Noul ministru al Educației, Pavel Năstase, a schimbat unul dintre principiile concursului pentru directorii din învățământul preuniversitar. Astfel, directorii și adjuncții care nu au participat ori au pierdut examenul pentru post pot rămâne în funcție dacă la școala respectivă nu a existat niciun câștigător.
Concursul a fost organizat în toamna anului 2016, pentru prima dată după opt ani de la ultima competiție.
Din 2008, niciun astfel de post nu s-a mai ocupat prin examen, ci prin așa numitele “detașări în interesul învățământului”, care aduceau adesea la conducerea școlilor lideri sau soții ale liderilor organizațiile locale ale partidelor aflate la guvernare.
Numirile se făceau de către inspectoratele județene, pe o procedură ce era un simplu formalism, nu o evaluare a unor obiectivă aa unor proiecte de management.
Decizia de a organiza concurs în toate grădinițele, școlile și liceele a stârnit deja reacții dure din partea principalelor formațiuni politice, ținând cont că școlile au fost folosite ca agenți electorali de către toate guvernele.
Ministrul actual a eliminat una dintre cele mai importante noutăți
Noua metodologie, spre deosebire de cele practicate până acum, conține o mențiune care sperie sistemul: directorii în funcție care nu vor câștiga examenul nu vor mai putea rămâne pe post, indiferent dacă postul este câștigat sau nu de cineva.
Articolul 24 din metodologie:
Nu pot fi numite în funcțiile rămase vacante sau în cele care se vacantează între perioadele de concurs:
a) persoanele care până la organizarea concursului au ocupat funcții de director sau de director adjunct în unitatea de învățământ respectivă și nu au participat la concurs;
b) persoanele care s-au prezentat la concurs, dar nu au fost admise.
Pentru fiecare probă a concursului de anul acesta, punctajul maxim este de 50 de puncte, iar punctajul minim de promovare a probei este de 35 de puncte. Sunt declarați „admiși” candidații care au realizat un punctaj de cel puțin 35 de puncte pentru fiecare probă și din cumularea punctajelor celor trei probe de concurs, un punctaj total de cel puțin 105 puncte.
În situația în care niciunul dintre candidați nu obține cele 105 puncte, va fi numită o altă persoană, care nu a participat la concurs. Perioada pe care se va face detașarea este până la următorul concurs, dar nu mai mult de un an.
Directorul interimar va fi un “cadru didactic titular, membru al corpului național de experți în managementul educațional”, numit prin detașare în interesul învățământului sau prin delegarea atribuțiilor specifice funcției, prin decizia inspectorului școlar general, la propunerea consiliului profesoral din unitățile de învățământ respective, cu avizul consiliului de administrație al inspectoratului școlar și cu acordul scris al persoanei solicitate”, prevede noua metodologie.
De ce s-a introdus noua regulă
Interdicția de a ocupa postul pe care directorii interimari, cei numiți prin “detașare în interesul învățământului”, a devenit necesară după experiența de anul trecut, când tot pentru prima oară după 8 ani, s-au organizat concursurile pentru inspector școlar general și adjunct.
Pe parcursul examenului, după prima sau a doua etapă, mulți din cei care dețineau aceste funcții și au realizat că nu vor câștiga postul s-au retras. Știau că nu vor câștiga nici ei și nici contracandidații lor, astfel încât preferau să-și păstreze poziția prin această manevră.
O manevră posibilă întrucât metodologia permitea continuitatea pe post dacă ei nu candidau și nimeni nu reușea să obțină punctajul necesar.
Fostul senator Liviu Pop, acum secretar de stat în Ministerul Educației, explica pentru cursdeguvernare.ro, înaintea concursului, interesul uriaș pentru păstrarea acestor posturi de directori: în timp ce un profesor grad I câștigă un net de 2.000 de lei, un director de școală ia în mână 4.000 de lei, grație indemnizației de conducere și a gradației de meri.
Rata de ocupare a posturilor, ca la bacalaureat – de numai 63,26%
Rata de ocupare a posturilor de director de școli din preuniversitar este de 63,26% (4.066 din 6.427 locuri scoase la concurs), iar cea a pozițiilor de adjuncți – de 53,84% (1.339 din 2.487 poziții), după soluționarea contestațiilor depuse în urma concursului început în luna septembrie.
Ironia sorții face ca aceasta să fie ușor sub rata de promovare a Bacalureatului în acest an, care a fost de 66%.
Posturile de director:
- 4.066 de posturi de director ocupate prin concurs
- 3.513 de posturi vor fi ocupate de cadre didactice care anterior concursului au deținut această poziție în aceeași școală
- 32 de posturi vor reveni unor profesori care anterior au deținut funcția de director în altă școală
- 124 de posturi vor reveni unor cadre didactice care au ocupat anterior funcția de director adjunct în aceeași școală
- 5 posturi vor fi ocupate de persoane care anterior au îndeplinit funcția de director adjunct în altă școală
- 307 posturi vor fi ocupate de profesori din aceeași școală care nu au mai ocupat funcții de director/director adjunct
- 85 de posturi vor reveni unor cadre didactice fără funcții de conducere în prealabil, dar provin din altă școală.
Posturile de directori adjuncți:
- 1.339 de posturi ocupate prin concurs
- 50 de posturi vor reveni unor profesori care anterior concursului au deținut această poziție în aceeași școală
- 4 posturi vor reveni unor cadre didactice care anterior au avut funcția de director în altă școală
- 1.074 de posturi vor reveni unor profesori care anterior au ocupat funcția de director adjunct în aceeași școală
- 9 posturi vor reveni unor persoane care au ocupat funcția de director adjunct în altă școală
- 203 posturi vor fi ocupate de cadre didactice din aceeași școală care nu au ocupat anterior funcții de conducere
- 19 posturi vor reveni unor cadre didactice din altă școală, care nu au avut funcții de conducere.
Contractele de management administrativ-financiar și contractele de management educațional al celor care au câștigat concursul se încheie pe o perioadă de 4 ani
Pentru cele 3.509 de posturi rămase neocupate, vor fi numite, prin detașare în interesul învățământului, persoane care îndeplinesc următoarele condiții;
- nu sunt persoane care la momentul concursului erau directori sau adjuncți și nu au participat la examen sau, dacă au participat, au pierdut examenul
- nu pot fi persoane care au participat la concurs dar nu au fost admiși.