas nevândute nu înseamnă că nu au fost plătite de cineva. Iar aici apare cel de-al doilea perdant:

b), Consumatorul final. Consumatorii au plătit certificatele verzi pe factură, furnizorii au încasat banii de ele, în schimb furnizorii nu au cumpărat de pe piață certificatele verzi pentru care încasaseră banii de la consumatori.

Favorizați sunt în special marii producători de energie termo care fac și distribuție și cărora li s-a permis, în ultimele 18 luni, să încalce legea energiei: să vândă consumatorilor ceea ce nu cumpăraseră din piața reală.

Unul dintre miturile cu care în ultimele luni a fost demonizată energia verde este acela că ea este responsabilă de creșterea prețului la energia electrică. În realitate, certificatele verzi aduc doar circa 11% din scumpirea energiei electrice, scumpire care, dacă piața ar fi lăsată să funcționeze, s-ar compensa cu scăderea prețului la energia electrică. Restul scupirii vine din tehnologia învechită a celor care produc ”energie murdară”, nerestructurarea acestor companii de stat care merg pe pierdere și considerentele politice care stau la baza modificărilor în Legea Energiei.

c), Primii perdanți ai Ordonanței sunt, însă, producătorii de energie verde și, mai ales, cei care au investit în centralele de regenerabile în ultimii ani, luând în serios Legea 220/2008:

-, în primul rând, planurile de afaceri sunt date peste cap, numărul redus la mai puțin de jumătate de certificate verzi care ajung în piață nu mai garantează nimănui viabilitatea unei investiții care se poate izbi oricând de modificarea legislației.

-, în al doilea rând, modul în care funcționează piața potrivit legii e de natură să oprească orice altă investiție, atâta vreme cât nici Legea 220 nu asigura, prin aplicarea ei clară, egalitate între furnizori și obligativitatea acoperirii cu certificate verzi a ”energiei murdare”.

Pentru că Ordonanța mai are un neajuns: aceea că ar putea să fie aplicată (ca și în multe cazuri cu Legea 220) numai din perspectiva producătorilor de energie verde, iar ceilalți jucători de pe piață să poată amâna cumpărarea certificatelor verzi așa cum o fac de mai bine de un an și jumătate. Măcar de s-ar aplica obligativitatea ca, și puținele certificate verzi rămase pe piață să fie folosite pentru acoperirea ”energiei murdare”.

România poate produce, acum, mai multă energie decât consumă, însă adevărata problemă este lipsa unei strategii investiționale care să faciliteze exportul. În locul acestei strategii este blocată energia verde care ar putea ieftini (folosită la maximumul pe care-l permit siguranța sistemului și piața) curentul, iar prin amânarea emiterii certificatelor de energie curată se amână, de fapt, rentabilizarea producătorilor de ”energie murdară”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 11.6.2013

2 comentarii

  1. BP
    14.6.2013, 8:21 pm

    In sfarsit, un articol care realmente pune punctul pe “i”. Desi autorul stie, il iertam pentru faptul ca nu explica pana la capat ca motivele schimbarii: populismul, ArcelorMittal si Alro.

  2. Prostu' satului
    14.6.2013, 10:03 pm

    D-le Diaconu, m-ati lasat cu gura cascata. E posibil ca acesta sa fie cel mai bun, iar daca nu, cu siguranta unul din top 5 articole pe care le-am citit pe aceasta tema. Si, avand in vedere ca am interese personale puternice in aceasta industrie, citesc cam tot ce se scrie.
    In plus, ati reusit sa spuneti niste lucruri esentiale in cuvinte foarte putine.
    Imi cer scuze pentru ignoranta – exista pe undeva un CV de-al dvs., in spatiul public? Altfel… de unde-ati rasarit???
    Oricum, felicitari si tot respectul.

Lăsați un comentariu


Europa

Sondaj Reuters: Leul va avea cea mai mare depreciere din regiune în 2020. Estimarea de 4,85 lei / euro nu este cea mai severă

Adrian N Ionescu

Leul va înregistra cea mai mare depreciere dintre cele ale monedelor celor mai importante din Europa Centrală și de Est, de 1,5% până la 4,85… Mai mult

Stiri

Adina Florea își retrage candidatura la conducerea Secției speciale. Contextul: probabila desființare a structurii

Vladimir Ionescu

Adina Florea și-a retras candidatura la conducerea controversatei Secții speciale pentru investigarea infracțiunilor comise de magistrați (SIIJ), în contextul în care această structură ar putea… Mai mult

Stiri

Șeful cancelariei premierului: Nu modificăm Legea pensiilor, graficul creșterilor va fi respectat

Vladimir Ionescu

Actuala Lege a pensiilor, elaborată în mandatului Liei Olguței Vasilescu la Ministerul Muncii, nu va fi modificată, a anunțat miercuri seara şeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel… Mai mult

Stiri

Încrederea, primul factor emoțional care influențează loialitatea față de un brand – studiu Deloitte

Vladimir Ionescu

Opt din zece consumatori (83%) consideră că încrederea este primul factor emoțional care influențează loialitatea față de un brand, conform studiului Deloitte „2019 Exploring the… Mai mult

Stiri

ANAF: 46.480 de companii au apelat la amnistia fiscală

Vladimir Ionescu

Un număr de 46.480 de contribuabili au depus, până la data de 3 decembrie, notificări sau cereri de anulare a obligațiilor accesorii, în conformitate cu… Mai mult

Stiri

INS: Creștere economică de 4,1% la 9 luni față de 2018, dar în scădere în T3 față de T2

Adrian N Ionescu

Produsul Intern Brut (PIB) a crescut cu 4,1% în primele 9 luni ale anului față de aceeași perioadă a anului trecut, dar și-a încetinut creșterea… Mai mult

Europa

Campanie PPE / Politica climatică europeană a următorului mandat

Vladimir Ionescu

Schimbările climatice sunt o realitate, afectează toți locuitorii planetei, iar Partidul Popular European (PPE) a reușit în ultima decadă să impună pe agenda europeană politici… Mai mult