vineri

29 martie, 2024

28 iulie, 2021

În ultima sesiune plenară a Parlamentului European, care a avut loc la Strasbourg, a fost adoptat raportul meu privind regulamentul Facilitatea pentru Conectarea Europei (CEF) 2021-2027.

Nu a fost simplu să ajungem la un compromis, în condițiile în care am plecat de la 50 de miliarde de euro și a trebuit să ne mulțumim în final cu puțin peste 30 de miliarde.


Negocierile cu Consiliul au fost de durată și de pe poziții total opuse. Noi, Parlamentul, considerăm că nu se pot îndeplini obiectivele de mutare a transportului de pe șosele și aer pe cale ferată fără investiții masive, iar să facem tot ce ne-am propus cu 33 de miliarde va fi o mare provocare.  Da, era loc de mai bine, dar dincolo de asta, sunt mulțumit că în urma acestui efort am reușit să securizăm finanțarea necesară pentru modernizarea și extinderea conectării europene la nivel de transport, energie și digital, atât cât am putut. Banii din CEF nu vor fi de ajuns.

Pentru atingerea țintelor va fi nevoie să apelăm la fonduri din alte instrumente de finanțare europene. Există un discurs paralel, la nivelul guvernelor statelor membre, de înțeles oarecum, pentru că fiecare stat are particularitățile sale și se află într-o etapă diferită pe drumul decarbonizării. Unele sunt mai avansate, au rețele de cale ferată dezvoltate, altele au rețeaua de drumuri dezvoltată și sunt dependente de combustibili fosili, altele, ca România, nu au nici cale ferată performantă, nici șosele.

Cele 33 de miliarde care vor fi disponibile prin CEF, chiar dacă vor fi insuficiente, vor ajuta cu cu două condiții. Prima ar fi ca banii să fie folosiți în mod eficient.  Shift to Rail – trecerea la transportul feroviar – este unul dintre cele mai ambițioase obiective ale CEF. Iar transpunerea lui în realitate nu însemnă altceva decât investiții în calea ferată. La momentul la care vorbim în Uniunea Europeană nu există un sistem de cale ferată care să preia fluxul de transport de pe căile rutieră și aeriană.

A doua condiție pentru succesul acestui obiectiv este  o guvernare europeană pentru transportul feroviar. Avem nevoie de standardizare, avem nevoie de interoperabilitate. În acest moment, la trecerea dintre un stat membru în altul trebuie să schimbi locomotiva, mecanicul și să respecți un alt regulament.


Printr-o guvernare europeană se pot armoniza regulile din transportul feroviar și direcționa investițiile acolo unde este cea mai mare nevoie de ele. Am depus un proiect pilot în acest sens iar răspunsul este din păcate negativ. Aștept în continuare o reacție din partea Comisiei Europene, căci am convingerea că dacă vrem să punem în aplicare sloganurile pe care le lansăm, atunci trebuie să avem o gestionare la nivel european.

Aș vrea să mai adaug că Regulamentul CEF include încă două capitole la fel de importante, cele referitoare la sectorul digital și energie, de care s-au ocupat însă alți colegi. Sunt proiecte de care vor beneficia toți cetățenii europeni, proiecte care produc locuri de muncă și creștere economică. În plus, o infrastructură modernizată, sustenabilă și sigură va contribui la reducerea emisiilor poluante, va permite implementarea unor noi tehnologii și va sprijini redresarea economică a Uniunii.

Facilitatea pentru Conectarea Europei (CEF) este programul fanion al Uniunii care reglementează conectarea Uniunii în transport, energie și în sectorul digital, printr-un program cu un buget total de 33,7 miliarde pentru anii 2021-2027, dintre care pentru transport sunt alocate 25,81 miliarde euro, pentru energie 5,84 miliarde euro iar pentru digital 2,07 miliarde euro. În plus, programul are în vedere și îmbunătățirea mobilității militare, căreia îi sunt destinate 1,69 miliarde euro, cu condiția ca noua infrastructură militară să poată fi folosită și în scopuri civile. Pe lângă sectorul transport, CEF are ca obiective și dezvoltarea și modernizarea infrastructurii energetice și a rețelelor digitale, inclusiv a sistemelor 5G.

*

Marian-Jean Marinescu este europarlamentar, coordonator al grupului PPE din Parlamentul European pentru politica de transport a Uniunii, președinte al Intergrupului Cer și Spațiu

 

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: