duminică

17 martie, 2024

11 septembrie, 2019

Ministerul Finanțelor Publice modifică schemele de ajutor de stat 807/2014 și 332/2014, în urma consultării cu mediul privat, reiese dintr-un proiect de hotărâre publicat miercuri.

Prin schema 807/2014 se intenționează încurajarea participării active a întreprinderilor la reducerea decalajelor economice dintre regiuni, prin stimularea realizării de investiții în active fixe de înaltă tehnologie, pentru realizarea de produse cu valoare adăugată mare, adresate atât pieței interne cât și competitive la export.

Prin schema 332/2014 se intenționează încurajarea participării active a întreprinderilor la reducerea decalajelor economice dintre regiuni și redresarea economiei românești, prin realizarea de investiții și crearea de noi locuri de muncă.


Susținerea investițiilor are în vedere atât dezvoltarea capacității productive a economiei naționale cât și creșterea contribuțiilor întreprinderilor finanțate prin plata de taxe și impozite la bugetul general consolidat al statului, precum și la bugetele locale.

Aceste avantaje justifică efectuarea cheltuielilor din bugetul de stat pe care măsura de sprijin financiar le implică, se arată în notele de fundamentare ale celor două proiecte.

Principalele modificări ale legii 807/2014:

lărgirea sferei cheltuielilor eligibile, prin includerea în această categorie a cheltuielilor de natură salarială;

– introducerea posibilității acordării ajutorului de stat pentru același proiect de investiții, atât pentru cheltuieli de natura activelor corporale și necorporale cât și pentru cheltuieli de natură salarială, fără a se depăși valoarea eligibilă cea mai mare a oricăreia dintre cele 2 categorii;


– prelungirea până în anul 2025 a perioadei în care se poate efectua plata ajutorului de stat, pentru a permite decontarea cheltuielilor salariale pentru perioada de doi ani consecutivi de la data creării locurilor de muncă;

– introducerea unor definiții necesare aplicării modificărilor propuse schemei de ajutor de stat;

– introducerea anumitor condiții în vederea stabilirii eligibilității cheltuielilor de natura costurilor salariale;

– introducerea posibilității plății ajutorului de stat și după data prevăzută în acordul pentru finanțare, dar nu mai târziu de anul 2025;

– stabilirea mecanismului de recuperare proporțională a ajutorului de stat plătit pentru costuri salariale;

stabilirea valorii minime de 500.000 pentru investițiile care se realizează în județele cele mai slab dezvoltate, în care PIB-ul pe cap de locuitor este mai mic sau egal cu 80% din media pe țară, conform informațiilor comunicate de Institutul Național de Statistică, în vederea facilitării accesului la finanțare; limita de 80% a fost corelată cu nivelul indicatorului PIB pe cap de locuitor utilizat de Comisia Europeană la stabilirea Hărții regionale pentru fiecare stat membru, respectiv a intensității maxim admisibile pe fiecare regiune;

– eliminarea unor formulare în vederea debirocratizării;

– revizuirea în lei a pragului minim al investiției, corelat cu evoluția cursului de schimb valutar leu/euro;

– corelarea prevederilor din anumite formulare cu prevederile articolelor modificate din cuprinsul actului normativ.

Principalele modificări ale legii 332/2014:

– înlocuirea sintagmei ”buget anual maxim” cu sintagma ”buget mediu anual” în vederea corelării cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014;

introducerea posibilității demarării proiectului de investiții după depunerea cererii pentru finanțare;

– introducerea criteriului privind angajarea forței de muncă înalt calificate și calificate;

modificarea numărului de noi locuri de muncă create la 30 noi locuri de muncă înalt calificate și calificate;

În actuală formă a schemei, pot beneficia de ajutor de stat companiile care creează, pentru fiecare locație a realizării investiției, cel puțin 10 de locuri de muncă dintre care minimum 3 locuri de muncă pentru lucrători defavorizați.

”În vederea facilitării accesului la finanțare, pentru județele cele mai slab dezvoltate, în care PIB-ul pe cap de locuitor este mai mic sau egal cu 80% din media pe țară, conform informațiilor comunicate de Institutul Național de Statistică, numărul de noi locuri de muncă se diminuează la 15”, se mai arată în proiect.

introducerea noțiunii de „salariul minim brut lunar” în valoare de 8.000 lei pentru un loc de muncă înalt calificat (cca. 4.600 lei net), respectiv în valoare de 5.500 lei pentru un loc de muncă calificat (cca. 3.200 lei net);

eliminarea obligativității operatorului economic de a nu înregistra debite restante la bugetul general consolidat al statului la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare (nu se mai solicită certificat de atestare fiscală la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare). Această obligație rămâne valabilă la momentul plății ajutorului de stat, acestea fiind solicitate de reprezentanții DGAS.

– înlocuirea mecanismului de depunere a cererilor pentru finanțare în sesiuni cu mecanismul de depunere continuă și eliminarea selecției pe bază de punctaj;

– flexibilizarea condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească întreprinderile ȋn activitate;

– eliminarea unor indicatori calitativi în vederea relaxării condițiilor de accesare a finanțării nerambursabile;

– introducerea condiției potrivit căreia contribuția întreprinderii la creșterea economică și dezvoltarea regională trebuie să fie cel puțin egală cu valoarea ajutorului de stat acordat;

– introducerea noțiunii „încheiere de parteneriate” cu AJOFM, școli profesionale, licee cu profil tehnic, universități, etc în vederea implicării operatorilor economici în formarea forței de muncă înalt calificate şi calificate;

– flexibilizarea procedurii de plată a ajutorului de stat, prin eliminarea condițiilor referitoare la crearea a minimum 10 locuri de muncă la depunerea primei cereri de plată, precum și la numărul maxim de cereri care se pot depune într-un an calendaristic;

– introducerea noțiunii de Scrisoare de garanție bancară, document care va însoți cererea de plată, în vederea asigurării disponibilului financiar în cazul apariției unei situații de recuperare;

– gruparea și detalierea într-un singur act administrativ a tuturor informațiilor și documentelor necesare efectuării plății ajutorului de stat, prin eliminarea formularelor din hotărârea de guvern și introducerea lor în Ghidul de plată;

– introducerea posibilității plății ajutorului de stat și după data prevăzută în acordul pentru finanțare cu respectarea prevederilor art. 3, alin. (2) din hotărâre;

– introducerea condiției de depunere a cererilor de plată a ajutorului de stat până la data de 30 septembrie a fiecărui an, în vederea asigurării unei gestionări eficiente a bugetului alocat schemei;

– introducerea unui termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii solicitării, pentru transmiterea completărilor, în vederea reducerii termenului de soluționare a cererilor de plată a ajutorului de stat;

introducerea obligației de a menține locurile de muncă create pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la data ocupării fiecărui loc de muncă, cu nivelul salariului mediu cel puțin la nivelul salariului mediu lunar calculat în perioada de plată- reglementarea situației în care este necesară restituirea de către întreprinderi a sumelor încasate necuvenit;

– stabilirea mecanismului de recuperare proporțională a ajutorului de stat plătit.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Economia României a suferit în ultimul deceniu unele dintre cele

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: