La obiect

Harta proiectelor strategice: România scoate la licitație pentru explorare alte 28 de perimetre de petrol și gaze. Marea provocare

După aproape 10 ani de amânări, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM) va scoate la licitație pentru concesionare 28 de perimetre de petrol și gaze… Mai mult

11.06.2019

La obiect

Primarii marilor orașe, față în față cu ”falimentul nedeclarat” al Bucureștiului

Gabriela Firea a anunțat vineri, după trei ani de la preluarea mandatului de primar al Capitalei, că PMB și primăriile de sector ”se află în… Mai mult

10.06.2019

Chestiunea

Acoperirea importurilor cu exporturi coboară sub valorile din criză: deficit comercial sever

Deficitul comercial pe luna aprilie 2018 a fost de 1.382,7 milioane euro, cu 36% mai mare decât în aceeaşi lună a anului precedent, potrivit datelor… Mai mult

10.06.2019

La obiect

Creşterea salariului mediu real revine (nesustenabil) peste pragul de 10%. Evoluția pe domenii

Câștigul salarial mediu brut din luna aprilie 2018 a fost de 5.105 lei, cu 1,1% mai mare faţă de luna precedentă, potrivit datelor publicate de… Mai mult

10.06.2019

Cronicile

Execuție bugetară ca în criză, într-o creștere economică de top: Deficitul la 4 luni – dublu față de cel de anul trecut

de Alexandra Pele , 3.6.2019

Deficitul bugetar de 1,1% din PIB din primele patru luni este rezultatul politicilor publice axate pe creșterea cheltuielilor obligatorii (salarii și asistență socială), dublate de un estimări profunde nerealiste în ceea ce privește evoluția taxelor și impozitelor pe care statul se poate baza.

Dacă anul trecut, după 4 luni se înregistra un deficit de 6 miliarde, anul acesta golul este, după luna aprilie, de 11,4 miliarde.

Important de menționat: spectaculosul deficit vine după o lună considerată în mod tradițional bună – luna aprilie: atunci multi contribuabili – printre care si microîntreprinderile – își plătesc taxele trimestriale, după T1. 

În absența unor ample măsuri de corectare a dezechilibrelor bugetare tot mai evidente, România nu are nicio șansă să se încadreze în ținta de deficit de 3% din PIB, este de părere Ionuț Dumitru, președintele Consiliului Fiscal.

Explozie a cheltuielilor, deși investițiile au coborât și mai mult

Pe partea de cheltuieli, presiunea pe deficit ar putea crește în continuare, deoarece statul a bugetat prea puțin la anumite capitole, cum ar fi cheltuielile de salarii, de asistență socială și chiar de dobânzi.

(Citiți și: ””Cum își petrece România ora ei astrală””)

La aceasta se mai adaugă și faptul că autoritățile publice operează în prima parte a anului pe surplus și dau drumul la cheltuieli (de investiții, de bunuri și servicii) abia în al doilea semestru.

Capitolele care au avut cele mai mari creșteri de cheltuieli sunt:

  • cheltuielile de personal – 26%
  • asistență socială – 15%
  • bunuri și servicii – 14,9%
  • dobânzi – 14,9%
  • La acestea se adaugă un capitol de cheltuieli formulat suspect de vag în condițiile în care creșterea față de anul trecut e spectaculoasă: se numește ”alte transferuri”– și înregistrează o creștere de 34,9% comparativ cu anul 2018. 

Pentru investițiile cu finanțare exclusiv de la bugetul public s-au cheltuit 4,3 miliarde de lei, cu circa 300 de milioane (6,4%) mai puțin decât în ianuarie-aprilie 2018.

În ceea ce privește investițiile cu bani europeni, datele Finanțelor arată că pe partea de venituri, de la Bruxelles s-a decontat o sumă similară celei de anul trecut, de circa cinci miliarde de lei.

Pentru proiectele cu finanțare europeană s-au cheltuit în primele patru luni 5,6 miliarde de lei, în ușoară creștere față de anul trecut (6,1%).

Execuția n-a reușit să fie salvată nici în ciuda dividentelor pe care statul le-a luat de la propriile companii și care au înregistrat o creștere față de anul trecut – de la 6,2 la 6,8 miliarde de lei. 

Veniturile: confiscarea dividendelor de la companiile strategice nu a echilibrat balanța

Încasările din contribuții de asigurări (pensie, sănătate) au fost cu 5,8 miliarde (19,6%) mai ridicate decât anul trecut. Finanțele motivează că acestea ”au fost influențate de creșterea efectivului de salariați din economie, a câștigului salarial mediu brut, a salariului minim pe economie, dar și de condițiile legislative noi privind transferul contribuțiilor din sarcina angajatorului în sarcina angajatului”.
Pe de altă parte, veniturile din impozite pe salarii au continuat să fie sub cele de anul trecut, pe fondul reducerii cotei de la 16% la 10%. Astfel, din impozitul pe salarii și venit s-au colectat 7,2 miliarde de lei în primele patru luni, cu 11% mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut.
TVA, a doua cea mai importantă sursă de venit a bugetului, după contribuții, a înregistrat o creștere modestă, de 12%.

Președintele  Consiliului Fiscal: Suprabugetarea veniturilor, prognoze nerealiste pe cheltuieli

”Deficitul bugetar este mult peste așteptări, aproape dublu față de anul trecut, ceea ce cred că ar trebui să ne îngrijoreze.

Execuția bugetară în aprilie a fost foarte slabă și pe venituri și pe cheltuieli. (…) Cred că în ritmul în care se merge pe cheltuieli va fi nevoie de realocări de sume mai mult decât semnificative pentru a putea acoperi necesarul de cheltuieli obligatorii până la sfârșitul anului. (…) Nu e timpul pierdut, se mai pot face corecții, dar corecțiile trebuie să fie semnificative, de la prima rectificare trebuie luate măsuri corective puternice pentru a putea rămâne în 3%”, susține Dumitru.

Veniturile bugetului general consolidat au însumat 99,5 miliarde de lei în perioada ianuarie-aprilie 2019, în creștere cu doar 11% față de aceeași perioadă a anului trecut. Asta în condițiile în care aprilie este, în general, o lună bună din perspectiva veniturilor, ANAF colectând o serie de taxe și impozite plătite trimestrial de persoanele juridice.

Președintele Consiliul Fiscal avertizează însă că suprabugetarea veniturilor pe baza unor așteptări prea optimiste a devenit evidentă odată cu publicarea execuției pe primele patru luni ale anului.

”S-au bugetat sume mult prea mari. La contribuțiile de asigurări sociale, dinamica lor a încetinit puternic, ceea ce ne arată destul de clar ce am punctat în opinia noastră de la bugetul inițial și anume că presupunerile cu privire la piața forței de muncă, în primul rând numărul de salariați – 3,8% creștere, este o iluzie pentru că anul trecut am avut o creștere de doar unu și un pic la sută. Practic veniturile din CAS și din impozitul pe venit au fost inflamate artificial pe baza unor prognoze nerealiste, în special de număr de salariați”, a explicat Ionuț Dumitru.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.6.2019

2 comentarii

  1. impartial
    4.6.2019, 2:47 pm

    Aceeasi placa . Anul trecut era nenorocire comparativ cu anul precedent. Comparati cu planificarea bugetara la patru luni si apoi sa faceti analiza. Poate in aprilie au fost programate unele cheltuieli exceptionale ? Nu stim si nici dvs.nu ne spuneti.In rest numai de bine.

    • Cristian Grosu
      5.6.2019, 10:40 am

      în aprilie trebuiau să fie venituri excepționale.
      da, ”placa” e aceeași – dar se modifică ceva: crește nu doar datoria pentru toate astea: ci creste si costul de finanțare, pe măsură ce se deteriorează indicatorii. avem un cost de finanțare dublu față de oricine altcineva din ue.
      și mai e o noutate: inflație istorică în anii de la criză încoace: 4,1%. deci, până la urmă, cineva plătește, deși măririle care cresc deficitul, pun presiune pe curs, pe dobânzi și pe preturi sunt numai pentru unii.

Lăsați un comentariu


Stiri

Suspecții pentru doborârea avionului MH17 – trei ruși și un uncrainean – vor fi judecați în Olanda

Iulian Soare

Patru suspecţi – trei ruşi şi un ucrainean – urmează să fie judecaţi în Olanda, în legătură cu rolul pe care l-au jucat în doborârea… Mai mult

Stiri

Dacian Cioloș cere partidelor din opoziție să-și clarifice calea și înceapă discuții privind viitoarea guvernare

Razvan Diaconu

Dacian Cioloș cere partidelor din opoziție să se pregătească pentru alegerile legislative din 2020 și să înceapă discuții pentru viitoarea guvernare. „E timpul să discutăm… Mai mult

Europa

Acordul pe climă de la Paris / Comisia Europeană cere creșterea țintelor – noile planuri naționale, așteptate în 3 luni

Iulian Soare

Comisia Europeană a publicat marți evaluarea proiectelor de planuri ale statelor membre pentru îndeplinirea obiectivelor uniunii energetice a UE și, în special, pentru atingerea țintelor… Mai mult

Europa

Johannes Hahn: Asistența financiară pentru Republica Moldova ar putea fi reluată la toamnă

Iulian Soare

Asistenţa financiară pentru Republica Moldova ar putea fi reluată la toamnă, a declarat miercuri comisarul european pentru politică de extindere şi vecinătate, Johannes Hahn, aflat… Mai mult

Stiri

Ministrul Teodorovici, către managerii de spitale: Nu există bani europeni, eu sunt sursă de venit la bugetul de stat, punct! Noi asumăm dacă vrem să-i plătim sau nu

Vladimir Ionescu

Ministrul de Finanțe le-a cerut marți managerilor de spitale să uite de banii europeni: “Nu există bani europeni. Sunt bani publici”, a explicat Eugen Teodorovici.… Mai mult

Stiri

Spitalele regionale românești – amânate pentru viitorul buget european: nu sunt bani de cofinanțare

Vladimir Ionescu

În acest exerciţiu bugetar nu au mai rămas bani suficienţi pentru construirea celor trei spitale regionale, banii alocaţi fiind cheltuiţi pe documentaţie, a declarat premierul… Mai mult

Stiri

Finanțele insistă să scoată Vama din subordinea ANAF – Eugen Teodorovici anunță OUG în iulie

Vladimir Ionescu

Actul normativ privind scoaterea Vămii din subordinea ANAF și transferarea acesteia sub autoritatea directă a ministrului Finanțelor va fi adoptat în luna iulie, a declarat… Mai mult