miercuri

18 mai, 2022

OU pentru accelerarea proiectelor de infrastructură transeuropeană

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

16 martie, 2016

infrastructuraGuvernul a adoptat miercuri, prin Ordonanță de Urgență, o serie de măsuri pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură de transport transeuropeană.

Proiectul de ordonanță a fost în dezbatere publică, fiind publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor luna trecută.

(Citiți și: ”Planul Ministerului Transporturilor pentru marile proiecte: Departamente proprii de proiectare și avizare, Ordonanță de simplificare a birocrației, angajare de experți din privat”)

Scopul noilor reglementări este să scurteze termenele și să simplifice procesul de autorizare a lucrărilor de construcții și, implicit, să elimine unele blocaje în implementarea proiectelor care asigură interconectivitatea între rețeaua de transport de interes național/regional cu cea europeană.


Actul normativ are în vedere următoarele aspecte referitoare la realizarea lucrărilor la proiectele de infrastructură de transport transeuropeană:

Simplificarea procesului de emitere a autorizațiilor de construire prin:

  • Scurtarea termenelor pentru emiterea avizelor/acordurilor sau, după caz, a avizelor de amplasament prevăzute în certificatele de urbanism;
  • Simplificarea procedurilor de scoatere a terenurilor situate pe coridorul de expropriere din circuitul agricol/forestier; Terenurile agricole aflate în extravilan vor fi înscrise direct în Cartea Funciară, cu încadrarea directă în categoria de folosinţă pentru care au fost achiziţionate, cu îndepinirea ulterioară a condiţionalităţilor de către beneficiarul proiectului. Acest proces se va realiza pe loc şi nu în termen de 6 luni, aşa cum se desfăşoară în prezent. Avizele de principiu pentru scoaterea terenurilor împădurite din circuitul forestier vor putea fi eliberate în termen de 10 zile de la data depunerii cererii de eliberare, dacă aceste terenuri sunt situate pe amplasamentul proiectelor de infrastructură de transport transeuropeană. Obligaţia pentru constructor rămâne de a obţine avizul final prevăzut de lege.
  • Asigurarea valabilității certificatelor de urbanism/avizelor/acordurilor/autorizațiilor până la recepția finală a lucrărilor;
  • Îmbunătățirea cerințelor prevăzute de lege privind urbanismul și documentațiile urbanistice în cazul traseelor infrastructurii traseuropene, incluse în rețeaua TEN-T Core și de pe rețeaua TEN-T Comprehensive.

Sumele aferente disputelor rezultate din contractele de execuţie a lucrărilor vor putea fi achitate în baza unor scrisori de garanţie bancară. Această măsură are scopul să conducă la evitarea blocajului proiectelor, determinat  de amânarea plăţilor până la obţinerea deciziilor definitive şi irevocabile.

Plăţile în avans, efectuate şi nejustificate prin bunuri livrate, lucrări executate şi servicii prestate până la sfârșitul anului, în condițiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate de către beneficiar şi restituite bugetului. Recuperarea acestor sume de către beneficiar se va face cu perceperea de dobânzi, majorări sau penalități de întârziere.


Asigurarea cadrului legal privind continuitatea procesului de realizare a documentațiilor tehnico-economice aferente infrastructurii de transport transeuropeană, prin includerea la finanțare cu prioritate a serviciilor de elaborare a acestor documentații. Se are în vedere faptul că aceste investiții au caracter multianual.

Legat de proiectele de infrastructură, secretarul de stat Marcel Boloș declara marți că Masterplanul pe transporturi urmează să fie aprobat de guvern în luna aprilie.

“Este pentru prima dată când România are coridoare de importanță internațională. Dacă cineva ar schimba traseul acestor coridoare este prevăzută o pedeapsă cu privarea de libertate”, anunța Marcel Boloș.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

“A fost greu să ajungem în acest stadiu cu acest document. Mai avem o dezbatere finală la CE, pe 22 martie, apoi va putea intra pentru aprobare. Nu sunt doar proiecte aruncate pe hârtie”, a declarat marți secretarul de stat.

Acesta a mai declarat că Masterplanul se va aproba în guvern până pe 15 aprilie. În prealabil, documentul va fi trimis Parlamentului pentru aprobare.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Andrew Kenningham (foto), economist-şef pentru Europa la Capital Economics, explică într-un interviu pentru CursdeGuvernare cum va reseta războiul obiectivele şi strategiile de dezvoltare pe care UE le bătuse...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: