27 ianuarie, 2024

„Vă rugăm să verificați aceste informații”: din septembrie, dezinformarea rusă din mediul online nu mai constă doar în difuzarea de clipuri antiucrainene, ci și în contactarea directă a mass-media occidentale pentru a le verifica, scrie AFP.

Este o vastă „campanie de diversiune” care vizează jurnaliștii, avertizează experții.

Acest modus operandi a fost numit „Operațiunea Matrioșka” de către colectivul „Antibot4Navalny”, care urmărește operațiunile de influență legate de Rusia pe platforma X.


La 4 decembrie, de exemplu, un utilizator de internet pe nume „Käthe” a comentat pe X o postare a postului TV francez BFM, cerând canalului să verifice un videoclip care semăna cu un reportaj al postului de televiziune german Deutsche Welle care susținea că un „artist ucrainean a tăiat cu fierăstrăul Turnul Eiffel”.

„Văd acest tip de informații în fiecare zi. Presa oficială nu le raportează, așa că ce ar trebui să cred?”, a scris respectivul cont de X.

Boții acționează precum Matrioșka

În decurs de câteva ore, același profil a trimis mesaje similare la zeci de instituții media franceze, printre care Le Progrès, Paris Match, Mediapart, Le Point, Franceinfo, Le Figaro, RFI și Le Parisien.

Contul a rămas apoi inactiv până la 20 decembrie, când a postat un graffiti cu Zelenski caricaturizat ca un om al străzii în Los Angeles, imagine pe care un alt cont a cerut la rândul său presei să o verifice, și așa mai departe.


Datele furnizate de „Antibot4Navalny” și analizate de AFP documentează existența a zeci, dacă nu chiar sute de profiluri care folosesc masiv această strategie de a face apel la mass-media.

Cele mai multe dintre acestea sunt conturi lăsate abandonate de proprietarii lor și apoi piratate. Postările se succed uneori în ritm de una pe minut, pentru a inunda mai bine rețelele, semn că aceste conturi au fost preluate de „roboți”.

Analiza efectuată de AFP a mai dezvăluit că acele conturi care cer presei să verifice dezinformările sau falsurile le vor publica ele însele ceva timp mai târziu.

Fakenews-uri pe bandă rulantă

Jafuri în catacombele Parisului comise de un ucrainean, deturnarea ajutorului militar acordat Ucrainei, graffitiuri trunchiate sau inventate cu Zelenski și reclame false în Times Square: aceste postări îi implică întotdeauna pe ucraineni și caută să propage ideea că europenii și americanii au obosit să ajute Kievul.

Majoritatea acestor imagini au fost distribuite pentru prima dată de internauții ruși, în special pe Telegram și pe blogurile de știri, după cum arată cercetările AFP.

Această campanie pare să vină în urma unei alte campanii, numită „Doppelganger”, care a constat în ultimele luni în difuzarea de infografice anti-Ucraina care erau falsificate astfel încât să pară că provin din mass-media occidentale, o campanie atribuită în mod clar Rusiei de către serviciile de informații franceze, potrivit experților intervievați de AFP.

Diversiunea rusă pentru mass-media occidentală

David Chavalarias, matematician în domeniul științelor sociale și director de cercetare la CNRS, consideră că această campanie este o „tactică de diversiune care vizează verificatorii de fapte” pentru „a-i ține ocupați pe subiecte neimportante și greu de verificat”.

Pentru cercetător, această operațiune poate avea ca scop și să ofere vizibilitate acestor dezinformări și falsuri.

„Scopul pare a fi acela de a capta atenția fact-chekerilor pentru a le deturna munca și a avea efecte tactice și pe termen lung asupra anumitor aspecte ale conflictului în curs”, testând viralitatea anumitor conținuturi, adaugă Julien Nocetti, adăugând că „rușii învață lucruri noi. Și există un fel de agilitate în testarea diferitelor metode”.

O sursă de securitate franceză a declarat pentru AFP că „nu este surprinsă” de această nouă operațiune, întrucât „rușii caută vizibilitate, vor să se vorbească despre ei într-un mod pozitiv sau negativ”.

Conturi false rusești pentru capania anti-ucraineană

Imaginile antiucrainene folosite în „Matrioșka” au fost, de asemenea, promovate pe diferite rețele sociale de către aceiași roboți care au făcut parte din campania Doppelgänger.

În decembrie 2023, un raport realizat de Insikt Group, o entitate a companiei de informații Recorded Future, a indicat faptul că campania Doppelgänger era încă foarte activă pe rețelele sociale, cu cel puțin 800 de roboți dedicați promovării de articole false care se dau drept publicații ucrainene.

„Ucraina rămâne țara cel mai des vizată de manipularea informațiilor – și nu întâmplător”, a declarat marți Josep Borrell, șeful diplomației europene, în cadrul unei conferințe de presă privind dezinformarea și ingerințele străine, referindu-se la o „bătălie a narațiunilor”.

„Siguranța nu mai este doar o chestiune de arme, ci de informații”, a conchis acesta.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: