OUG 188/2022, cu ample modificări procedural-fiscale, a fost publicat în Monitorul Oficial și este în vigoare din 29 decembrie 2022. Schimbările sunt în sfera controalelor derulate de ANAF:
inspecții fiscale, controale antifraudă, controalele inopinate, verificarea situației fiscale personale.
Noutăți în Codul de procedură fiscală
Două definiții noi au fost incluse în Codul de procedură fiscală. În primul rând, se detaliază că dosarul fiscal este ansamblul documentelor și informațiilor primite sau elaborate, deținute de organul fiscal în legătură cu activitatea de administrare a creanțelor fiscale ale unui contribuabil.
În al doilea rând, se prevede că dosarul administrativ al acțiunii de control fiscal reprezintă totalitatea documentelor și informațiilor care stau la baza constatărilor organului de control fiscal din punct de vedere faptic și legal și cele emise în legătură cu administrarea mijloacelor de probă. În plus, este precizat că dosarul de control fiscal poate fi cerut în scris de către contribuabilul verificat, caz în care documentele sau informațiile pot fi anonimizate pe alocuri pentru a asigura confidențialitatea datelor și secretul fiscal.
ANAF, obligat să ceară doar documente pe care nu le deține
Dispozițiile ce permit autorităților să ceară unui contribuabil prezentarea de documente pentru stabilirea situației fiscale reale au fost ajustate în așa fel încât să fie analizate cu prioritate informațiile deja deținute (prin e-Transport, e-Factura sau SAF-T). Astfel, contribuabilului i se pot cere numai documente cu informații pe care Fiscul nu le are deja.
Mai este precizat că documentele solicitate de autorități pot fi puse la dispoziție și pe cale electronică (de principiu, prin Spațiul Privat Virtual), prin poștă (cu confirmare de primire) sau prin depunere la registratură.
Contribuabilul poate cere, peste 3 ani, să afle în ce clasă de risc este încadrat
Modificările prevăd că orice contribuabil va putea obține de la autorități, la cerere, clasa de risc la care este încadrat. Totuși, acest lucru nu va fi posibil dacă „obiective de interes general justifică restrângerea accesului la această informație”, este subliniat în ordonanță.
Ajustările vin în contextul în care aplicația automatizată de analiză de risc urmează să fie implementată până la finalul anului 2025. Măsura se va aplica după 1 ianuarie 2026.
Inspecție fiscală doar la sediul ANAF
O schimbare de practică majoră referitoare la inspecțiile fiscale: acestea vor trebui realizate doar la sediul instituției. Până acum, inspecția se derula, de principiu, la sediul celui controlat.
Desfășurarea inspecției la sediul firmei va fi posibilă la solicitarea expresă a acesteia sau dacă așa decid inspectorii. Schimbarea locului de derulare a inspecției se poate face totuși în timpul controlului.
Se mai precizează că solicitarea firmei se soluționează în maximum trei zile, iar că lipsa unui răspuns în cadrul termenului echivalează cu o acceptare tacită. Această modificare este o consecință a digitalizării relației cu ANAF și a posibilității de a derula controalele de la distanță.
Perioadă pentru revizuirea situației fiscale
OUG emisă de guvern introduce conceptul notificării de conformare, prin care ANAF încurajează conformarea voluntară. Astfel, înainte de selectarea unei firme pentru derularea unei inspecții fiscale, aceasta este anunțată despre riscurile identificate și că are 30 de zile la dispoziție să-și reanalizeze situația fiscală și să-și depună/corecteze declarațiile fiscale.
Ajustările nu vor împiedica selectarea pentru inspecție, însă este specificat că selectarea poate fi făcută numai după expirarea perioadei de conformare de 30 de zile. Notificarea de conformare și informațiile aferente urmează să fie emise, prin ordin al ANAF, până pe 27 februarie 2023.
Selecția aleatorie pentru inspecție – limită de 10%
Potrivit modificărilor aduse Codului de procedură fiscală, firmele vor fi selectate pentru inspecția fiscală mai ales în baza nivelului de risc. La nivelul ANAF, selecția aleatorie pentru inspecție va fi limitată, într-un an calendaristic, la maximum 10% din totalul contribuabililor selectați pentru inspecție.
Dacă se depășește procentul de 10%, situația va fi tratată drept abatere disciplinară a inspectorilor, care va trebui sancționată de conducătorul structurii de inspecție fiscală.
Măsura se va aplica de la 1 ianuarie 2026.
Reguli extinse la controale antifraudă
Prevederile referitoare la controalele antifraudă sunt extinse prin OUG 188/2022. Modificările prevăd că aceste controale antifraudă se derulează în baza analizei de risc, darcă aceste verificări pot fi derulate și în lipsa analizei de risc, în următoarele situații
- atunci când, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, se constată încălcări ale legislației fiscale ce necesită o intervenție imediată;
- în mod excepțional, pentru acțiuni de control specifice, pentru prevenirea și combaterea fraudei și/sau a evaziunii fiscale.
Drepturilor contribuabilului pe durata controalelor antifraudă:
- dreptul de a solicita legitimarea inspectorilor care efectuează acțiunea de control antifraudă
- dreptul de a beneficia de asistență de specialitate
- dreptul de a refuza furnizarea de informații
- dreptul de a fi informat pe parcursul desfășurării controlului antifraudă asupra constatărilor efectuate
- dreptul ca activitatea sa să fie cât mai puțin afectată pe timpul desfășurării controlului
- dreptul de a primi dovada scrisă în cazul reținerii unor documente ca urmare a activității de control
Notificare de conformare și pentru verificarea situației fiscale personale
Se introduce notificarea de conformare și pentru verificarea situației fiscale personale. Aceasta se transmite înainte de selectarea pentru control a unei persoane fizice, include riscurile fiscale identificate de ANAF și permite declararea sau corectarea declarațiilor fiscale depuse anterior într-un termen de 30 de zile.
Notificarea de conformare și informațiile aferente trebuie emise, prin ordin al Fiscului, până pe 27 februarie 2023.
De la 1 ianuarie 2026, verificarea situației personale va putea fi făcută și prin selecție aleatorie, însă în aceeași limită anuală de maximum 10% din totalul persoanelor selectate.
***