Chestiunea

Scurt: 21,4% din românii în vârstă de muncă se află în străinătate. Cum stau celelalte state UE

În 2018, românii au condus detașat în clasamentul european al persoanelor în vârstă de muncă (20-64 de ani) plecate în străinătate. Potrivit datelor comunicate de… Mai mult

13.08.2019

La obiect

Inflaţia a urcat din nou peste pragul de 4%, prin efectul de bază

Indicele anual al preţurilor de consum pentru populaţie a crescut surprinzător la 4,12% ( de la 3,84% în luna precedentă), deși prețurile au scăzut în… Mai mult

12.08.2019

Chestiunea

Contracție surprinzătoare a schimburilor comerciale externe

Scădere, în premieră după mai mulți ani, atât a exporturilor (-5,5%) cât și a importurilor lunare (-6,9%), la nivelul lunii iunie 2019. Ultima situație de… Mai mult

11.08.2019

La obiect

Veniturile bugetare: Bulgaria și Polonia au reformat Fiscului, România umblă la taxe și impozite

Consiliul fiscal pune la dispoziția Ministerului de Finanțe, în cuprinsul Opiniei referitoare la proiectul de rectificare bugetară, un rezumat al acțiunilor întreprinse de Bulgaria pentru… Mai mult

08.08.2019

Cronicile

Execuție bugetară ca în criză, într-o creștere economică de top: Deficitul la 4 luni – dublu față de cel de anul trecut

de Alexandra Pele , 3.6.2019

Deficitul bugetar de 1,1% din PIB din primele patru luni este rezultatul politicilor publice axate pe creșterea cheltuielilor obligatorii (salarii și asistență socială), dublate de un estimări profunde nerealiste în ceea ce privește evoluția taxelor și impozitelor pe care statul se poate baza.

Dacă anul trecut, după 4 luni se înregistra un deficit de 6 miliarde, anul acesta golul este, după luna aprilie, de 11,4 miliarde.

Important de menționat: spectaculosul deficit vine după o lună considerată în mod tradițional bună – luna aprilie: atunci multi contribuabili – printre care si microîntreprinderile – își plătesc taxele trimestriale, după T1. 

În absența unor ample măsuri de corectare a dezechilibrelor bugetare tot mai evidente, România nu are nicio șansă să se încadreze în ținta de deficit de 3% din PIB, este de părere Ionuț Dumitru, președintele Consiliului Fiscal.

Explozie a cheltuielilor, deși investițiile au coborât și mai mult

Pe partea de cheltuieli, presiunea pe deficit ar putea crește în continuare, deoarece statul a bugetat prea puțin la anumite capitole, cum ar fi cheltuielile de salarii, de asistență socială și chiar de dobânzi.

(Citiți și: ””Cum își petrece România ora ei astrală””)

La aceasta se mai adaugă și faptul că autoritățile publice operează în prima parte a anului pe surplus și dau drumul la cheltuieli (de investiții, de bunuri și servicii) abia în al doilea semestru.

Capitolele care au avut cele mai mari creșteri de cheltuieli sunt:

  • cheltuielile de personal – 26%
  • asistență socială – 15%
  • bunuri și servicii – 14,9%
  • dobânzi – 14,9%
  • La acestea se adaugă un capitol de cheltuieli formulat suspect de vag în condițiile în care creșterea față de anul trecut e spectaculoasă: se numește ”alte transferuri”– și înregistrează o creștere de 34,9% comparativ cu anul 2018. 

Pentru investițiile cu finanțare exclusiv de la bugetul public s-au cheltuit 4,3 miliarde de lei, cu circa 300 de milioane (6,4%) mai puțin decât în ianuarie-aprilie 2018.

În ceea ce privește investițiile cu bani europeni, datele Finanțelor arată că pe partea de venituri, de la Bruxelles s-a decontat o sumă similară celei de anul trecut, de circa cinci miliarde de lei.

Pentru proiectele cu finanțare europeană s-au cheltuit în primele patru luni 5,6 miliarde de lei, în ușoară creștere față de anul trecut (6,1%).

Execuția n-a reușit să fie salvată nici în ciuda dividentelor pe care statul le-a luat de la propriile companii și care au înregistrat o creștere față de anul trecut – de la 6,2 la 6,8 miliarde de lei. 

Veniturile: confiscarea dividendelor de la companiile strategice nu a echilibrat balanța

Încasările din contribuții de asigurări (pensie, sănătate) au fost cu 5,8 miliarde (19,6%) mai ridicate decât anul trecut. Finanțele motivează că acestea ”au fost influențate de creșterea efectivului de salariați din economie, a câștigului salarial mediu brut, a salariului minim pe economie, dar și de condițiile legislative noi privind transferul contribuțiilor din sarcina angajatorului în sarcina angajatului”.
Pe de altă parte, veniturile din impozite pe salarii au continuat să fie sub cele de anul trecut, pe fondul reducerii cotei de la 16% la 10%. Astfel, din impozitul pe salarii și venit s-au colectat 7,2 miliarde de lei în primele patru luni, cu 11% mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut.
TVA, a doua cea mai importantă sursă de venit a bugetului, după contribuții, a înregistrat o creștere modestă, de 12%.

Președintele  Consiliului Fiscal: Suprabugetarea veniturilor, prognoze nerealiste pe cheltuieli

”Deficitul bugetar este mult peste așteptări, aproape dublu față de anul trecut, ceea ce cred că ar trebui să ne îngrijoreze.

Execuția bugetară în aprilie a fost foarte slabă și pe venituri și pe cheltuieli. (…) Cred că în ritmul în care se merge pe cheltuieli va fi nevoie de realocări de sume mai mult decât semnificative pentru a putea acoperi necesarul de cheltuieli obligatorii până la sfârșitul anului. (…) Nu e timpul pierdut, se mai pot face corecții, dar corecțiile trebuie să fie semnificative, de la prima rectificare trebuie luate măsuri corective puternice pentru a putea rămâne în 3%”, susține Dumitru.

Veniturile bugetului general consolidat au însumat 99,5 miliarde de lei în perioada ianuarie-aprilie 2019, în creștere cu doar 11% față de aceeași perioadă a anului trecut. Asta în condițiile în care aprilie este, în general, o lună bună din perspectiva veniturilor, ANAF colectând o serie de taxe și impozite plătite trimestrial de persoanele juridice.

Președintele Consiliul Fiscal avertizează însă că suprabugetarea veniturilor pe baza unor așteptări prea optimiste a devenit evidentă odată cu publicarea execuției pe primele patru luni ale anului.

”S-au bugetat sume mult prea mari. La contribuțiile de asigurări sociale, dinamica lor a încetinit puternic, ceea ce ne arată destul de clar ce am punctat în opinia noastră de la bugetul inițial și anume că presupunerile cu privire la piața forței de muncă, în primul rând numărul de salariați – 3,8% creștere, este o iluzie pentru că anul trecut am avut o creștere de doar unu și un pic la sută. Practic veniturile din CAS și din impozitul pe venit au fost inflamate artificial pe baza unor prognoze nerealiste, în special de număr de salariați”, a explicat Ionuț Dumitru.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.6.2019

2 comentarii

  1. impartial
    4.6.2019, 2:47 pm

    Aceeasi placa . Anul trecut era nenorocire comparativ cu anul precedent. Comparati cu planificarea bugetara la patru luni si apoi sa faceti analiza. Poate in aprilie au fost programate unele cheltuieli exceptionale ? Nu stim si nici dvs.nu ne spuneti.In rest numai de bine.

    • Cristian Grosu
      5.6.2019, 10:40 am

      în aprilie trebuiau să fie venituri excepționale.
      da, ”placa” e aceeași – dar se modifică ceva: crește nu doar datoria pentru toate astea: ci creste si costul de finanțare, pe măsură ce se deteriorează indicatorii. avem un cost de finanțare dublu față de oricine altcineva din ue.
      și mai e o noutate: inflație istorică în anii de la criză încoace: 4,1%. deci, până la urmă, cineva plătește, deși măririle care cresc deficitul, pun presiune pe curs, pe dobânzi și pe preturi sunt numai pentru unii.

Lăsați un comentariu


Stiri

În ce condiții ar instala SUA rachete de croazieră în România

Vladimir Ionescu

Statele Unite ar putea ajunge să instaleze rachete de croazieră cu rază medie de acţiune în România doar în contextul în care americanii ar pierde… Mai mult

Europa

Consiliul de Afaceri Americano-Român: Sunt analizate investiţii americane în România de 10 miliarde de dolari

Adrian N Ionescu

Companiile americane analizează potențiale investiții în noi proiecte din România în valoare de peste 10 miliarde de dolari, potrivit unei declaraţii a preţedintelui Consiliului de… Mai mult

Stiri

Proiect de OUG după cazul Caracal: Dosarul reintră în legalitate prin extinderea competențelor DIICOT. Pedepse mai mari pentru răpire, noi reguli pentru percheziții

Vladimir Ionescu

Ministerul Justiției a elaborat proiectul de OUG cerut de premierul Viorica Dăncilă după izbucnirea scandalului de la Caracal, proiect ce înăsprește pedepsele pentru infracțiuni grave… Mai mult

Europa

Emmanuel Macron: Nu mai e timp pentru renegocierea acordului Brexit

Iulian Soare

Președintele francez Emmanuel Macron a spus joi, înainte de întâlnirea cu premierul britanic Boris Johnson, că nu mai există timpul necesar pentru negocierea unui nou… Mai mult

Stiri

Scandal diplomatic după ce Poliția Leipzig a cerut hotelurilor să anunțe când cazează români

Vladimir Ionescu

Scandal diplomatic între România și Germania, după ce poliția din Leipzig le-a cerut hotelierilor din oraș să anunțe dacă au cazat cetățeni români. Forțele de… Mai mult

Europa

UE nu acceptă propunerea lui Trump de refacere a G8 cu Rusia înainte de rezolvarea conflictului ruso-ucrainean

Iulian Soare

Uniunea Europeană se opune invitării necondiționate a Rusiei de a se alătura, din nou, statelor membre G7, a precizat joi un înalt oficial european citat… Mai mult

Stiri

Sorin Blejnar, trimis din nou în judecată pentru taxa de protecție ce ar fi fost primită de la Radu Nemeș

Vladimir Ionescu

DNA i-a trimis joi în judecată pe Sorin Blejnar și pe soția acestuia, într-un dosar în care cei doi și câțiva subordonați ai fostului șef… Mai mult