Ministerul Economiei a pus în dezbatere publică două proiecte de hotărâre prin care încearcă din nou să preia controlul asupra privatizărilor din energie. Unul dintre proiecte îi lasă fără atribuţiile principale pe cei doi miniştri delegaţi pentru Energie şi IMM-uri, atribuții pe care el însuși și le-a adjudecat pe când era ministru delegat pentru Energie.
1. Hotărâre privind organizarea şi funcţionarea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie
Primul pas de extindere a atribuţiilor ministrului Economiei, Constantin Niţă, a fost făcut în urmă cu aproape două luni, când s-a înfiinţat Departamentul pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie, prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 20/2014.
DPAPSPI se ocupă de elaborarea strategiilor şi a politicilor de privatizare, de coordonarea şi controlul implementării acestora etc.
OUG a apărut într-o formă mult diferită de cea dorită de ministrul Niţă şi pusă în dezbatere publică pe 18 martie. În varianta iniţială, DPAPSPI ar fi preluat toate privatizările de la Departamentul de Energie şi de la celălalte ministere.
Noul Departament va prelua și atribuțiile structurii din Departamentul pentru Energie care se ocupă cu privatizarea companiilor din acest domeniu, dar și atribuțiile structurilor care se ocupă cu privatizarea în Ministerul Agriculturii, Ministerul pentru Societate Informațională și Ministerul Transporturilor.
Ministrul Economiei a confirmat la vremea respectivăi, pentru cursdeguvernare.ro, că structura urma să se ocupe inclusiv de privatizarea CFR Marfă , trecută de la Ministerul Transporturilor : “Dacă se va înfiinţa, da, Departamentului pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor se va ocupa şi de privatizarea CFR Marfă. De tot ceea ce înseamnă privatizare şi listare la bursă”.
În forma aprobată de Guvern, însă, (OUG 20 din luna mai 2014), Ministerul Economiei doar supraveghează şi monitorizează,nu derulează şi nu are autoritatea absolută în vânzările de acţiuni din companiile care nu-i aparţin, privatizările urmând să fie făcute tot de Departamentul de Energie şi de celelalte ministere (în cazul CFR Marfă, de exemplu, Ministerul Transporturilor).
Potrivit unor surse din Guvern, proiectele propuse acum reprezintă a doua încercare a lui Constantin Niţă de a-şi subordona aceste privatizări, ţinta principală fiind cele din energie. Ceea ce nu a reuşit prin OUG privind înfiinţarea DPAPSPI, Constantin Niţă intenţionează să realizeze acum, prin Hotărârea privind organizarea şi funcţionarea DPAPSPI.
De exemplu, dacă OUG 20/2014 prevedea că Ministerul Economiei doar poate „indruma metodologic si monitorizeaza intregul proces de privatizare monitorizeaza hotararile si deciziile initiate de reprezentantii institutiilor publice implicate luate in perioada de pregatire si realizare a privatizarii”, in domeniile restructurarii, reorganizarii, dizolvarii si lichidarii operatorilor economici.
Preluare prin extinderea atribuțiilor
În proiectul Hotărârii de organizare şi funcţionare a Departamentului de privatizare, responsabilităţile ce revin Ministerului Economiei sunt mult extinse faţă de atribuţiile fixate prin OUG de înfiinţare. De exemplu, art. 3 din proiect spune:
„(1) În cazul operatorilor economici aflaţi sub autoritatea altor instituţii, D.P.A.P.S. va îndeplini, în numele şi pentru instituţia publică implicată, toate activităţile necesare pentru pregătirea şi realizarea privatizării, în condiţiile prevăzute la art. 8 din ordonanţa de urgenţă.
(2) Pe perioada pregătirii şi derulării procesului de privatizare la operatorii menţionaţi la alin. (1), exercitarea de către reprezentanţii statului, prin instituţia publică implicată, a atribuţiilor ce le revin în cadrul adunării generale a acţionarilor şi, după caz, al organelor de conducere al respectivilor operatori in legătura cu acţiuni, măsuri sau alte decizii privind procesul de privatizare se va realiza în baza şi în conformitate cu mandatul special emis în acest scop de instituţia publică implicată, la propunerea D.P.A.P.S
(3) În cazul operatorilor economici menţionaţi în alin. (1) pentru care procesul de pregătire sau de realizare a privatizării se află în curs la data intrării în vigoare a acestei hotărâri, D.P.A.P.S. preia si continua procesul din faza in care se afla cu respectarea tuturor etapelor parcurse pana la data preluarii„.
Aceleaşi diferenţe se observă şi în art. 4 al proiectului actual, articol ce enumeră atribuţiile D.P.A.P.S, mult mai extinse decât cele fixate prin OUG 20.
(DESCĂRCAŢI AICI PROIECTUL)
Ministrul delegat Răzvan Nicolescu a declarat pentru cursdeguvernare.ro că nu a văzut conţinutul proiectelor aflate acum în dezbatere, deoarece este mult prea ocupat cu privatizarea Electrica, aflată în plină desfăşurarea.
Nu a dorit să comenteze nimic despre eventuala golire de atribuţii a instituţiei pe care o conduce.
2. Hotărârea Guvernului pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 47/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei
Cel de-al doilea proiect supus dezbaterii publice vine după ce în luna martie Departamentul pentru Energie şi cel pentru IMM-uri şi Turism au fost trecute în coordonarea directă a ministrului Constantin Niţă.
Printre altele, se introduce un alineat ce prevede că până şi structura detaliată de la cele două departamente va fi stabilită de ministrul Niţă: “Structura organizatorica detaliata si regulamentul de organizare si functionare ale unitatilor aflate in subordinea si in coordonarea Ministerului Economiei, se aproba prin ordin al ministrului economiei, in conditiile legii”
De asemenea, cei doi miniştri delegaţi care conduc departamentele, Răzvan Nicolescu şi Florin Jianu, nu vor mai putea semna nimic importnat fără avizul conform al ministrului Niţă.
Articolul care impune acest lucru încadrează mai întâi, la capitolul “documente de politica economică”, tot ceea ce ţine de programe, strategii, investiţii şi chiar chestiuni de personal, apoi impune avizul conform al ministrului Economiei pentru aceste documente.
Avizul conform înseamnă că este obligatorie aprobarea ministrului.
De asemenea, mai spune proiectul de Hotărâre de Guvern, Ministerul “eliberează certificatele de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor atât pentru societăţile comerciale care funcţionează sub autoritatea Ministerului Economiei cât şi pentru cele care funcţionează sub autoritatea Departamentului pentru Energie sau sub autoritatea Departamentului pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Turism.
(DESCĂRCAŢI AICI PROIECTUL)
Scurta istorie a celor două Departamente
Cele două Departamente, al Energiei şi cel al IMM-urilor şi Turismului, au fost înfiinţate anul trecut, când ministru era liberalul Varujan Vosganian, prin desprinderea lor din Ministerul Economiei. Pentru ca energia să rămână la PSD, şi pentru a a repartiza şi aliaţilor PC de la guvernare o parte din economie, USL a rupt din minister cele două departamente, cărora le-a acordat puteri similare cu cele ale instituţiilor conduse de miniștri titulari.
Ele au fost denumite Departamente pentru ca Executivul să nu încalce propria lege de funcționare.
Ajuns în fruntea Ministerului Economiei, Constantin Niţă încearcă să reîntregească instituţia.