fbpx

Interviu

Interviu cu fostul primar din La Paz: povestea și soluțiile unui edil de capitală sud-americană

Cum poate fi abordată administrația unei capitale atinsă de ”o corupție sud-americană”, atunci când nu vrei să te lași înghițit de mecanismul sofisticat de fraudă… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Date INS pe S1 / Economia a revine, +1,6% față de S1 2019, dar pe o structură mai slabă: -5,2% la industrie, cu expandarea comerțului. Prețul – adâncirea deficitelor externe

INS a confirmat creșterea PIB pe al doilea trimestru din 2021: a crescut cu 13% în termeni reali și cu 13,6% pe seria ajustată sezonier… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Valul 4 ante portas: la ce se așteaptă autoritățile și experții și ce măsuri pregătesc

Peste o săptămână începe noul an școlar, pe fondul unei rate de vaccinare anti-Covid de numai 35% din populația adultă, în condițiile în care valul… Mai mult

07.09.2021

Digital

Digitalizarea Sănătății a pornit din Vest: 3 județe au cloud comun și caută soluții eHealth

Trei Direcții Județene de Sănătate Publică din vestul țării – Arad, Timiș și Hunedoara – au reușit în 30 de zile, cu ajutorul STS, să… Mai mult

07.09.2021

Articol susținut de PPE

O guvernare europeană a transportului feroviar

de Marian Jean Marinescu , 28.7.2021

În ultima sesiune plenară a Parlamentului European, care a avut loc la Strasbourg, a fost adoptat raportul meu privind regulamentul Facilitatea pentru Conectarea Europei (CEF) 2021-2027.

Nu a fost simplu să ajungem la un compromis, în condițiile în care am plecat de la 50 de miliarde de euro și a trebuit să ne mulțumim în final cu puțin peste 30 de miliarde.

Negocierile cu Consiliul au fost de durată și de pe poziții total opuse. Noi, Parlamentul, considerăm că nu se pot îndeplini obiectivele de mutare a transportului de pe șosele și aer pe cale ferată fără investiții masive, iar să facem tot ce ne-am propus cu 33 de miliarde va fi o mare provocare.  Da, era loc de mai bine, dar dincolo de asta, sunt mulțumit că în urma acestui efort am reușit să securizăm finanțarea necesară pentru modernizarea și extinderea conectării europene la nivel de transport, energie și digital, atât cât am putut. Banii din CEF nu vor fi de ajuns.

Pentru atingerea țintelor va fi nevoie să apelăm la fonduri din alte instrumente de finanțare europene. Există un discurs paralel, la nivelul guvernelor statelor membre, de înțeles oarecum, pentru că fiecare stat are particularitățile sale și se află într-o etapă diferită pe drumul decarbonizării. Unele sunt mai avansate, au rețele de cale ferată dezvoltate, altele au rețeaua de drumuri dezvoltată și sunt dependente de combustibili fosili, altele, ca România, nu au nici cale ferată performantă, nici șosele.

Cele 33 de miliarde care vor fi disponibile prin CEF, chiar dacă vor fi insuficiente, vor ajuta cu cu două condiții. Prima ar fi ca banii să fie folosiți în mod eficient.  Shift to Rail – trecerea la transportul feroviar – este unul dintre cele mai ambițioase obiective ale CEF. Iar transpunerea lui în realitate nu însemnă altceva decât investiții în calea ferată. La momentul la care vorbim în Uniunea Europeană nu există un sistem de cale ferată care să preia fluxul de transport de pe căile rutieră și aeriană.

A doua condiție pentru succesul acestui obiectiv este  o guvernare europeană pentru transportul feroviar. Avem nevoie de standardizare, avem nevoie de interoperabilitate. În acest moment, la trecerea dintre un stat membru în altul trebuie să schimbi locomotiva, mecanicul și să respecți un alt regulament.

Printr-o guvernare europeană se pot armoniza regulile din transportul feroviar și direcționa investițiile acolo unde este cea mai mare nevoie de ele. Am depus un proiect pilot în acest sens iar răspunsul este din păcate negativ. Aștept în continuare o reacție din partea Comisiei Europene, căci am convingerea că dacă vrem să punem în aplicare sloganurile pe care le lansăm, atunci trebuie să avem o gestionare la nivel european.

Aș vrea să mai adaug că Regulamentul CEF include încă două capitole la fel de importante, cele referitoare la sectorul digital și energie, de care s-au ocupat însă alți colegi. Sunt proiecte de care vor beneficia toți cetățenii europeni, proiecte care produc locuri de muncă și creștere economică. În plus, o infrastructură modernizată, sustenabilă și sigură va contribui la reducerea emisiilor poluante, va permite implementarea unor noi tehnologii și va sprijini redresarea economică a Uniunii.

Facilitatea pentru Conectarea Europei (CEF) este programul fanion al Uniunii care reglementează conectarea Uniunii în transport, energie și în sectorul digital, printr-un program cu un buget total de 33,7 miliarde pentru anii 2021-2027, dintre care pentru transport sunt alocate 25,81 miliarde euro, pentru energie 5,84 miliarde euro iar pentru digital 2,07 miliarde euro. În plus, programul are în vedere și îmbunătățirea mobilității militare, căreia îi sunt destinate 1,69 miliarde euro, cu condiția ca noua infrastructură militară să poată fi folosită și în scopuri civile. Pe lângă sectorul transport, CEF are ca obiective și dezvoltarea și modernizarea infrastructurii energetice și a rețelelor digitale, inclusiv a sistemelor 5G.

*

Marian-Jean Marinescu este europarlamentar, coordonator al grupului PPE din Parlamentul European pentru politica de transport a Uniunii, președinte al Intergrupului Cer și Spațiu

 

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 28.7.2021

Lăsați un comentariu


Europa

Agenţia Internaţională de Energie cere Rusiei să dovedească că este furnizor de încredere de gaze

Adrian N Ionescu

În situația actuală a scumpirii gazelor naturale, Rusia poate dovedi că este un furnizor de încredere pentru Europa, dacă va livra  acesteia cantități mai mari… Mai mult

Europa

Lituania recomandă cetățenilor să arunce telefoanele chinezești – au încorporate funcții de detectare, trimit la terți date criptate

Iulian Soare

Ministrul lituanian al apărării a recomandat populației să evite să mai cumpere telefoane mobile chinezești și i-a sfătuit pe cei care folosesc acest tip de… Mai mult

Stiri

”Îl încurajez pe Florin să nu se teamă” – Președintele Iohannis merge la Congresul PNL

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a anunţat că va participa, sâmbătă, la Congresul PNL în care se alege preşedintele formaţiunii. Cu privire la criza guvernamentală, el a… Mai mult

Stiri

Înscrieri deschise: CONFERINȚA Educația și schimbarea paradigmei economice – Cum recuperează România decalajele la capitalul uman adecvat calificat

Redacţia

Paradigma economică mondială se schimbă incredibil de repede, ritmul e năucitor – statele emergente au la dispoziție și timp și resurse puține de-a ține pasul:… Mai mult

Stiri

Document / Guvernul anunță autoritățile locale, cu 5 zile înainte de Congresul PNL, că e dispus să împartă bani din Fondul de rezervă

Razvan Diaconu

Cu 5 zile înainte de organizarea alegerilor din PNL, Guvernul a transmis în teritoriu că așteaptă, până pe 27 septembrie, cereri pentru alocarea de bani… Mai mult

Stiri

VIDEO / Sindicatul Europol îl ia peste picior pe Klaus Iohannis – bătaie cu crose de golf în Ferentari

Vladimir Ionescu

Sindicatul Europol din Poliție spune că la scurt timp după ce președintele Klaus Iohannis i-a îndemnat pe români să descopere golful, în traficul din București,… Mai mult

Stiri

Oficial / DNA investighează modul în care s-au achiziționat vaccinurile anti-Covid

Razvan Diaconu

DNA investighează în rem (fără nominalizarea suspectului) modalitatea de achiziționare a dozelor de vaccinuri anti-Covid de către România, anunță Direcția Națională  Anticorupție. Acuzația este de… Mai mult