duminică

21 aprilie, 2024

22 aprilie, 2020

Ministrul Educaţiei a semnat ordinul  cu instrucţiunile pentru desfăşurarea cursurilor online din învăţământul preuniversitar. Unul dintre articole precizează că „elevul are obligativitatea de a participa la activitățile de învățare on-line stabilite de unitatea de învățământ”.

Obligativitatea este introdusă în condițiile în care peste 38% din copiii români trăiesc în risc de sărăcie și excluziune socială. Situația riscă să ducă, în acest context, la o creștere a inegalităților legate de educație, capitol la care România domină toate clasamentele europene.


Principalele prevederi din Ordinul ce reglementează cursurile online:

  • Elevii au obligația de a participa la cursuri
  • Părinții au obligația de a asigura accesul și participarea la activitățile de învățare online organizate de unitatea de învățământ.
  • Elevii pot primi în custodie tablete, computere și laptopuri deținute de școli, iar părinții răspund material pentru distrugerea echipamentelor informatice și de comunicare în situația în care acestea aparțin patrimoniul unității de învățământ.
  • Preșcolarul sau elevul are dreptul de a avea acces gratuit la portalurile platformele de învățare, bibliotecile virtuale și la alte resurse de învățare digitale, în funcție de nevoi.
  • Prezenţa online la cursuri a elevilor şi a cadrelor didactice va fi monitorizată de unităţile de învăţământ, iar toate informaţiile relevante pentru susţinerea şi îmbunătăţirea accesului la învăţare vor fi completate în Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România (SIIIR).
  • Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie (CNPEE) va elabora analize semestriale privind accesul elevilor, cadrelor didactice şi al unităţilor de învăţământ la resurse pentru învăţarea online – computere și internet.
  • Ministerul Educaţiei poate decide, în cazuri justificate şi pe baza unor instrucţiuni emise în prealabil, ca evaluarea la anumite discipline/module să fie realizată online.
  • Inspectoratele şcolare în colaborare cu unităţile de învăţământ şi cu autorităţile locale vor fi cele care vor asigura echipamentele informatice şi a conectarea la internet a unităţilor de învăţământ.
  • Toate datele privind desfăşurarea procesului de predare-învăţare-evaluare online vor fi raportate periodic Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
  • Unităţile de învăţământ vor verifica şi monitoriza modul în care sunt transpuse în practică activităţile suport pentru învăţarea online.
  • Conducerea fiecărei unităţi de învăţământ va organiza un program săptămânal care include activităţi de învăţare  on-line pentru fiecare disciplină de studiu, împreună cu învăţătorii, profesorii diriginţi şi cadrele didactice.
  • Documentul elaborat de Ministerul Educaţiei prevede şi o serie de activităţi pe care cadrele didactice trebuie să le desfăşoare în cazul suspendării cursurilor în unităţile de învăţământ.
  • Unităţile de învăţământ vor realiza planuri de recuperare şi planuri remediale pentru elevii care în perioada suspendării cursurilor nu au putut participa, din motive obiective, la activităţile de învăţare online. Acestea vor fi aplicate imediat după reluarea cursurilor.

Reamintim că România este statul UE cu cea mai mare rată a copiilor aflați în risc de sărăcie și excluziune socială, adică fără nevoi de bază asigurate, în cazul cărora nu poate fi luat în calcul accesul la un computer sau smarthone și la internet. 38,1% din copii români cu vârste până la 18 ani se aflau într-o astfel de situație în 2018:

Reacția Consiliului Național al Elevilor: Nu poate fi obligativitate, fără cadrul legal pentru achiziționarea infrastructurii

Ministerul Educației și Cercetării a emis un ordin ce prevede faptul că elevii au obligația de a participa la cursurile online organizate de către unitățile de învățământ, fără a asigura, însă, un cadru legal care să permită achiziționarea infrastructurii necesare desfășurării acestor cursuri (tablete, calculatoare etc.), atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice, atrage atenția un comunicat al Consiliului Național al Elevilor (CNE).


Această măsură are un profund caracter discriminatoriu, având în vedere faptul că, în România, sute de mii de copii trăiesc la limita subzistenței, neavând acces la facilități precum internet, infrastructură electronică etc, mai spune comunicatul CNE.

„Până la momentul actual, Ministerul Educației și Cercetării a ignorat total nevoia elevilor de acces la educația online: nu am văzut o politică fermă pentru garantarea accesului în tot acest timp. În timp ce state precum Republica Moldova, Italia, Noua Zeelanda au alocat resurse bugetare pentru a cumpăra dispozitive pentru elevii din comunități dezavantajate, deși rectificarea bugetară permitea, MEC nu a cerut fonduri. Mai mult decât atât, acum se dorește introducerea obligativității pentru elevi la orele online, problema cu accesul nu mai reprezintă o prioritate pentru doamna ministru.”, a declarat Antonia-Laura Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor, citată în comunicat.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: