La obiect

Bilanțul Sănătății, la preluarea mandatului: cel mai mare deficit, generat de salariile estimate greșit

“Nu vrem să speriem pe nimeni, dar deficitul la Fondul Naţional Unic de Sănătate, în primele nouă luni, este de trei miliarde de lei. Prima… Mai mult

07.11.2019

La obiect

Documente MFP – execuția după T3: ”gaura” reală de la buget este de 21,7 mld de lei

Anunțul de miercuri al premierului Ludovic Orban, potrivit căruia gaura de buget este de 11 miliarde de lei, este contrazis chiar de datele oficiale ale… Mai mult

06.11.2019

Chestiunea

5 viziuni antagonice asupra proiectului de Buget multianual propus de Comisia Juncker. Critici deschise la summit-ul Coeziunii

Propunerile Comisiei Europene încă în funcţie în legătură cu viitorul cadru financiar multianual al UE (2021-2027) sunt inechitabile faţă de statele central şi est-europene, întrucât… Mai mult

06.11.2019

Chestiunea

Ce vinde și ce cumpără România: Competitivitatea generală și produsele producătoare de deficit

Datele finale publicate de INS arată că România a ajuns în 2018 la un deficit comercial de 7,5% din PIB, valoare foarte mare atât în… Mai mult

04.11.2019

Cronicile

Modificări la schemele de ajutor de stat pentru companii: guvernul relaxează condițiile pentru a lărgi baza de aplicabilitate

de Vladimir Ionescu , 11.9.2019

Ministerul Finanțelor Publice modifică schemele de ajutor de stat 807/2014 și 332/2014, în urma consultării cu mediul privat, reiese dintr-un proiect de hotărâre publicat miercuri.

Prin schema 807/2014 se intenționează încurajarea participării active a întreprinderilor la reducerea decalajelor economice dintre regiuni, prin stimularea realizării de investiții în active fixe de înaltă tehnologie, pentru realizarea de produse cu valoare adăugată mare, adresate atât pieței interne cât și competitive la export.

Prin schema 332/2014 se intenționează încurajarea participării active a întreprinderilor la reducerea decalajelor economice dintre regiuni și redresarea economiei românești, prin realizarea de investiții și crearea de noi locuri de muncă.

Susținerea investițiilor are în vedere atât dezvoltarea capacității productive a economiei naționale cât și creșterea contribuțiilor întreprinderilor finanțate prin plata de taxe și impozite la bugetul general consolidat al statului, precum și la bugetele locale.

Aceste avantaje justifică efectuarea cheltuielilor din bugetul de stat pe care măsura de sprijin financiar le implică, se arată în notele de fundamentare ale celor două proiecte.

Principalele modificări ale legii 807/2014:

lărgirea sferei cheltuielilor eligibile, prin includerea în această categorie a cheltuielilor de natură salarială;

– introducerea posibilității acordării ajutorului de stat pentru același proiect de investiții, atât pentru cheltuieli de natura activelor corporale și necorporale cât și pentru cheltuieli de natură salarială, fără a se depăși valoarea eligibilă cea mai mare a oricăreia dintre cele 2 categorii;

– prelungirea până în anul 2025 a perioadei în care se poate efectua plata ajutorului de stat, pentru a permite decontarea cheltuielilor salariale pentru perioada de doi ani consecutivi de la data creării locurilor de muncă;

– introducerea unor definiții necesare aplicării modificărilor propuse schemei de ajutor de stat;

– introducerea anumitor condiții în vederea stabilirii eligibilității cheltuielilor de natura costurilor salariale;

– introducerea posibilității plății ajutorului de stat și după data prevăzută în acordul pentru finanțare, dar nu mai târziu de anul 2025;

– stabilirea mecanismului de recuperare proporțională a ajutorului de stat plătit pentru costuri salariale;

stabilirea valorii minime de 500.000 pentru investițiile care se realizează în județele cele mai slab dezvoltate, în care PIB-ul pe cap de locuitor este mai mic sau egal cu 80% din media pe țară, conform informațiilor comunicate de Institutul Național de Statistică, în vederea facilitării accesului la finanțare; limita de 80% a fost corelată cu nivelul indicatorului PIB pe cap de locuitor utilizat de Comisia Europeană la stabilirea Hărții regionale pentru fiecare stat membru, respectiv a intensității maxim admisibile pe fiecare regiune;

– eliminarea unor formulare în vederea debirocratizării;

– revizuirea în lei a pragului minim al investiției, corelat cu evoluția cursului de schimb valutar leu/euro;

– corelarea prevederilor din anumite formulare cu prevederile articolelor modificate din cuprinsul actului normativ.

Principalele modificări ale legii 332/2014:

– înlocuirea sintagmei ”buget anual maxim” cu sintagma ”buget mediu anual” în vederea corelării cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014;

introducerea posibilității demarării proiectului de investiții după depunerea cererii pentru finanțare;

– introducerea criteriului privind angajarea forței de muncă înalt calificate și calificate;

modificarea numărului de noi locuri de muncă create la 30 noi locuri de muncă înalt calificate și calificate;

În actuală formă a schemei, pot beneficia de ajutor de stat companiile care creează, pentru fiecare locație a realizării investiției, cel puțin 10 de locuri de muncă dintre care minimum 3 locuri de muncă pentru lucrători defavorizați.

”În vederea facilitării accesului la finanțare, pentru județele cele mai slab dezvoltate, în care PIB-ul pe cap de locuitor este mai mic sau egal cu 80% din media pe țară, conform informațiilor comunicate de Institutul Național de Statistică, numărul de noi locuri de muncă se diminuează la 15”, se mai arată în proiect.

introducerea noțiunii de „salariul minim brut lunar” în valoare de 8.000 lei pentru un loc de muncă înalt calificat (cca. 4.600 lei net), respectiv în valoare de 5.500 lei pentru un loc de muncă calificat (cca. 3.200 lei net);

eliminarea obligativității operatorului economic de a nu înregistra debite restante la bugetul general consolidat al statului la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare (nu se mai solicită certificat de atestare fiscală la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare). Această obligație rămâne valabilă la momentul plății ajutorului de stat, acestea fiind solicitate de reprezentanții DGAS.

– înlocuirea mecanismului de depunere a cererilor pentru finanțare în sesiuni cu mecanismul de depunere continuă și eliminarea selecției pe bază de punctaj;

– flexibilizarea condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească întreprinderile ȋn activitate;

– eliminarea unor indicatori calitativi în vederea relaxării condițiilor de accesare a finanțării nerambursabile;

– introducerea condiției potrivit căreia contribuția întreprinderii la creșterea economică și dezvoltarea regională trebuie să fie cel puțin egală cu valoarea ajutorului de stat acordat;

– introducerea noțiunii „încheiere de parteneriate” cu AJOFM, școli profesionale, licee cu profil tehnic, universități, etc în vederea implicării operatorilor economici în formarea forței de muncă înalt calificate şi calificate;

– flexibilizarea procedurii de plată a ajutorului de stat, prin eliminarea condițiilor referitoare la crearea a minimum 10 locuri de muncă la depunerea primei cereri de plată, precum și la numărul maxim de cereri care se pot depune într-un an calendaristic;

– introducerea noțiunii de Scrisoare de garanție bancară, document care va însoți cererea de plată, în vederea asigurării disponibilului financiar în cazul apariției unei situații de recuperare;

– gruparea și detalierea într-un singur act administrativ a tuturor informațiilor și documentelor necesare efectuării plății ajutorului de stat, prin eliminarea formularelor din hotărârea de guvern și introducerea lor în Ghidul de plată;

– introducerea posibilității plății ajutorului de stat și după data prevăzută în acordul pentru finanțare cu respectarea prevederilor art. 3, alin. (2) din hotărâre;

– introducerea condiției de depunere a cererilor de plată a ajutorului de stat până la data de 30 septembrie a fiecărui an, în vederea asigurării unei gestionări eficiente a bugetului alocat schemei;

– introducerea unui termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii solicitării, pentru transmiterea completărilor, în vederea reducerii termenului de soluționare a cererilor de plată a ajutorului de stat;

introducerea obligației de a menține locurile de muncă create pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la data ocupării fiecărui loc de muncă, cu nivelul salariului mediu cel puțin la nivelul salariului mediu lunar calculat în perioada de plată- reglementarea situației în care este necesară restituirea de către întreprinderi a sumelor încasate necuvenit;

– stabilirea mecanismului de recuperare proporțională a ajutorului de stat plătit.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 11.9.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Benjamin Netanyahu – pus oficial sub acuzare pentru fraudă, luare de mită, abuz în funcție

Iulian Soare

Premierul statului Irael, Benjamin Netanyahu, a fost pus sub acuzare joi pentru corupție. Potrivit Politico, procurorul general Avichai Mandelblit a avizat rechizitoriul în care Netanyahu… Mai mult

Stiri

Importurile de vin ale României depăşesc exporturile cu 15 milioane de euro – Eurostat

Adrian N Ionescu

România a exportat vin de peste 67,4 milioane de euro în 2018 (77% în ţările UE), iar importurile au valorat cu 15,4 de milioane de… Mai mult

Stiri

Până la digitalizare: O companie pierde, în medie, cinci ore pe lună pentru a semna și pregăti documente pentru bancă

Vladimir Ionescu

O companie ”pierde”, în medie, cinci ore pe lună pentru pregătirea și semnarea documentelor în relația cu banca, reiese dintr-un studiu realizat de UniCredit Bank.… Mai mult

Stiri

Michael Bloomberg a intrat în cursa pentru a fi nominalizat de Democrați candidat la președinția SUA

Vladimir Ionescu

Miliardarul Michael Bloomberg, fost primar al New York, a depus joi actele la Comisia Electorală Federală pentru a candida la preşedinţia Statelor Unite din partea… Mai mult

Europa

Președintele Serbiei: Nu ne schimbăm politica față de Rusia, nu aderăm la NATO, ne păstrăm neutralitatea militară

Iulian Soare

Președintele Serbiei, Aleksandar Vucici, a declarat joi în cadrul unei conferințe de presă că țara sa nu va adera nici la Alianța Nord-Atlantică (NATO), nici… Mai mult

Stiri

ExxonMobil iese nu doar de la Marea Neagră, ci și din investițiile din Europa.

Vladimir Ionescu

Compania ExxonMobil renunță nu doar la investiția din Marea Neagră, ci iese și din operațiunile sale upstream din Europa – potrivit unei analize Reuters citate… Mai mult

Stiri

Un nou director general, interimar, la CFR Marfă

Vladimir Ionescu

Traian Preoteasa, director general adjunct tehnic în CFR SA, a fost numit de CA director general interimar la CFR Marfă. De profesie inginer, are o… Mai mult